برای آزمایش موشکی خود از کسی اجازه نمی گیریم

رد پای حضور رئیس جمهور آمریکا در نشست ضدایرانی ریاض که با ادعای مبارزه با تروریسم برگزار شد و همچنین امضای قرارداد میلیاردی فروش سلاح به عربستان که در کنار متهم کردن ایران به بی ثباتی در منطقه رخ داد، به شورای روابط خارجی اروپا و نشست خبری رئیس جمهور منتخب کشورمان هم کشیده شد.  روز گذشته دکتر روحانی نشست اخیر ترامپ با برخی کشورهای عربی را «نمایشی و فاقد ارزش سیاسی» دانست و گفت: عربستان قبلاً هم  از این اجتماعات درست کرده بود. مبارزه با تروریسم با پول ملتی را به ابرقدرتی دادن و با تشکیل یک جلسه حل نمی‌شود.
روحانی: چه کسی با تروریسم مقابله می کند جز ایران، حزب ا... و روسیه؟
روحانی با اشاره به حمایت ایران از عراق، سوریه و  لبنان از طریق کمک دیپلماتیک و مستشاران نظامی، تصریح کرد: چه کسی کمک کرده که امروز داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد جز ملت عراق؟ چه کسی کمک کرده داعش در دمشق نباشد جز ملت سوریه؟ البته ایران کنار آن‌ها بوده و خواهد بود. چه کسی می‌تواند در منطقه ادعا کند بدون ایران ثبات منطقه حفظ شده و امنیت کامل مستقر می‌شود؟ چه کسانی با تروریسم جنگیدند؟ ایران ، عراق، سوریه ، حزب ا... و در کنار آن‌ها روسیه.
قرار نیست آمریکایی ها دنبال رویاهای خود باشند


روحانی در ادامه به درخواست وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست‌برداشتن ایران از حمایت از حزب ‌ا... و گروه‌های مقاومت، اشاره کرد و با بیان اینکه موشک و سلاح ما برای تهاجم نیست،‌ بلکه برای دفاع است، گفت: قرار ما این نیست که آنان دنبال رویاهای خود باشند. این حرف‌ها رویاسازی آن‌هاست.
مردم ما برای رفع نیازهای خود نه از کسی می‌پرسند و نه اجازه می‌گیرند. روحانی افزود: مسئولان آمریکا بدانند ما هر زمان از لحاظ فنی  به تست موشک نیاز داشته باشیم، تست می‌کنیم و منتظر آنان نخواهیم ماند. ما برجام و قطعنامه 2231 را پذیرفتیم که قدرت دفاعی‌مان را از دست ندهیم و آن را حفظ کنیم. من به آن آقا می گویم که برود و قطعنامه 2231 را بخواند.
ترامپ به کشوری رفت که بنده‌های خدا تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند
روحانی در ادامه نشست خبری خود درباره فروش چند میلیارد دلاری اسلحه توسط آمریکا به عربستان، اظهار داشت: عربستان قبلا هم یکصد میلیارد دلار در جنگ تحمیلی به صدام داده بود و نتیجه آن را در همان زمان دید. الان هم اشکال ندارد این صد میلیارد، صد میلیاردها را بدهد و پول مردم عربستان را به جیب آمریکا بریزد. رئیس جمهور منتخب با اشاره به آنچه حضور 45 میلیونی مردم ایران پای صندوق های رای توصیف می کرد، افزود: ترامپ در زمان این حضور به منطقه آمد و به کشوری رفت که بنده‌های خدا تاکنون صندوق آرا را ندیده‌اند و انتخاباتی برگزار نکرده‌اند و امیدوارم در ادامه راه آن‌ها بگذارند حاکمان موروثی نباشند و توسط خود مردم انتخاب شوند و آن روز قدرت عربستان بیشتر خواهد شد.
رئیس شورای روابط خارجی اروپا: آمریکا به دنبال انزوای ایران، اما اروپا به دنبال ارتباط بیش‌تر است
همزمان به گزارش ایسنا کارل بیلدت رییس شورای روابط خارجی اروپا با اشاره به اظهارات ضد ایرانی اخیر رییس‌جمهور آمریکا علیه کشورمان گفت: اروپایی‌ها خواهان تعامل با ایران هستند. وی این مطلب را در صفحه توییتر خود در واکنش به اظهارات ضد ایرانی رییس‌جمهور آمریکا در جریان سفرش به عربستان منتشر کرد. این دیپلمات اروپایی تصریح کرد: «ایران به گسترش روابط با جهان رأی داد، اما ترامپ خواهان منزوی کردن ایران در جهان است.  اروپایی‌ها بیش‌تر خواهان روابط با ایران هستند.» در عین حال وزیر خارجه آمریکا  با طرح این ادعا که ایران به دخالت‌های خود در یمن، عراق و سوریه و حمایت از حزب ‌ا... ادامه می‌دهد، گفت که آمریکا به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران ادامه خواهد داد. تیلرسون ضمن تکرار ادعاها افزود: برای مقابله با هژمونی ایران در کنار کشورهای منطقه می‌ایستیم.
ظریف: این سیاست خارجی است یا دوشیدن عربستان سعودی؟
این اظهارات او با پاسخ همتای ایرانی اش مواجه شد. ظریف وزیر خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود نوشت: «ایران که تازه یک انتخابات واقعی را پشت سرگذاشته است - توسط رییس جمهور آمریکا در آن "مهد دموکراسی و میانه روی" مورد حمله قرار می‌گیرد. آیا این سیاست خارجی است یا صرفا دوشیدن ۴۸۰ میلیارد دلار از عربستان سعودی؟» جنبلاط رئیس حزب سوسیال ترقی‌خواه لبنان نیز در واکنش به نشست ضدایرانی ریاض گفت: ایران باید به نشست عربستان دعوت می‌شد تا به یک توافق اسلامی فراگیر برای مبارزه با تروریست‌ها می‌رسیدیم.
قاسمی: سعودی ها آرزوی اقدام نظامی علیه کشورمان را به گور خواهند برد
همچنین قاسمی سخنگوی وزارت خارجه درباره اتهام زنی آمریکا به جمهوری اسلامی با اشاره به آرزوهای بی پایه و اساس مقامات عربستان تصریح کرد: سعودی ها آرزوی اقدام نظامی علیه کشورمان را به گور خواهند برد.محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نیز در تحلیل سفر ترامپ به عربستان نوشت: «عربستان می‌خواهد نقش صدام را ایفا کند و مسئولان کشور باید ائتلاف جدید علیه ایران را جدی بگیرند.»
همچنین ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای که به مناسبت سوم خرداد صادر شده، تصریح کرد: دوران جاهلیت صدر اسلام بار دیگر توسط برخی حکام مرتجع عرب منطقه در حال شکل‌گیری است.