صدای مردم ایران در ونیز شنیده شد

آفتاب یزد- گروه شبکه: جشنواره فیلم ونیز در حالی آغاز به کار کرده است که نماینده ایران در این جشنواره، فیلم «خورشید» ساخته مجید مجیدی است. فیلمی که توانست در جشنواره فیلم فجر98 نگاه‌ها را به خود جلب کند. به طوری که برنده جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین طراحی صحنه شد. روز یکشنبه نیز این فیلم در جشنواره ونیز برای منتقدین و اصحاب رسانه اکران شد و این بار هم توانست تحسین مخاطبان را برانگیزد به
حدی که تماشا‌کنندگان فیلم خورشید پس از
پایان این فیلم، پنج دقیقه ایستاده دست زدند.
اما فارغ از موفقیت این فیلم، آنچه که


بسیار مورد توجه قرار گرفته صحبت‌های مجید مجیدی به عنوان کارگردان فیلم خورشید در نشست خبری بعد از اکران فیلم درجشنواره فیلم ونیز است.
> انتقاد علیه آمریکا
مجیدی وقتی تریبون را در اختیار گرفت، درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران سخن گفت. او گفت:«ما ۴۰ سال است که تحریم آمریکا هستیم. در این شرایط کرونایی که درد مشترک جهانی است، یکی از معضلات ما دارو است، در این شرایط سخت، دارو وارد ایران نمی‌شود چرا که تحریم آمریکا است و مردم به دلیل تحریم‌های غیر انسانی مجبور به زندگی در این شرایط سخت هستند. متاسفانه کشور‌های اطراف ما، عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه
هر کدام کشور‌هایی هستند که به نوعی در
جنگ بوده‌اند و در واقع ما در منطقه‌ای که پر از بحران است زندگی می‌کنیم. متاسفانه آسیب‌هایی دارد که بیش از هر چیزی این آسیب‌ها به کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت می‌رسد و بیش از پیش فقیر و فقیرتر می‌شوند و مشکلات و معضلات اجتماعی برای همه جوامع به خصوص کشور ما و کشور‌های اطراف درست می‌کنند»
> هنرمند صدای مردم است
صحبت‌های مجیدی در جشنواره فیلم ونیز با بازتاب‌های بسیاری چه از سوی مسئولان و چه از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.
حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی در پیامی در حساب خود در صفحه شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «هنرمند صدای مردم است»
همچنین ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر هم عنوان کرد: «مجیدی از فرصت جشنواره فیلم ونیز برای رساندن صدای مظلومیت و حقانیت مردم ایران استفاده کرد. ۴۰ سال است مردم ایران در شرایط سخت ناشی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا زندگی می‌کنند.»
اما یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این خصوص نوشت:« آقای مجید مجیدی کاری کرد کارستون دمت گرم»
کاربر دیگری گفته است: « باید از هنرمندان و ورزشکاران و نخبگان خودمان که دارای تریبون جهانی هستند بخواهیم نسبت به تحریم‌ها علیه مردم بی‌تفاوت نباشند و به آن اعتراض کنند»
دیگری نوشت:«در طول تاریخ قربانیان تحریم مردم بوده اند. ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. بی‌وجدانانی که در گوشه امن در خارج نشسته و خواهان فشار بر مردم داخلند و با شرف و انسانیت بیگانه‌اند. سپاس از مجید مجیدی هنرمند عزیز که در جشنواره ونیز از تحریم‌ها و ظلمی که بر مردم ایران می‌رود سخن گفت»
فرد دیگری گفته است:«یه تشکر ویژه دارم از آقای مجید مجیدی که از تریبونی که در اختیارش قرار گرفت به نحو احسن برای رساندن صدای ملت ایران به جهان استفاده کرد و نه فقط صرف در آوردن ادای روشنفکری»
کاربران دیگر نوشته اند:«دم مجیدی گرم. تو جشنواره ونیز صدای اعتراض به تحریم‌های ظالمانه و غیر انسانی اقتصادی شد که حتی تامین داروی کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت را با مشکل مواجه کرده است»، « حرف‌های مجید مجیدی را در جشنواره فیلم ونیز ببینید! هنرمندی که وطنش برایش مهم است و از تریبون استفاده می‌کند تا از ۴۰سال ظلم آمریکا به ملتش بگوید»، «مجید مجیدی
جدا از مسئولیت حکومت‌ها، خواستار
مسئولیت پذیری اقشار مختلف جامعه در حل
مشکلات اجتماعی شد. او در این زمینه به معضل کودکان کار اشاره کرد و گفت مردم هم باید در حل این مشکل کمک کنند. آقای مجیدی به تلاش نهادهای مردم نهاد در ساخت مدرسه برای کودکان کار اشاره کرد.»، «آفرین به مجید مجیدی به نظر من در داخل باید داخل را نقد کرد، در خارج، خارج را!»، «آفرین مجید مجیدی حرکت فرهنگی به این میگن یعنی جایی
که ممکنه چند نفر صداتو بشنون از تحریم
ناجوانمردانه کشورت بگی»