چشم انداز دولت دوازدهم

هادی محمدی - رئیس جمهور منتخب در نخستین نشست خبری اش پس از انتخابات در اظهاراتی صریح با  پاسخ  به سوالات خبرنگاران درباره ایجاد 950 هزار شغل در سال، برداشتن تحریم های غیر هسته ای ، شفافیت مالیاتی، خروج از رکود، توافق هسته ای ، رفع حصر و آزمایش موشکی به تشریح چشم اندازهای دولت دوازدهم پرداخت .
نه مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود
به گزارش خراسان حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه 42 میلیون جمعیت در انتخابات حضور پیدا کردند، گفت: اگر می‌توانستند از همه آن‌هایی که در صف بودند رای اخذ کنند به ٤٥ میلیون هم می‌رسید. رئیس دولت یازدهم با بیان این‌که «هیچ گروه، جناح،‌تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست» گفت: مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند، مردمی که در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند. مردم به خوبی اعلام کرده‌اند، ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند. مردم به درآمد ملی 2.5 برابری تخیلی «نه» گفتند. «نه» مردم به فریبکاران بهترین بخش این انتخابات بود.رئیس‌جمهور گفت: مردم به تخریب نه گفتند و در مقابل به اتحاد تعامل، اعتدال و عقلانیت آری گفتند. مردم با این انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر وجود دارد و هیچ ایده و تفکری قابل حذف نیست مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند که هر کس به جای خود و هر کس به کار خود مشغول باشد. مردم به نیروهای مسلح از عمق جان عشق می ورزند. مردم ما به قوای دیگر و رسانه‌ها علاقه‌مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی با معنایی فراملی به نهادی فروملی و جناحی تبدیل شود.
هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند


وی خاطر نشان کرد: ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کل ملت ایران تعلق دارد و به یک گروه و جناح خاص متعلق نیست . مردم به پایین آمدن مقام رهبری، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح نه گفتند؛ چرا که این‌ها به کل ملت ایران تعلق دارند. همه مردم ما انقلابی هستند. هیچ‌کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه‌های خود بکشاند. روحانی در پاسخ به سوالی درباره وعده های انتخاباتی اش مبنی بر «ایجاد سالانه 950 هزار شغل» گفت: ایجاد این میزان شغل عددی است که در برنامه 5 ساله   توسط مجلس تصویب شده؛ اما با شرط و شروط‌هایی از جمله این‌که باید سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شود و نیز گفته شده که لازم است 770 هزار میلیارد تومان پول برای این میزان ایجاد شغل هزینه شود که از این میان 65 هزار میلیارد تومان باید از طریق سرمایه گذاری خارجی جذب شود.در ۱۰۰ روز اول یکی از طرح‌ها در زمینه‌ کارورزی است. امیدوارم بتوانیم یک حرکت خوبی در زمینه‌ اشتغال جوانان به وجود بیاوریم.وی همچنین درباره زنان نیز گفت : چرا یک خانم تحصیل‌کرده را محروم کنیم؟ یا حقوق کمتر بگیرد؟ به همین دلیل بخشدار یا حتی سفیرزن انتخاب کردیم.در دولت نهم و دهم خانم ها ۸۶۰هزار شغل از دست دادند در دولت یازدهم ۷۵۰هزار شغل برای زنان ایجاد شد.
کنایه روحانی به عدم استقرار دولت آمریکا
روحانی   در پاسخ به سوال رسانه آسوشیتدپرس مبنی بر چگونگی رابطه ایران با آمریکا در دور دوم ریاست‌جمهوری وی ، اظهار کرد: آمریکایی‌ها همواره از انواع شیوه‌ها علیه ایران استفاده کردند و شکست خوردند. از طبس تا مداخلات در جنگ 8 ساله و فشار به ملت ایران از طریق تحریم. وی افزود: شاید یک جا موفقیتی داشتند و آن هم زمانی بود که در مقابل ملت ایران سر فرود آوردند و پای میز مذاکره با نمایندگان ایران با احترام حرف زدند. آن‌جا به نتیجه برد – برد رسیدیم. آمریکا اگر باز همین رفتار را داشته باشد باز هم شکست خواهد خورد. وی در اشاره ای کنایه آمیز به استقرار دولت جدید آمریکا خاطر نشان کرد: ما منتظریم این دولت از نظر فکری ، موضع‌گیری و برنامه ریزی به یک استقراری برسد تا ما نسبت به دولت واشنگتن نظر دقیق‌تری داشته باشیم.وی با بیان اینکه ما برای آزمایش موشکی از کسی اجازه نمی گیریم افزود :اگر موشک‌های ما ساخته نشود، یک عده باز دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند. قبلا هم این اشتباه را کردند و منطقه را به آتش کشاندند.ما برجام را توافق کردیم و۲۲۳۱را پذیرفتیم برای این‌که بتوانیم قدرت دفاعی خودمان را تقویت کنیم که این قدرت دفاعی به صراحت در۲۲۳۱آمده است.روحانی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت دوازدهم برای خروج از رکود، گفت: من در یکی از مصاحبه‌هایم گفتم که به کار بردن واژه رکود کاربرد دقیقی نیست؛ چراکه وقتی در کشور دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داریم، رکود معنی ندارد. البته در بخش مسکن هنوز مشکل داریم که باید از رکود خارج شود. رئیس‌جمهور با بیان این‌که «من در دولت یازدهم به مردم وعده دادم تلاش خواهم کرد تا دیوارهای تحریم فروریخته شود» خاطر نشان کرد: من گفتم اگر خواست ملت ایران بر رفع تحریم‌ها باشد و اگر همه پای کار بیایند و اگر رهبری هدایت این موضوع را بر عهده بگیرند همه ما پشت رهبری خواهیم بود و این کار سخت اما شدنی را انجام می‌دهیم. وی در بخش دیگری از صحبت های خود  افزود:‌ تحریم‌هایی که مربوط به بخش هسته‌ای بود برداشته شده اما در عین حال مشکلات دیگری داریم از جمله در مسائل بانکی که تلاش می‌شود حل و فصل شود . ما این راه را اگر دستور رهبری و خواست ملت باشد ادامه می‌دهیم.
لوایح مربوط به شفافیت به زودی ارائه می‌شود
روحانی در بخش دیگری از نشست خود با بیان اینکه هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و چرا مالیات می دهد، گفت:شفافیت نیز موضوع دیگر است. هرکس مالیات می‌دهد باید معلوم شود چقدر و باید بگوید چرا، در دنیا شرکت عمومی غیردولتی و خصولتی تعریف نشده است. اقتصاد ما یا تعاونی است یا دولتی و یا خصوصی و باید شفاف شود که سود چقدر است، کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چقدر حقوق دریافت می‌کنند. وی افزود: من خیلی حرف‌ها را در این چهار سال و در زمان انتخابات نزدم و برای آرامش جامعه نمی‌زنم اما همه ما به خاطر دین و مردم همه چیز را شفاف اعلام کنیم که در این راستا لوایح مربوط به شفافیت نیز به زودی ارائه می‌شود.وی همچنین افزود :برنامه ما این است که  صادرات غیرنفتی ما سالانه به ۲۵ درصد و در طول ۴ سال به ۱۰۰درصد  برسد.
درباره سند 2030 دروغ گفتند، خداوند از گناه‌شان بگذرد
روحانی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با سند ۲۰۳۰ گفت: ظاهرا گزارش‌هایی به رهبری دادند که ایشان را نگران کردند. من درسخنرانی‌هایم پیش از این به ایشان اطمینان دادم و الان هم این اطمینان را می‌دهم که مشکلی در ارتباط با مسئله ۲۰۳۰ وجود ندارد.  روحانی افزود: وزرای ما شامل وزیر خارجه ، علوم و آموزش و پرورش نامه‌ای خدمت مقام معظم رهبری نوشتند و مفصلا مسئله ۲۰۳۰ را توضیح دادند که جمهوری اسلامی ایران «تحفظ» خود را حفظ کرده است و آنچه خلاف دین ،فرهنگ و آداب کشورمان باشد را اجرا نخواهد کرد سند 2030 را هیچ کس امضا نکرده و تنها توصیه است .وی افزود: من از غیبت و تهمت‌هایی که به من زدند می‌گذرم اما نسبت به موضوع ۲۰۳۰ گذشت نخواهم کرد؛ چراکه به معلمان، ‌آموزش و پرورش و دین ما توهین کردند. اعلامیه‌های دروغ پخش می‌کردند. من در حوزه زندگی کردم و می‌دانم طلبه‌ها چقدر خوب هستند. من در حوزه بزرگ شدم. عده‌ای آمدند و طلبه‌های ما را تحریک کردند و برای حفظ اسلام بلندگو دست‌شان دادند و گفتند دین شما دارد از بین می‌رود. وی سپس گفت:‌ عده‌ای فریاد وااسلاما سر دادند و ۲۰۳۰ را بهانه کردند. این کار زشت بود. امیدوارم خداوند از گناه‌شان بگذرد. مردم و معلمین ما خودشان می دانند اما من از این موضوع نمی گذرم.
سن مدیریت در دولت دوازدهم 5 سال کاسته می‌شود
رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به این پرسش که برای تحقق هدف کارآمد تر شدن راه دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم چه تغییری در کابینه خواهد داشت؟ اظهار کرد: برخی از وزرا در دولت یازدهم با ما کار کردند من چند بار خواستم و آن‌ها گفتند سن ما بالاست اما من ازآنان خواستم که بمانند که چرا من معتقد بودم تجربه آنان برای اداره کشور مفید است و آنان باید اداره را به دست بگیرند. البته من در دولت بعدی به دنبال این هستم که مدیران ما میانگین سن‌شان کاهش پیدا کند و در واقع سن مدیریت 5 سال کاسته شود.  روحانی در ادامه افزود: نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد. همان طور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنیم.
پاسخ روحانی درباره حصر
رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چرا وی با وجود آن‌که حقوقدان است، یک بار به طور خاص درباره حصر سخن نمی‌گوید، گفت: من نسبت به حقوق شهروندان ایرانی به عنوان رئیس دولت مسئول هستم حتی ایرانیان خارج از کشور. هر جا ببینم که حق یک ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور مورد تعرض و اجحاف قرار گرفته است باید آن را دنبال کنم و در داخل کشور نیز با قوه قضاییه از طریق وزارت دادگستری و یا مکاتبه مستقیم و نیز در جلسات مشترک روسای سه قوه موضوعات را دنبال می‌کنم.
یکی از آثار انتخابات سال 96 این بود که همه با موسیقی آشتی کردند
وی در بخش دیگری از این نشست خبری در ارتباط با ضرورت توجه به فرهنگ و به ویژه سینما و موسیقی  از اینکه همه در انتخابات 96 با موسیقی صلح کردند، یاد کرد و به شوخی گفت: ما البته موسیقی سطح پایین را نمی پسندیم. اما برخی گفتند که آن هم خوب است ولی حالا به هر حال... (خنده).
پاسخ روحانی به سوالی درباره موضوعات مطرح در مناظرات
در ادامه این نشست خبرنگاری از رئیس‌جمهور در ارتباط با اتهامات وارد شده به وی در زمان تبلیغات انتخاباتی  و مشخصا مناظرات سوال کرد، روحانی در پاسخ گفت: در مناظرات مواردی مطرح می‌شود و شد. نسبت‌هایی به من زده شد که همان جا گفتم ناصحیح است. من عقیده دارم بهترین قاضی اول خدا ،‌سپس مردم و در درجه سوم قوه قضاییه است. وی افزود: خدا همانجا جواب داد و مردم هم در پای صندوق های رای جواب خود به آن‌ها را دادند. الان هم تصمیمی در مورد پیگرد قضایی توسط قوه قضاییه ندارم.
 
   حاشیه نگاری خبرنگار خراسان
*نخستین نشست خبری روحانی پس از انتخابات 29 اردیبهشت برخلاف دفعات قبل که سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری میزبان بود در سالن اجلاس سران برگزار شد.
*بیش از 300خبرنگار ، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی نشست خبری رییس جمهور را پوشش خبری دادند و این در حالی بود که شبکه های تلویزیونی خبر ، شبکه یک ، العالم ، پرس تی وی ، سحر ، رادیو سراسری و اینستاگرام روحانی نیز مراسم را پوشش زنده می دادند .
*جلوی میزی که محل حضور روحانی بود پلاکارد بنفش رنگی به چشم می خورد که شعار انتخاباتی رییس جمهور مبنی بر" دوباره ایران ، دوباره اسلام " روی آن نوشته شده بود .
*در ابتدای مراسم روی صندلی های ردیف اول نام اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ، علی جنتی وزیر سابق ارشاد ، علی مطهری و پزشکیان نواب رییس مجلس نیز به چشم می خورد اما تا پایان مراسم غایب بودند ضمن اینکه همچون چند ماه اخیر حسین فریدون نیز یکی از غایبین نشست خبری روز گذشته به شمار می رفت .
*10دقیقه مانده به شروع مراسم پرچم  ایران تعویض شد و با وجود دقت و تلاش زیاد برگزار کنندگان برای اجرای بهتر برنامه با شروع سخنان رییس جمهور همچنان مشکل صوت وجود داشت به گونه ای که باعث ناراحتی روحانی شد .
*روحانی با وجود آمار رسمی بیش از 42 میلیون نفری رای دهندگان در انتخابات ، اظهار داشت که با وجود افرادی که نتوانستند رای دهند می توان گفت حضور مردم حدود 45 میلیون نفر بوده است .
*سخنان رییس جمهور در نخستین نشست خبری اش پس از انتخاب مجدد حدود 2 ساعت به طول انجامید و 27 خبرنگار این شانس را پیدا کردند که سوالات رسانه خود را مطرح کنند. خبرگزاری ایسنا ، خبرگزاری تسنیم،  خبرگزاری آریا ، خبرگزاری برنا ، خبرگزاری صداوسیما، روزنامه هفت صبح ، شبکه خبر،  خبرگزاری ایرنا، روزنامه سیاست روز ، خبرگزاری پانا ، روزنامه جهان صنعت ، سایت خبرآنلاین، روزنامه خراسان ، روزنامه آرمان ، روزنامه صبا ، خبرگزاری موج ، روزنامه جمهوری اسلامی و روزنامه عرب زبان الوفاق از رسانه‌های داخلی و خبرگزاری سانا از سوریه ، شبکه فونیکس چین ، خبرگزاری آفاق جمهوری آذربایجان ، شبکه ان تی ان کلمبیا، خبرگزاری افه اسپانیا ، شبکه سی بی اس آمریکا ، شبکه الان امارات ، خبرگزاری آسوشیتد پرس آمریکا و شبکه المنار لبنان نیز از جمله رسانه های خارجی بودند که سوالات خود را مطرح کردند .
*در زمان طرح سوال از سوی خبرنگارتسنیم که همراه با تکرار وعده های روحانی در زمان انتخابات بود ، رییس جمهور با قطع سخنان وی گفت : همه این وعده ها را جواب بدهم ؟ اینها تکراری است ، سوالتان را بپرسید .
*خبرنگار اسپانیایی از روحانی پرسید شما گفتید در گذشته برخی نگذاشتند به همه وعده های خود عمل کنید. امروز آن منتقدان هنوز هستند با آنها چه می کنید ؟ رییس جمهور با خنده پاسخ داد : مخالفان باید باشند ما نیازشان داریم .
*خبرنگار روزنامه هنری صبا در بیان سوالش از رییس جمهور خواست تا وزیری از بدنه فرهنگ و هنر برای وزارت ارشاد معرفی کند ، این سخنان باعث خنده وزرای حاضر و نگاه معنادار آنها به صالحی امیری که در نشست حضور داشت شد.
*رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خراسان که در بخشی از آن گفت برخی منتقدان معتقدند وعده افزایش 5 برابری معیشت اقشار کم در آمد وعده انتخاباتی بوده با خنده گفت : حالا شما هم می گویید وعده انتخاباتی بود ؟ که خبرنگار خراسان پاسخ داد : خیر منتقدین می گویند . در ادامه نیز زمانی که روحانی از سه برابر شدن مستمری دهک های پایین خبرداد نوبخت که در ردیف اول نشسته بود اظهار داشت که بیشتر از سه برابر شده است و روحانی نیز سخن خود را اصلاح کرد .