سیاست روی یک "شست پا ماندن" صهیونیست ها

 تحولات اخیر در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی از این جهت که به تشدید دوباره تنش‌ها در این منطقه حساس منجر شد، بسیار حائز اهمیت است. اواخر هفته گذشته صهیونیست ها با حمله به چند پست دیده بانی حزب ا... رسما از سلاح های نامتعارف علیه مقاومت استفاده کردند. صهیونیست ها مدعی هستند که این عملیات واکنشی است اما تجربه تاریخی و حافظه معاصر نشان می دهد، آن ها در این موضوع واکنشی عمل نکرده اند و به دنبال حاشیه سازی و ماجراجویی هستند. بر همین اساس باید به چند نکته اشاره کرد:
یک: سازمان رزم رژیم صهیونیستی دچار چالش های فراوانی شده و توان رزمی آن قدرت آمادگی و حفظ نیرو در وضعیت فوق العاده را ندارد. تل آویو می داند حزب ا... از ارتش صهیونیستی بابت شهادت نیروی خود در دمشق انتقام خواهد گرفت و از آن ماجرا چندین هفته می گذرد و صهیونیست ها توان حفظ این آمادگی را ندارند. بر همین اساس به دنبال تحریک لبنان و حزب ا... هستند تا هرچه سریع تر واکنش مقاومت سرعت گیرد و از این حالت آماده باش پر هزینه خارج شوند.
دو: حزب ا... بارها اعلام کرد برای انتقام عجله ندارد و از سیاست صبر استراتژیک و عملیات قطعی استفاده می کند. در سیاست صبر استراتژیک «زمین و مکان عملیات» توسط حزب ا... تعیین می شود و برای انجام واکنش، وعده دبیرکل حزب ا... لبنان قطعی است. بر همین اساس عملیات رخ خواهد داد و حزب ا... می‌داند آماده نگه داشتن تل آویو و به اصطلاح روی یک «شست پا ماندن» نظامیان آن ها در مرز لبنان چه فشاری بر نیروی انسانی، تجهیزات و هزینه های ارتش اسرائیل وارد می سازد. کارشناسان امنیتی معتقدند هر آماده باش ارتش صهیونیستی در قبال حمله احتمالی حزب ا... ترس عجیبی در دل سربازان این رژیم به وجود می آورد و از منظر روانی احتمال خودزنی، خودکشی و بحران های روحی را به شدت افزایش می دهد. سید حسن نصرا... نیز در سخنرانی اش به مناسبت روز عاشورا تاکید کرد که فریبکاری صهیونیست ها و نمایش جنگی آن ها بی اثر و پاسخ حزب ا... قطعی است. بدین معنا حزب ا... برگ برنده را در اختیار دارد و استفاده از سلاح های نامتعارف توسط صهیونیست ها و حمله اخیر را همان طور که خود دبیر کل حزب ا... تاکید کرد، حتما بی پاسخ نمی گذارد. البته اگر دولت دیاب استعفا نمی کرد، این احتمال وجود داشت که حمله اخیر با شکایت دولت در شورای امنیت و طرح تجاوز رژیم صهیونیستی در سازمان ملل پیگیری شود که به سبب ضعف های موجود در قدرت سیاسی لبنان این احتمال تضعیف شده است.
سه: نتانیاهو نیازمند یک خط خبری انحرافی است. خطی که او را از توجهات داخلی و خارجی خارج و از طرفی حمایت ترامپ را جذب کند. از سوی دیگر عقد قرارداد به اسم سازش با امارات خیزش های اجتماعی را در کشورهای عربی و اسلامی افزایش داده و موج جدیدی از روحیه ضد صهیونیستی را به وجود آورده است. در چنین شرایطی راه اندازی یک درگیری محدود و کنترل شده می تواند فشارهای خارجی و داخلی را کاهش دهد و ظرفیت جدید رسانه ای ایجاد کند و نتانیاهو با معرفی خود به عنوان فرمانده جنگ، مخالفان خود را قانع سازد که او بر کرسی نخست وزیری باقی بماند. اما تمایل نداشتن حزب ا... به جنگ و نیز نامحدود بودن جنگ اتفاقی دو دلیل عمده است که کارشناسان معتقدند با وجود تصمیمات عجولانه تل آویو و حملات اخیر امکان وقوع درگیری میان دو طرف نیست. با این حال حزب ا... آمادگی واکنش تمام عیار به ماجراجویی تل آویو را دارد و در این حوزه بارها دبیرکل  حزب ا... سخنرانی کرده است. حزب ا... بارها اعلام کرده که برای امنیت و آبروی سرزمین لبنان از جنگ با رژیم فرار نخواهد کرد و در صورت بی خردی تل آویو پاسخ سختی به آن ها می دهد. سناریوی عملیات حزب ا... نیز گسترده است و تنها به حملات موشکی  به  مجتمع آمونیاک حیفا و چند بندر خلاصه نمی شود. علاوه بر برد موشکی و دقت عملیاتی آن، حزب ا... تجربه نبرد چند ساله با تروریست های متحد تل آویو را دارد که در این حوزه نیروی رزمی و سازمان عملیاتی آن را هوشیار و با تجربه ساخته است. از طرفی توان جدید عملیات دریایی و پهپادی دست مقاومت لبنان را برای واکنش باز کرده است. تل آویو خوب می داند بر خلاف گذشته که معمولا با یک عملیات نفوذ، نیروهای حزب ا... به شمال سرزمین های اشغالی می رفتند و عملیات راکتی اجرا می کردند، واکنش احتمالی به ترور یکی از کادرهای حزب ا... در دمشق دیگر محصور به زمین نیست و می تواند این واکنش در دریا، هوا یا مراکز و تاسیسات های مبتنی بر سایبر باشد. گسترش حوزه عملیاتی حزب ا... ترسی است که نتانیاهو و کارشناسان او به خوبی از آن مطلع هستند.