اخبار کوتاه


تجارت ایران و ترکیه با چند کامیون ۳۰ میلیارد دلار میشود؟

مدیرکل تزانزیت و حمل و نقل بینالمللی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اعلام کرد که با توجه به هدفگذاری بلندمدت ایران و ترکیه برای تجارت ۳۰ میلیارد دلاری در سال، باید ظرفیتهای حمل و نقل را توسعه دهیم و تقریبا باید روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه کامیون از مرزهای ایران و ترکیه عبور کند اما در حال حاضر فاصله زیادی بین کامیونهای عبوری از مرزهای جادهای با این هدفگذاری وجود دارد که در مذاکرات اخیر با مقامات ترک در این باره صحبت شده است. جواد هدایتی در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترازیت و حمل و نقل جادهای بین ایران و ترکیه اظهار کرد: ترکیه پل عبوری ایران به اروپاست و به غیر از آن که میتواند به عنوان ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد خود هدف صادراتی عمدهای برای ایران به شمار میرود. بنابراین در جلسه اخیر کمیته مشترک حمل و نقل جادهای درباره چگونگی تسهیل تجارت از طریق شیوههای مختلف حمل و نقل بحث و بررسیهای فراوانی صورت گرفت و در مذاکرات دو جانبه قرار شد در ادامه درباره تسهیل تردد کامیونها در مرزهای مشترک اقدامات مناسبی انجام شود. وی افزود: هدفگذاری تجارت ایران و ترکیه ۳۰ میلیارد دلار در سال بوده است و برای رسیدن به این هدف باید بستر آن را که حمل و نقل است فراهم کنیم، اما ظرفیتهای حمل و نقل بسیار متفاوت و کمتر از این هدفگذاری است.

 

 

۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن گرفتند

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا شب گذشته تعداد متقاضیان و مستأجرانی که وام ودیعه مسکن دریافت کرده اند به ۴ هزار نفر رسیده است. محمد اسلامی در حاشیه مراسم بهره برداری از ۷۰ دستگاه ناوگان ریلی در جمع خبرنگاران، در خصوص اخذ مالیات از افراد دارای بیش از یک واحد مسکونی گفت: به همه کسانی که بیش از یک واحد مسکونی داشتند پیامک ارسال شده و در حال راستی آزمایی افراد هستیم. وی افزود: به محض نهایی شدن، فهرست این افراد به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نرخهای اصلاح شده مالیات که از سوی کمیسیون عمران مجلس تعیین شده بازدارندگی کافی را دارد و اخذ مالیات با نرخهای جدید انجام خواهد شد. اسلامی در خصوص وام ودیعه مسکن نیز گفت: تا شب گذشته حدود ۴ هزار نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کردند و روند تکمیل پرونده باقی متقاضیان نزد بانکها ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۵۰۰ نفر از متقاضیان وام ودیعه مسکن پرونده خود را تکمیل کرده اند و در صف انتظار دریافت وام هستند؛ سامانه شناسایی متقاضیان هیچ مشکلی ندارد و روند پرداختیها با سرعت در حال انجام است.