باز هم پای نهنگ آبی در میان است؟نیروی انتظامی تکذیب می‌کند

آفتاب یزد- گروه اجتماعی: این روزها زمزمه‌هایی از جانباختن 3 جوان بر اثر بازی در چالش نهنگ آبی به گوش می‌رسد، با اینکه نیروی انتظامی هر گونه ارتباط در مورد غرق شدن آن‌ها و چالش نهنگ آبی را تکذیب کرده است اما این نوع اتفاق، یاد‌آور خودکشی دو دختر اصفهانی است که 2 سال پیش در اصفهان خودشان را از روی پل به پائین انداختند، آن زمان هم بعد از مدتی ارتباط خودکشی آن‌ها با بازی نهنگ آبی به کلی تکذیب شد اما ویدئو‌هایی که از آن‌ها در لحظات آخر زندگیشان منتشر شده بود خبر از چیز دیگری داشت.
>نهنگ آبی ۳ جوان را در دریای خزر بلعید؟
روز گذشته خبر آمد که سه جوان مسافر که برای اجرای مرحله فینال بازی نهنگ آبی به آب‌های ساحلی محمودآباد آمده و خود را تسلیم امواج خروشان دریا کرده بودند جان خود را از دست دادند.
نقی کریمیان رئیس نجات غریق و غواصی مازندران در این خصوص گفته است: «۴ جوان اهل تبریز، اردبیل، ایذه و اصفهان که با هدف اجرای مرحله فینال بازی اینترنتی نهنگ آبی به شهرستان محمودآباد سفر کرده بودند عصر روز یکشنبه ١۶ شهریور ماه خود را تسلیم امواج دریا کردند.» او با بیان اینکه ناجیان غریق مستقر در سواحل مازندران سه مرحله به این چهار جوان در خصوص پیشروی نکردن به قسمت عمیق دریا هشدار دادند، افزود:« با توجه به اینکه این چهار نفر در جای عمیق شنا نمی‌کردند تصور بر این بود که آن‌ها برای بازی دور هم


جمع شده اند.» کریمیان افزود:« این چهار نفر پس از ورود به آب
و بی‌توجه به هشدار‌های ناجیان غریق به صورت برنامه ریزی شده دور یکدیگر حلقه زده و بی‌صدا به زیر آب فرو رفتند. یکی از قایقرانان که در نزدیکی محل حادثه حضور داشت با مشاهده حرکت دست یکی از این جوانان، برای کمک اقدام کرد، اما با مقاومت غریق مواجه شد. این قایقران با تلاش زیاد بالاخره موفق به بیرون کشیدن این غریق از آب شد. فرد نجات یافته پس از احیا توسط ناجیان غریق، با گریه و ندامت اعلام کرد هیچ کدام از همراهانش را نمی‌شناخته و فقط از طریق بازی نهنگ آبی با آنان آشنا شده بود.»
رئیس نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد:« این فرد علت حضور این چهار نفر در مازندران و خودکشی در دریا را اجرای آخرین مرحله از بازی اعلام کرد. متاسفانه سه جوان در این حادثه جان خود را
از دست دادند و بازجویی از فردی که از بازیِ خودکشی، جان سالم
به در برد با حضور ماموران پلیس آغاز شد.»
کریمیان با ابراز تاسف از این واقعه و همدردی با خانواده‌های
جان باختگان با استناد به گزارش پزشکی قانونی، گفت: «متاسفانه امسال
چند مورد خودکشی در دریای خزر به دلیل مصرف مواد، عدم تعادل روحی و دعوا‌های خانوادگی اتفاق افتاد که کار را برای ناجیان غریق بسیار دشوار کرده است.» ساعتی بعد اما این خبر توسط معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران تکذیب شد. سرهنگ سید جعفر ساداتی اظهار داشت: برابر بررسی‌های به عمل آمده و تحقیقات از یکی از نجات یافتگان این حادثه، این چهار جوان که در یک بازی اینترنتی به نام قهرمانان موبایلی به صورت مجازی با یکدیگر آشنا شده‌اند، برای تفریح به شهرستان محمودآباد سفر کردند که حین شنا دچار سانحه شدند.» با این حال همچنان ابهامات زیادی درباره دلیل و چگونگی این اتفاق وجود دارد. اما سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که بازی نهنگ آبی چیست و چرا برخی جوانان نسبت به آن گرایش دارند؟
>50 قدم تا مرگ
نهنگ آبی یا بازی مرگ، نامی آشناست که از سال 95زمزمه‌های آن در سرتاسر جهان پیچیده شد و افرادی را هم به کام مرگ کشید. کارشناسان معتقدند این بازی از جنس قمار است و بعد از طی 50مرحله، بازی‌کننده دست به خودکشی می‌زند و معمولا خود را از یک ارتفاع پرت می‌کند.
این بازی در روسیه و آسیای مرکزی بیشتر رواج پیدا کرد. همان زمان‌ها فیلیپ بودکین دانشجوی روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شده بود ادعا کرد که او بازی را اختراع کرده است. وی هدفش از ساخت این بازی را این طور بیان کرده است:« می‌خواهم این جامعه را از آشغال های زیستی پاک کنم.» دلیل انتخاب اسم نهنگ آبی به پدیده خودکشی دسته جمعی نهنگ‌ها در ساحل باز می‌گردد. افراد بعد از وارد شدن به این بازی با یک سری قوانین مواجه می‌شوند که بعد از قبول قوانین به عنوان «نهنگ» خطاب شده و باید این بازی اینترنتی را طی 50 روز و در 50مرحله انجام دهند.
در این بازی هر روز یک کار به شرکت‌کننده سپرده می‌شود و برای اثبات انجام آن، و راه یافتن به مرحله بعد باید شرکت‌کننده تصویری برای ادمین بازی ارسال نماید. مراحلی که کاملا برای افسردگی و نا امیدی طراحی شده‌اند و در نتیجه کاربر را به بن بست زندگی می‌رساند. در همین روند کاربر در مرحله 50 به زندگی خود پایان می‌دهد. مراحل ابتدایی بازی بسیار آسان است و انجامش به نوعی به شناخته شدن کاربر کمک می‌کند؛ اما با ورود به مراحل بالاتر بازی شرکت‌کننده به سمت خودزنی پیش می‌رودو در این بازی مراحلی مثل تماشای فیلم ترسناک، خط انداختن روی بدن، حک کردن F57 روی دست، بریدن لب، حک کردن تصویر نهنگ آبی روی بدن با تیغ و در آخر سقوط از ارتفاع بالا که مرحله آخر محسوب می‌شود، وجود دارد. در هر مرحله تایید انجام کارها فقط با ارسال عکس
صورت می‌گیرد؛ کسانی بوده‌اند که با فتوشاپ خواستند ادمین بازی را گمراه کنند اما ناموفق بوده‌اند و از بازی اخراج شده‌اند و یا تحت تاثیر تهدیدهایی قرار گرفته‌اند که دست به خودکشی زده اند. ادمین بازی به اندازه کافی از فرد شرکت‌کننده اطلاعات در دست دارد و همین اطلاعات باعث خواهد شد که کاربر برخی مراحل را تحت فشار انجام دهد، بدین ترتیب شرکت‌کننده در مواقعی از طریق لوکیشن، تلفن منزل، دانشگاه و... با تهدید و یا با افزایش فشار روانی و ترس دست به اقدامات ترسناکی خواهد زد. تا به امروز افرادی تحت تاثیر این
بازی دست به خودکشی زده‌اند که هندوستان در این بین بیشترین تلفات را داشته است به‌طوری که پلیس هندوستان نصب و انتشار
و حتی ذخیره فایل خام نصبی این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری محسوب کرد. در کشور ما نیز در سال 96 دو دختر 17-18 ساله در اصفهان خود را از پل چمران به پایین انداختند و این اولین تلفات این بازی در ایران بود. در ابتدا همگان تصور می‌کردند دلیل خودکشی، افسردگی جوانی است که با شنیدن صوت این دو دختر دلیل مرگ بازی «نهنگ آبی» عنوان شد. سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است که چرا جوانان نسبت به این بازی گرایش دارند؟
>چرا جوانان نسبت به این بازی گرایش دارند؟
امیر محمود حریرچی، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در خصوص دلیل گرایش برخی از جوانان به چنین بازی‌ها و چالش‌هایی به آفتاب یزد گفت:« طبق تحقیقات صورت گرفته در جامعه ما از هر 4 نفر بالای 15 سال،3 نفر دچار نوعی اختلال روانی هستند. این موضوع به شکل‌های مختلف خودش را بروز می‌دهد، معمولا در جامعه یا به صورت دگر آزاری یا سادیسم خودش را نشان می‌دهد و یا به صورت خود آزاری و مزوخیسم بروز و ظهور پیدا می‌کند. بنابر این میخواهم بگویم جوانانی که به سمت و سوی این بازی‌ها و چالش‌ها می‌روند زمینه‌های افسردگی و ناراحتی‌های روحی و روانی دارند. »
او در خصوص دلیل وجود ناراحتی‌های روانی در جوانان گفت:« جوانان
امروز ما به شدت خودشان را تنها می‌بینند چون در اکثر مواقع
هیچ وقت زمینه برای آن‌ها فراهم نبوده تا خودشان را به اثبات برسانند.
بنابر این افسرده، تنها و بی‌پناه خودشان را می‌یابند و از آن جایی هم که شرایط امروز جامعه به گونه‌ای نیست که بتوانند خودشان را به اثبات برسانند منزوی می‌شوند. در واقع ما همه در‌ها را برای جوانان امروزمان بسته‌ایم و تنها دری که به روی آن‌ها باز است افسردگی است. جوانان افسرده مجبورند که اوقات فراغت و تنهایی خودشان را با فضای مجازی پر کنند و خیلی طبیعی است که در چنین مواقعی هم در دام بیفتند و این چنین جانشان را از دست بدهند. خودکشی تنها این نیست که جوان خودش را در دریا غرق کند و یا از ارتفاع به پائین بیاندازد. ما جوانان زیادی داریم که از همه جامعه بریده‌اند و منزوی شده اند. آن‌ها هم به نوعی مرده متحرک به شمار می‌آیند که تنها راه می‌روند و نفس می‌کشند! این افراد از نظر روانی مرده‌اند و خودشان را کشته اند.» این آسیب شناس تاکید کرد:«ما به شدت در حال درست کردن خط قرمز برای جوانانمان هستیم و از طرف دیگر همه راه‌ها را برای آن‌ها بسته ایم. خانواده‌ها باید جوانان را درک کنند و زمینه را فراهم کنند تا آن‌ها بتوانند خودشان را نشان بدهند.باید آگاهی‌سازی انجام بدهیم تا خانواده‌ها جوانانشان را بیشتر درک کنند تا جوانان در چنین شرایطی قرار نگیرند.» تصور بر این بود که بعد از این سال‌ها نهنگ آبی به فراموشی سپرده شده است اما حالا زمزمه‌های تایید نشده از وجود این چالش در فضای مجازی بار دیگر نگرانی‌ها را در خصوص جوانان و نوجوانان افزایش می‌دهد.