۶۲ روز تا انتخابات آمریکا‫ بحران‌هایی که شانس ترامپ را برای پیروزی کم می‌کند

انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران با توجه به سیاست‌های چالش‌زای دونالد ترامپ و اوج گیری دو کانون بحران شیوع کرونا و اعتراض‌های ضدنژادپرستی، یکی از خاص‌ترین انتخابات در تاریخ این کشور خواهد بود.
به گزارش ایرنا، با ورود اسکات اطلس (ScotAtlas) به کاخ سفید به عنوان مشاور جدید در امور بیماری کووید-۱۹ که به گزارش شبکه خبری سی ان ان، کارشناسان پزشکی توصیه‫های وی به دونالد ترامپ را نادرست و در راستای نظرات شخص رئیس جمهوری آمریکا می‫دانند، همه‫گیری کرونا به وضعیت وخیم بار خود ادامه می‫دهد و تاکنون منجر به جان باختن ۱۸۸هزار و ۹۰۰ نفر در آمریکا شده است.
آشوب در جامعه آمریکا
در حالی که جامعه آمریکا در التهاب ناشی از اقدام خشونت بار توام با نژادپرستانه پلیس این کشور علیه «جرج فلوید» شهروند سیاه پوست ایالت مینه سوتا که منجر به مرگ وی در پنجم خردادماه شد و پس از آن در دوم شهریورماه، «جیکوب بلیک» دیگر شهروند سیاهپوست در شهر «کنوشای» ایالت ویسکانسین با شلیک ۷ گلوله که منجر به فلج شدن وی گردید، به سر می برد؛ بار دیگر در دهم شهریورماه شاهد قتل یک شهروند سیاهپوست آمریکایی به نام «دیجون کیزی» ۲۹ ساله را در به دست پلیس لس آنجلس بود.


این اتفاقات منجر به شدت گرفتن اعتراض های عدالتخانه و ضد نژاد پرستی در آمریکا شده است، افکار عمومی و رای دهندگان آمریکایی نیز، نسبت به آنچه در این کشور می گذرد و آنچه ترامپ در توجیح آن به کار می‫برد، سردرگم و مردد هستند.
فرافکنی ترامپ
کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند، ترامپ با تصمیماتی نادرست همچون اعزام نیروهای گارد ملی به شهرهای مختلف و حتی قرار دادن کاخ سفید در میان پوشش نظامیان در برابر معترضان، کنترل اوضاع را در آمریکا به واقع از دست داده است، تظاهرات‫کنندگان و افرادی که در اعتراض‫های مسالمت آمیز علیه رفتار خشونت بار و نژادپرستانه پلیس آمریکا به خیابان‫ها آمده و اکنون نیز با سرکوب‫های آشکار ترامپ مواجه اند، وی آنها را تروریست می‫خواند.
تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا معتقدند که ترامپ برای انحراف افکار عمومی و فرافکنی از آنچه وی قادر به کنترل و آرام کردن جامعه ملتهت آمریکا ندارد، از بحرانی که ناشی از عملکرد نادرست وی بوده، تلاش دارد تا با برچسب زدن بر معترضان عدالتخواهی آنها را افرادی نادرست قلمداد کند تا بدین گونه نظر رای‫دهندگان آمریکایی را نسبت به این موضوع بدبین و آنها را به سمت خود جلب کند.
ترامپ ۱۵ تیرماه گذشته و در روز استقلال آمریکا بدون اشاره به همه‫گیری ویروس کرونا، معترضان علیه نژادپرستی و هواخواهان عدالت اجتماعی را گروهی هرج و مرج طلب، چپ گرا، کسانی که قصد براندازی نظامی جمهوری در آمریکا را دارند و بالاتر از آن، افرادی تروریست خواند.
وی بار دیگر این ادعا را در بازدید روز سه‫شنبه ۱۱ شهریورماه از «کنوشا» ایالت ویسکانسین که در آن جیکوب بلیک مورد خشونت پلیس آمریکا واقع شده بود، بیان کرد.
ترامپ با وجود مخالفت مقامات ایالت ویسکانسین و شهر کنوشا، به این شهر سفر کرد درجریان این دیدار، ناآرامی‌های چند روزه اخیر در این شهر را «تروریسم داخلی» توصیف کرد.
وی دراین فرافکنی دموکرات‫ها را که طی این مدت از اعتراض‫های عدالتخواهانه حمایت می‫کنند را حامیان تروریست داخلی دانست و گفت «این‌ها کار اعتراض مسالمت‌آمیز نیست، بلکه واقعا تروریسم داخلی است» وی مقام‌های دموکرات ایالت ویسکانسین را به خاطر رد پیشنهاد او برای ارسال نیروهای فدرال برای سرکوب اعتراض‌ها مورد انتقاد قرار داد.
ترامپ و ترس از باخت در انتخابات
ترامپ که تا پیش از همه گیری ویروس کرونا، خود را پیشاپیش برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا می دانست، اما وخامت همه‫گیری کووید-۱۹ در آمریکا که کارشناسان آنرا متوجه سوءمدیریت وی می‫دانند، بر بسیاری از جوانب آمریکا به ویژه بر اقتصاد که وی به شدت برآن تاکید می‫ورزید، تاثیر گذارد، همه چیز را بر علیه خود یافت.
تا روزهای اخیر بسیاری از نظرسنجی‫ها بر پیش بودن جو بایدن رقیب دموکرات وی در انتخابات پیش رو خبر می‫دادند، ترامپ که فرصت چندانی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۱۳ آبان ندارد، بهترین گزینه را در ایجاد بحران و هرج و مرج آفرینی می بیند.
پُل والدمن‫، تحلیلگر واشنگتن پست در تحلیلی دراین‫باره معتقد است: در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ادوار گذشته تامین امنیت همواره اوضاع نگران کننده‫ای را به وجود آورده اما انتخابات ۲۰۲۰ چالشی‫ترین انتخابات در تاریخ آمریکا خواهد بود چراکه ترامپ می‫خواهد مطمئن شود آن روز یک روز پر هرج و مرجی باشد.
سایر اخبار این روزنامه
وزارت بهداشت به ادعای مضرات «شیر» برای استخوان واکنش نشان داد صداوسیما علیه سلامت ژوبین صفاری زنگ خطر حذف طبقه متوسط آیا فیلم‌های توقیف شده می‌توانند در شبکه نمایش خانگی اکران شوند؟ از «قاچاق» تا «اکران آنلاین» چرا ارتباط با امارات برای اقتصاد ایران مهم است؟ پشت پرده صفر شدن صادرات نفت ایران توزیع واکسن آنفولانزا پیش از پایان شهریور آغاز می‌شود خرید واکسن آنفولانزا با کارت ملی «ابتکار» نتایج تداوم روند نابسامان اقتصادی را بررسی می‌کند سردرگمی مردم در بازار آشفته اقتصاد اعضای برجام در نشست کمیسیون مشترک، علیه آمریکا همصدا شدند پیروزی برجامی بر آمریکا در جبهه وین وعده رئیس‌جمهوری و وزیر ارتباطات به دانش‌آموزان «شاد» رایگان می‌شود ۶۲ روز تا انتخابات آمریکا‫ بحران‌هایی که شانس ترامپ را برای پیروزی کم می‌کند بررسی تحولات لبنان در گفت‌وگو با عبدالرضا فرجی‌راد نقشه ماکرون برای لبنان؛ نفوذ فرانسه در شام احیا می‌شود؟