انتظار مردم: به عقب برگردیم!


علی صوفی: نمی‌دانم چرا رئیس جمهور صحبت‌هایی می‌گند که گویی ربطی به این دوره و زمان ندارد!
مردم در شرایط کنونی انتظار این را دارند که آنچه در گذشته داشته‌اند را داشته باشند! این انتظار زیادی نیست
آفتاب یزد – گروه سیاسی: «مردم می‌دانند امسال سال سختی است و همه باید دست هم را بگیریم. همه آن‌هایی که قلم و بیان و تریبون دارند می‌خواهند مواظب منافع ملی باشند من هم می‌دانم به انتخابات نزدیک می‌شویم و عده‌ای کمربند خود را برای انتخابات سفت کرده‌اند که اشکالی هم ندارد و ان شاءالله انتخابات خوب و رقابتی داشته باشیم ولی در فضای انتخاباتی انتظارات را بی‌جهت بالا نبریم و حقایق را تحریف نکرده و سیاه‌نمایی را آغاز نکنیم.» این اظهارات حسن روحانی در جلسه دیروز هیئت دولت است! سخنانی تکراری از این دست که امسال سال سختی است، دست کم سه سال است که رئیس جمهور می‌گوید امسال سال سختی است. این جمله‌ای است که بارها از سوی هیئت دولت او نیز مطرح شده است. مثلا در پایان سال 97 محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفت:« بله، 97 سال سختی بود، هنوز سطح معیشت و رفاه مردم به آنچه مطلوب ماست، نرسیده و هنوز سیاست‌های ما در رفع مشکلات بوجود آمده به نتیجه نرسیده و این باعث شده تا وضع معیشت بخشی از مردم سخت‌تر شود. بنابراین معتقدم باید تلاش خود را مضاعف کنیم و از هر روشی استفاده تا مشکلات معیشتی مردم را سریع‌تر مرتفع کنیم. این اولویت نخست دولت است.» منظور واعظی از اینکه اولویت دولت این است که مشکلات حل شود این بود که تلاش دولت برای سال 98 خواهد بود. برای سال 98 اما اتفاق تازه‌ای رخ نداد، در واقع به لحاظ مثبت! در پایان سال 98 نیز حسن روحانی درباره این سال گفت: « سالِ سختی بر مردم ما بود اما بیش از همه این سختی‌ها مردم را آبدیده کرد، جسم مردم را آزار داد اما روح مردم را مقاوم‌تر کرد. ما با اتکال به خداوند و با سرمایه دعای نیکان و پاکان از این مشکلات عبور خواهیم کرد.» به نظر می‌رسد روحانی روی آبدیده شدن مردم در سال 99 حساب ویژه‌ای باز کرده بود که این روزها شاهد هستیم! در واقع در تمام سه سال گذشته دولت بر این موضوع تاکید کرده که سال سختی است!
با این حال پیش‌بینی این امر کار چندان پیچیده‌ای نیست که مسئولان به آن بپردازند از کوچه و بازار اگر رد می‌شدیم مشخص بود که سال سختی است! با این حال مردم آبدیده نشده‌اند چرا که از گوشه و کنار آشکار و پنهان نسبت به عملکرد مسئولان جملاتی را به زبان می‌آورند که حکایت از چیز دیگری دارد!


> کدام انتظار
با این حال دولت روی آبدیده بودن حساب باز کرده و به همین دلیل است که دلار 26 هزار تومانی، سقوط بورس و پراید 110 میلیون تومانی را این روزها شاهد هستیم! اینکه در یک سال میانگین قیمت آپارتمان در تهران از 13 میلیون تومان در مرداد 98 به 24 میلیون تومان در مرداد 99 رسید نیز حاکی از این است که دولت روحانی خیالش آسوده است که مردم آبدیده شده اند! گفتن از میزان تورم در اقلام و خوراکی‌ها نیز دیگر نیازی به آمار و ارقام ندارد و روزانه طعم آن را می‌چشیم! در چنین شرایطی درحالی که عملا هیچ تدبیری از دولت روحانی دیده نشده است اظهارات او مبنی بر اینکه کاندیداهای انتخابات 1400 انتظارات مردم را بالا نبرند از آن حرف‌هایی است که فقط از روحانی برمی‌آید و بعید است حتی احمدی‌نژاد هم فکرش به اینجا برسد که چنین سخنانی را بگوید! وضعیت مردم در این روزها کاملا روشن است، هرچند روحانی چندی پیش گفته بود از روی لبخند مردم وقتی با ماشین از خیابان‌ها عبور می‌کند متوجه رضایت آنان است اما شاید گاه مسئولان پوزخند را با لبخند اشتباه می‌گیرند! درحالی که انتظار مردم در این روزها و هفته‌ها حداقلی از آرامش در زندگی است چگونه ممکن است که روحانی بگوید انتظارات را بالا نبرید! هنوز مردم فراموش نکرده‌اند وعده‌های روحانی را! نگاهی به این وعده‌ها شاید خالی از لطف نباشد!
«برای این قفل‌ها کلید وجود دارد و برای همه آنها راه حل پیدا کنید اما نه با شعار دادن و به دنیا فحش دادند. والله العظیم! اگر مشکلات کشور راه‌حلی نداشت، کاندیدا نمی‌شدم؛ شعار من نجات اقتصاد ایران است؛
‌ای امان، ‌ای امان از شعارهای بی‌محتوا»، «ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند؛ مشکل کجاست؟ عدم مشورت، بی‌ثباتی در مدیریت و خودشیفتگی مشکل قیمت بالای دلار
در دولت گذشته بود؛ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند؛ در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد»، «مسببین وضع اقتصادی موجود باید دادگاهی شوند؛ آنچنان مردم را از درآمد سرشار می‌کنیم که اصلاً مردم به یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند.» این‌ها هرکدام بخشی‌هایی از وعده‌های دولت روحانی بودند! البته دولتی‌ها می‌گویند مقصر دولت نیست و ترامپ مقصر است! فارغ از اینکه ترامپ سوگند ریاست جمهوری آمریکا را نخورده که مطابق خواسته‌های دولت ایران رفتار کند اما این سوال پیش می‌آید که همین چند ماه پیش و درحالی که طعم ترامپ هم چشیده شده بود چه فرد و افرادی انتظارات مردم را در حوزه سرمایه‌گذاری در بورس بالا بردند تا هزاران نفر همه هست و نیست زندگی خود را به بازار بورس بیاورند و امروز با قرمز شدن شاخص‌ها خون گریه کنند!
با این حال روحانی عموما توپ را به زمین رسانه‌ها می‌اندازد که انتظارات مردم را بالا برده اند، یا این بار از کاندیداهای 1400 خواسته که انتظارات مردم را بالا نبرند! درباره این سخنان رئیس جمهور با یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفتگو کردیم. علی صوفی به «آفتاب یزد» گفت: «طبیعت انتخابات رقابت است و در آن وعده‌هایی داده می‌شود که طبعا انتظارات را بالا می‌برد، نمی‌توان انتظار داشت کاندیداهای
1400 وعده‌ای ندهند، امیدی داده نشود و یا مشکلات موجود را مطرح نکنند.» او افزود:«همین رویه از سوی آقای روحانی نیز طی شده است و او با وعده‌های بسیاری ریاست جمهوری را بدست آورد و امروز شاهد هستیم کلیپ‌هایی را که وعده‌های گذشته او را با واقعیت‌های امروز دولت مقایسه می‌کنند. او درباره هر موضوعی مشکلات را برجسته و وعده‌هایی داده بود.» این فعال سیاسی در ادامه گفت:« از سوی دیگر به فرض که انتظارات بالا برده شود چه باری بر دوش دولت روحانی خواهند گذاشت؟ او که باید دولت را تحویل دهد و اگر انتظاراتی ایجاد شود نیز رئیس جمهور بعدی باید پاسخگو باشد.» او اظهار داشت:«در شرایط کنونی با وضعیتی که مردم دچار آن هستند انتظار مردم این است که فرجی حاصل شود که از این وضعیت بغرنج خارج شوند و این اصلا انتظار بالایی نیست.» صوفی بیان داشت:«چطور ممکن است بدون اینکه کاندیداها بتوانند برنامه‌های روشن و وعده‌های مشخصی را ارائه دهند بتوان مردم را به پای صندوق رای آورد، درحالی که بخش مهمی از جامعه اکنون نسبت به انتخابات دلسرد شده است.» این فعال سیاسی گفت:«رئیس جمهور بعدی هرچقدر هم تلاش کند با تمام توان هم پیش برود نمی‌تواند وضعیت کشور را از لحاظ مواردی مانند قیمت ارز یا فروش نفت به گذشته بازگرداند. مردم در این سال‌ها دارایی‌هایی داشته‌اند که حالا از دست داده اند، آنها خواهان حداقل عدالت نسبی هستند، نمی‌دانم چرا رئیس جمهور صحبت‌هایی می‌گند که گویی ربطی به این دوره و زمان ندارد! مردم در شرایط کنونی انتظار این را دارند که آنچه در گذشته داشته‌اند را داشته باشند! این انتظار زیادی نیست و حتی اگر آن را بالا بردن انتظار بدانیم ربطی به دولت روحانی ندارد و همانطور که گفتم او باید دولت را در 1400 تحویل دهد.»
به نظر می‌رسد اظهارات روحانی که تا کنون چندبار مطرح شده در واقع ناشی از نگرانی درباره این باشد که عملکرد دولت او مورد نقد جدی قرار گیرد! اگرچه فاکتورهای بیرونی در عملکرد دولت بی‌تاثیر نبوده است اما این واقعیتی است که دولت دوازدهم با این نگاه جامعه را مدیریت کرده که سال سختی است و مردم باید آبدیده شوند! شعار روحانی در سال 96 این بود که به عقب برنمی گردیم اما حالا «انتظار مردم این است که به عقب برگردیم» هرچند گویا همین انتظار هم از نظر روحانی نکوهیده است و نشان از بالا بودن انتظارات مردم!