پای مدارس غیر انتفاعی در میان است؟


آفتاب یزد- گروه اجتماعی: از اسفند ماه سال گذشته بود که به یکباره با پدیدار شدن ویروس منحوس و اسرار آمیز کرونا، مدارس در سرتاسر جهان غیر حضوری شدند. در کشور ما نیز آموزش به صورت غیر حضوری در شبکه شاد و رسانه ملی
از سر گرفته شد و حتی امتحانات پایان سال تحصیلی هم به صورت
آنلاین برگزار شد. در تمام طول تعطیلات تابستان اخبار ضد و نقیضی
در خصوص بازگشایی مدارس منتشر می‌شد اما همه این


اخبار بر حول یک محور در گردش بودند و آن هم آموزش آنلاین دانش‌آموزان در شبکه شاد بود. اما به یکبار 2 روز مانده به آغاز سال تحصیلی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد و به این طریق دانش‌آموزان مکلف شدند که روز 15 شهریور به مدرسه بروند! کارشناسان معتقدند این چرخش موضع با فشار مافیای مدارس غیردولتی اتفاق افتاده است چرا که با حضور دانش‌آموزان در مدارس آن‌ها می‌توانند شهریه‌های نجومی خود را به طور کامل دریافت نمایند. البته این موضوعی است که یکی از نمایندگان مجلس نیز در یکی از برنامه‌های تلویزیونی به آن اشاره کرده است. از طرف دیگر سکوت وزارت بهداشت درباره بازگشایی حضوری مدارس آن هم درست زمانی که اعضای ستاد مقابله با کرونا به شدت با این تصمیم مخالف هستند نیز می‌تواند مهر تائیدی بر این موضوع باشد اما همچنان این موضوع در پاره‌ای از ابهام قرار دارد و وزارت آموزش و پرورش تا کنون در این خصوص توضیحی ارائه نداده است. این در شرایطی است که دو روز بعد از اجبار به حضور دانش‌آموزان در مدارس، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که اجباری به حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست و تصمیم در این خصوص بر عهده خانواده‌ها است.
> ادعای نماینده مجلس از پشت پرده‌های
بازگشایی مدارس
چند روز پیش اردشیر مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی در یکی از برنامه‌های تلویزیونی در خصوص پشت پرده بازگشایی مدارس صحبت‌های تامل آمیزی را مطرح کرد. او گفته بود:« به نظر من پشت پرده‌هایی در خصوص بازگشایی مدارس وجود دارد که قابل بررسی هستند. مردم می‌گویند با توجه به اینکه مدیران آموزش و پرورش خودشان مدارس غیر انتفاعی دارند، اگر جمعیت آموزش و پرورش و دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی را 2 میلیون حساب کنیم یک گردش حساب 24 هزار میلیارد تومانی در آن وجود دارد. خیلی از کسانی که فرزندانشان را در مدارس غیر دولتی ثبت نام کرده بودند گفتند اگر قرار است آموزش غیر حضوری باشد فرزندانشان را به مدارس دولتی می‌برند تا به صورت آنلاین ادامه تحصیل دهند. به نظر من همین امر یک مقدار از آمار دانش‌آموزان مدارس غیر دولتی را کاهش داد. بنابر این، این بازگشایی مدارس به نظر من اصل ماجرا نیست و آموزش و پرورش هم می‌داند سال تحصیلی گذشته و الان، حضوری برگزار شدن کلاس‌های درسی یک امر نشدنی است. مگر چه فرقی ایجاد شده است؟» او در ادامه افزود:
« مردم ما هوشمند هستند و این موضوع را می‌دانند. آموزش و پرورش
باید در این خصوص رفع ابهام کند. در تصمیم گیری‌های کلان کشور یک تصمیمی می‌گیرند و به آن عمل می‌کنند بعد که باید نسبت به آن پاسخگو باشند می‌گویند کی بود کی بود ما نبودیم!»
> کمیسیون آموزش مجلس: اطلاعی نداریم
برای بررسی بیشتر ادعای مطرح شده با احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تماس گرفتیم، او در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« حواشی در این خصوص وجود دارد اما من اطلاعی از آن ندارم. موضوعی که در کمیسیون آموزش مطرح شد این است که وزیر از کجا مجوز بازگشایی حضوری مدارس را گرفته است که البته وزیر اعلام کرد از ستاد مقابله با کرونا مجوز لازم را در این خصوص اخذ کرده است. موضوع دیگری که وزیر مطرح کرد این بود که به صورت اختیاری خانواده‌ها می‌توانند دانش‌آموزانشان را به مدرسه بفرستند و وزارت آموزش و پرورش هم ملزم به تهیه امکانات لازم برای حضور دانش‌آموزان در مدارس است.»
او در توضیح این مسئله که روز اول بازگشایی مدارس، حضور دانش‌آموزان اجباری بود نه اختیاری، گفت:« حالا به هر طریق تحت فشار نمایندگان بود یا هر چیزی دیگری، حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری شده است. در حال حاضر حواشی در خصوص بازگشایی مدارس مطرح است اما در خصوص فشار مافیای مدارس غیر دولتی موضوعی مطرح نیست.»
برای بررسی بیشتر این موضوع با زینی وند معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی هم تماس گرفتیم اما پاسخگو نبود.
> وزیر تحت فشار است
محمد رضا نیک نژاد، کارشناس آموزشی در این خصوص به آفتاب یزد
گفت:«تحلیل‌ها این طور نشان می‌دهد که چرخش 180 درجه‌ای وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی حضوری مدارس بر اثر فشار‌ها اتفاق افتاده است چرا که مدیران مدارس غیر انتفاعی در اکثر موارد افراد با نفوذ و با قدرتی هستند که در رده‌های مدیریت میانی و کلان مشغول به فعالیتند. از طرف دیگر شرایط اقتصادی این روزها سبب شده تا استقبال از مدارس غیر دولتی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. تا پیش از این تنها خانواده‌های مرفه نبودند که فرزندانشان را در مدارس غیر انتفاعی ثبت نام می‌کردند بلکه خانواده‌های طبقه متوسطی هم که به آینده فرزندانشان اهمیت می‌دادند، با شرایط سخت فرزندانشان را در این مدارس غیر دولتی ثبت نام می‌کردند اما در حال حاضر شرایط اقتصادی این اجازه را به خانواده‌ها نمی‌دهد، واضح بگویم وقتی نانی در سفره نیست یا سفره کوچک شده است خانواده‌ها ترجیح می‌دهند به جای فکر کردن به آینده فرزندانشان، شکم آن‌ها را پر کنند. کرونا هم مزید بر علت شده و این روزها خبرهای زیادی از بسته شدن مدارس غیر دولتی به گوش می‌رسد.»
او افزود:« چیزی که ما شاهد بودیم این بود که بعد از یک ماه و نیم
برنامه ریزی آموزش و پرورش برای آموزش آنلاین دانش‌آموزان
و آئین نامه‌هایی که در این خصوص به مدارس داده شده بود به یکباره چرخش 180 درجه‌ای اتفاق افتاد و وزیر اعلام کرد که دانش‌آموزان باید در مدارس حضور پیدا کنند! تغییرات، نشانه ها، تحلیل‌ها و دلایلی که در این خصوص وجود دارد نشان می‌دهد آموزش و پرورش تحت فشار چنین تصمیمی اتخاذ کرده است. دو روز قبل از این موضوع خبر آمد که در خراسان رضوی 100 مدرسه غیر دولتی تعطیل شده‌اند چرا که آموزش آنلاین و کرونا شرایط را برای مدارس غیر دولتی سخت‌تر کرده است، خانواده‌ها می‌گویند فرزندانمان را به مدارس غیر دولتی بفرستیم که آموزش آنلاین ببینند، 20 میلیون تومان هم پول بدهیم؟ این اصلا منطقی نیست. بنابر این رغبت برای حضور در مدارس دولتی بیشتر شده و این موضوع کار و کاسبی مدارس
غیر دولتی را کساد کرده است. بدون شک این نشانه‌ها در تصمیم گیری‌ها
موثر بوده است. در حال حاضر شواهد نشان می‌دهد
وزیر به شدت تحت فشار است وگر نه به خاطر آبروی خودش هم که شده، با تدابیری که طی یک ماه و نیم گذشته برای آموزش آنلاین اندیشیده شده بود، هیچ وقت به چنین کاری تن نمی‌داد. به هر حال مدیران مدارس غیر دولتی نقش مهمی از مدیریت‌های غیر دولتی، آموزشی و سیاسی کشور را عهده دار هستند، این‌ها قدرت کمی نیستند و برای این موضوع تصمیم میگیرند. شواهد نشان می‌دهد تصمیم گیری‌های ناگهانی که در این خصوص صورت می‌گیرد تحت تاثیر تصمیماتی است که این مدیران اتخاذ می‌کنند چرا که تا دانش‌آموز به مدرسه نرود مدارس غیر دولتی نمی‌توانند از خانواده‌ها پولی دریافت کنند.»
> زمزمه‌های استیضاح وزیر
در این شرایط زمزمه‌هایی از استیضاح وزیر به گوش می‌رسد؛ روز گذشته مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: «استیضاح وزیر را برخی نمایندگان مجلس میان خودشان عنوان کرده‌اند و فعلا طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس دست به دست نشده و فقط نظر یکی دو نفر از نمایندگان بوده، زیرا در بازگشایی مدارس ناهماهنگی وجود داشته است و نمایندگان به این مسئله معترض بودند و به همین خاطر بحث استیضاح وزیر را مطرح کردند، اما اینکه به شکل رسمی جمع‌آ‌وری امضا برای استیضاح انجام شود، اینطور نبوده و به صورت انفرادی این بحث مطرح بوده است.»
اسماعیلی با بیان اینکه از تصمیم وزارت آموزش و پرورش بی‌خبر بودیم، گفت: «از طرف دیگر ما گلایه مندی‌های دیگری هم داشتیم که آغاز مدارس اول مهر است، چرا دو هفته جلوتر در نظر گرفتند و این هم یک مسئله بود که با ما در میان نگذاشتند و تصمیم درون سازمانی خودشان بود و از این بابت از آموزش و پرورش گلایه‌مند بودیم.»
وی با اشاره به اینکه باید به آموزش و پرورش کمک کنیم، گفت: «اگر قرار بر آموزش مجازی است، ما همه باید به آموزش و پرورش کمک کنیم، این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند و همه باید پای کار بیایند تا زیرساخت‌ها آماده شود. در حال حاضر سه و نیم میلیون نفر دسترسی پایدار به شبکه شاد ندارند و این آمار زیادی است.»
وی در واکنش به اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه حضور دانش‌آموزان در مدارس الزامی نیست، در حالی که پیش از این وزیر گفته بود، همه دانش‌آموزان باید صبح روز آغاز بازگشایی در مدارس حاضر شوند، گفت: «این حرف عذر بدتر از گناه است، زیرا آموزش و پرورش نیازمند یک تصمیم‌گیری منسجم و قاطع است نه این که مدیریت دائما متزلزل باشد. این تصمیمات متزلزل خانواده‌ها را دچار استرس می‌کند و اگر چنین مواردی تکرار شود، جای تاسف دارد و نباید آموزش و پرورش را متزلزل نشان دهیم. ما باید کار کارشناسی کنیم و کارشناسانه نظر دهیم و پایش بایستیم، اما معلوم است که این تصمیمات پشتوانه علمی و منطقی ندارد.»
نشانه‌ها حاکی از این است که وزارت آموزش و پرورش تحت فشار تصمیم بر حضور دانش‌آموزان در مدارس گرفته است. با این حال سوالی که همچنان مطرح است این است که آیا پای مافیای مدارس غیر دولتی در میان است؟