بمب‌های نقل و انتقالاتی سرخابی

 
روزهای پرالتهاب استقلال در بازار نقل و انتقالات
قهر وریــا و فرشیـــد  پیشنهاد خارجی شیخ
هواداران استقلال در کوران نقل‌وانتقالات باز هم شاهد یک اتفاق تکراری هستند و مثل فصول گذشته آبی‌ها در حالی باید پا به بازار نقل‌وانتقالات بگذارند که هنوز تکلیف سرمربی این تیم مشخص نشده و معلوم نیست لیست خروجی و ورودی‌های این تیم توسط چه کسی بسته شده است؟! استقلال برخلاف رقیب سنتی خود هنوز موفق به جذب بازیکن جدیدی نشده اما خبرهای زیادی در خصوص خریدهای احتمالی این تیم شنیده می‌شود. در کنار این گمانه‌زنی‌ها قرار گرفتن نام چند بازیکن سرشناس در لیست خروجی‌های باشگاه نیز حسابی هواداران آبی را نگران کرده است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به اخبار نقل‌وانتقالاتی استقلال.
دروازه: حسینی بعد از پشت سر گذاشتن یک فصل پر فراز و نشیب حالا باید منتظر اضافه شدن یک رقیب جدی به اردوی استقلال باشد. در ابتدای هفته حبیب فرعباسی به عنوان گزینه استقلال در قفس توری معرفی شد اما فسخ رسمی قرارداد مظاهری با تراکتور باعث شد تا مدیران آبی به فکر جذب این دروازه‌بان ملی‌پوش بیفتند. گفته می‌شود مدیران استقلال مذاکرات با مظاهری را آغاز کرده‌اند و احتمالا این دروازه‌بان بمب نقل‌وانتقالاتی آبی‌ها خواهد بود. در صورت ناکامی در جذب مظاهری مجددا پرونده جذب فرعباسی، دروازه‌بان جوان نفت مسجدسلیمان باز خواهد شد.
خط دفاعی: حفظ شاکله اصلی خط دفاعی برنامه اصلی استقلال در نقل‌وانتقالات خواهد بود و به همین دلیل هم مذاکرات برای تمدید قرارداد روزبه چشمی آغاز شده است. البته قهر وریا غفوری و عدم حضور در تمرینات استقلال به مشکل غیرمنتظره مدیران آبی تبدیل شده و حالا شاید نام وریا هم به لیست خروجی احتمالی نایب‌قهرمان فصل گذشته اضافه شود. دیگر تغییر احتمالی در خط دفاع آبی‌ها جدایی احتمالی دانشگر است و حتی استقلالی‌ها مذاکرت برای جذب جانشین این مدافع همیشه جنجالی را هم کلید زده‌اند و قرار است محمدحسین مرادمند، مدافع شهرخودرو به جمع آبی‌پوشان تهرانی اضافه شود.
خط هافبک: استقلال بیشترین تغییرات را در خط میانی خواهد داشت؛ جایی که جدایی علی کریمی قطعی به نظر می‌رسد و احتمالا فرشید اسماعیلی هم ماندنی نیست و از عدم مذاکرات مدیران باشگاه برای تمدید قرارداد سخن گفته است. در این بین قرارداد محسن کریمی هم تمدید نخواهد شد. برای جانشینی علی کریمی، استقلالی‌ها به دنبال ستاره خط میانی سپاهان رفته‌اند و گویا مذاکراتی با مهدی کیانی داشته‌اند. سعید واسعی دیگر گزینه استقلال در خط میانی است و مذاکرات با هافبک پیکانی‌ها آغاز شده. اما سرشناس‌ترین نام برای تقویت خط میانی آبی‌ها احسان حاج‌صفی بود که روز گذشته با یک تیم یونانی به توافق رسید و از استقلال دور شد. بابک مرادی، وینگر سابق تیم ماشین‌سازی نیز از دیگر گزینه‌های استقلال برای تقویت خط میانی به حساب می‌آید. بابک مرادی، هافبک چپ‌پای ماشین‌سازی نیز فاصله زیادی با استقلال ندارد و شاید او اولین خرید آبی‌ها در تابستان امسال لقب بگیرد.
خط حمله: خیال استقلال بابت ماندن قایدی و مطهری تا حدود زیادی راحت است و مسلما اصلی‌ترین دغدغه احمد سعادتمند حفظ شیخ دیاباته خواهد بود. چیزی که این روزها یبشتر از هر خبر دیگری مدیران و هواداران  استقلال را نگران می‌کند پیشنهادهای خوب تیم‌های متمول عربی برای شکار آقای گل آبی‌هاست. مسلما در این روزها دیاباته بیشتر از هر بازیکن دیگری ذهن سعادتمند را مشغول می‌کند اما با توجه به شرایط اقتصادی باشگاه حفظ این بازیکن کار سختی به نظر می‌رسد.


 
 
 آغاز کوچ تابستانی ستارگان سرخ
تـــرابـــی رفت  علیپور هم می‌رود؟
 پرسپولیس فصل نقل‌وانتقالات را با خرید 4 بازیکن لیگ برتری آغاز کرد تا همانطور که پیش‌بینی شده بود این تیم با تغییرات زیاد و چهره‌ای متفاوت پا به لیگ بیستم بگذارد. چهارمین قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر اگرچه برای این تیم شیرین بود اما دردسرهایی هم داشت و باعث شد تا علاوه بر پیشنهاد خارجی چند تیم مطرح به بازیکنان این تیم، باشگاه‌های داخلی نیز مذاکراتی با برخی بازیکنان این تیم داشته باشند. همین مسئله باعث خواهد شد تا شاکله اصلی قهرمانی 4 دوره لیگ برتر در آستانه فروپاشی قرار بگیرد؛ اتفاقی که قطعا کار یحیی گل‌محمدی را در فصل جدید بسیار سخت خواهد کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به اتفاقات و خبرهایی که درباره پرسپولیس در بازار نقل‌وانتقالات وجود دارد.
دروازه: رادوشوویچ بعد از رفتن بیرانوند خیلی زود نشان داد که نمی‌توان روی او به عنوان یک دروازه‌بان مطمئن در طول فصل حساب کرد؛ به همین خاطر نیز پرسپولیسی‌ها با شروع مهلت نقل‌وانتقالات مذاکرات برای جذب یک دروازه‌بان جدید را کلید زدند و اولین گزینه آن‌ها رشید مظاهری بود. بعد از آغاز مذاکرات با این دروازه‌بان ملی‌پوش بود که مشکلاتی در مسیر فسخ قرارداد او با تراکتور به وجود آمد و سرخ‌ها نیز بلافاصله به سراغ گزینه دوم خود رفتند و با حامد لک قرارداد بستند و احتمالا لک و رادوشوویچ 2 دروازه‌بان اصلی سرخ‌ها در لیگ بیستم خواهند بود مگر این‌که اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد و پرسپولیس با فسخ قرارداد رادو به سراغ یک دروازه‌بان ایرانی دیگر برود مثلا علیرضا حقیقی و شاید هم دوباره رشید مظاهری!
دفاع: جذب سعید آقایی یکی از اولین اقدامات پرسپولیس بود و با جذب این بازیکن حالا خیال یحیی گل‌محمدی در جناح چپ خط دفاعی تیمش راحت است. در کنار جذب آقایی، حفظ بازیکنان اصلی در خط دفاعی دیگر اقدام پرسپولیس خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که شاهد تغییر دیگری در خط دفاع سرخ‌ها باشیم. البته شنیده می‌شود محمد انصاری پیشنهاد خوبی از قطر دارد و شاید او یکی از جداشدگان پرسپولیس در تابستان امسال لقب بگیرد.
هافبک: جدایی مهدی ترابی در خط میانی قطعی شده و ستاره فصل گذشته سرخ‌ها با العربی قطر به توافق نهایی دست یافته است. حالا مسلما جذب یک جانشین مناسب برای این ستاره ملی‌پوش سخت‌ترین کار سرخ‌ها در نقل‌وانتقالات تابستانی خواهد بود. هرچند احسان پهلوان به عنوان یک خرید خوب به جمع سرخ‌ها اضافه شده اما مسلما این بازیکن برای پر کردن جای خالی ستاره پرسپولیس در لیگ نوزدهم کار بسیار سختی خواهد داشت. شهاب زاهدی دیگر بازیکنی است که قابلیت بازی در پست ترابی را دارد و احتمالا خرید بعدی سرخ‌ها نیز همین بازیکن خواهد بود. کار انتقال میلاد سرلک هم به پرسپولیس تمام شده و این هافبک تدافعی لیگ بیستم را با پیراهن سرخ‌ها آغاز خواهد کرد. شاید تغییرات در خط میانی پرسپولیس ادامه داشته باشد چراکه شاید نوراللهی و کمال کامیابی‌نیا به یکی از پیشنهادات جذاب رسیده پاسخ مثبت بدهند.
خط حمله: علی علیپور برای تمدید قرارداد خود با باشگاه پرسپولیس پیشنهاد سنگین 8میلیارد تومانی با آپشن‌هایی نزدیک به 3میلیارد تومان ارائه داده تا کار برای مدیران باشگاه برای حفظ او در جمع شاگردان یحیی گل‌محمدی سخت شود. با این تفاصیل باید جدایی علیپور از پرسپولیس را محتمل دانست و احتمالا بعد از جذب آل‌کثیر مدیران پرسپولیس یک مهاجم دیگر هم جذب خواهند کرد.