پدر بی‌وجدان

آفتاب یزد- گروه شبکه: طی چند روز گذشته فیلمی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود که بی‌شک یکی از تلخ‌ترین و غم انگیزترین فیلم هاست. فیلمی که در آن پدری، دخترخردسالش را به مسلخ نابودی و مرگ می‌برد. این به اصطلاح پدر به دخترش که به نظر نمی‌آید بیشتر از 5سال سن داشته باشد چگونگی مصرف مواد مخدر را آموزش می‌دهد.به گزارش رکنا، دخترک در حال استعمال مواد مخدر است و پدرش وقیحانه آن را در صفحه اینستاگرامی‌اش منتشر می‌کند تا بی‌وجدانی‌اش را به همه ثابت کند. این اولین باری نیست که شاهد چنین صحنه‌های ناراحت کننده‌ای هستیم. متاسفانه کودکانی هستند که توسط پدر و مادرشان به سمت مصرف مواد مخدر سوق داده می‌شوند. اگرچه با چنین والدینی برخورد می‌شود اما به نظر می‌رسد که مسئولان امر باید به طور جدی به این مسئله ورود پیدا کنند.
> مصداق کودک‌آزاری است
در این راستا رئیس امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور تشویق فرزند به مصرف مواد مخدر را مصداق کودک‌آزاری دانست و گفت: «امکان سلب حضانت از پدری که دختر خود را به مصرف مواد تشویق می‌کند، درصورتی که قاضی حکم دهد، وجود دارد.» محمود علیگو در گفتگو با ایرنا افزود: «درصورتی که این دختربچه شناسایی شود، بلافاصله به مراکز نگهداری کودکان سازمان بهزیستی کشور منتقل خواهد شد و در صورت اعتیاد، کارهای درمانی نیز برای او صورت خواهد گرفت.» رئیس امور آسیب‌دیدگان سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: «با توجه به اینکه آنگونه که در فیلم مشهود است، پدر این دختربچه او را به مصرف مواد راهنمایی می‌کند، این مورد از نظر بهزیستی، مصداق بارز کودک آزاری به شمار می‌رود.» علیگو با یادآوری اینکه بحث درمان اعتیاد در حوزه کاری وزارت بهداشت است، گفت: «بهزیستی پس از سم‌زدایی، بازتوانی کودک را برعهده دارد. که این امر در قالب مراکز مهر ویژه دختران و مراکز امید ویژه پسران انجام می‌شود.» وی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت مراکز اعتیاد کودکان تحت نظر بهزیستی اظهار داشت: «این مراکز اکنون در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، مازنداران و تهران فعال هستند. مقرر است تا پایان سال جاری، این مراکز در استان‌های در وضعیت حاد اعتیاد کودکان -که این مراکز را ندارند-، فعال شوند.»علیگو گفت: «اغلب موارد اعتیاد در کودکان در خانواده‌هایی مشاهده می‌شود که دارای والدین و مراقبان معتاد هستند.»
> دستگیری پدر بی‌وجدان


حال رئیس مرکز مبارزه با جرائم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا اعلام کرده که عامل انتشار فیلم وادار کردن کودک سه ساله به مصرف مواد مخدر در فضای مجازی دستگیر شده است. به گزارش ایسنا، سرهنگ مصطفی نوروزی اظهارکرد: «در پی انتشار این کلیپ، کارشناسان پلیس فتا تحقیقات تخصصی خود را برای شناسایی و دستگیری متهم آغاز کردند.» وی افزود: «در بررسی‌های فنی و کارشناسی صورت گرفته از سوی پلیس فتا، متهم در یکی از استان‌های کشور شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی، فرد مذکور که پدر کودک است در یک عملیات پلیسی دستگیر شد.» نوروزی خاطرنشان کرد: «متهم انگیزه اصلی خود را از این اقدام غیر انسانی، شوخی و سرگرمی در جمع خانوادگی اعلام و اقرار کرد که هرگز تصور نمی‌کردم این کلیپ که توسط یکی از اعضای خانواده تهیه و در فضای مجازی منتشرشده است، واکنش منفی کاربران را به همراه داشته باشد.»
> این کودک را نجات دهید
به هر ترتیب این فیلم، ناراحتی و عصبانیت کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است به طوری که آنها خواستار نجات این کودک از دست والدینش شده اند.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است:«والدین این کودک بهش مصرف مواد را آموزش می‌دهند و آن را منتشر می‌کنند ولی نمی‌دانند چه ظلمی در حق فرزندشان روا می‌دارند»
کاربر دیگری گفته است:« اسم این به اصطلاح انسان رو چه میشه گذاشت؟ ویدیوی آموزش مصرف مواد مخدر به دختر خردسالش رو توی اینستای خودش منتشر میکنه تُف به شرف نداشته ات»
دیگری نوشت:« خواهرم یه شاگرد کلاس اولی داشت که کاغذ و لول کرده بود رفته بود زیر میزش به دوسش گفته بود بیا نئشه کنیم. این چیزا برا این بچه‌ها عادیه. کاش هیچوقت بچه‌ها ضربه نخورن»
کاربران دیگر نوشته اند:« درک این موضوع واقعا سخته. خرید و فروش مواد خب در تمام دنیا هست اما اینکه بچه رو آموزش بدهند برای مصرف مواد جای تاسف داره »، «وای بر ما »، «پدر ولی است و هر کاری میتونه بکنه، تا این تفکر نابود نشه هر روز شاهد هزاران آزار و اذیت و قتل و... هستیم»، « وای خدا چرا اینا تولید مثل میکنن...چه بر سر این بچه خواهد اومد»، « چطور میشه دوست داشت چنین کلیپ فاجعه آمیزی رو؟ چطور یک پدر میتونه چنین کاری با فرزند خردسال خودش انجام بده؟ »، «اون بچه باید هر چه سریعتر از اون خونه جدا بشه. اون پدر و مادر لیاقت تولید مثل ندارن »، « اون طفل بیگناه نمیدونه چی داره سرش میاد اگه دیر نشده باشه شاید بشه براش کاری کرد خواهش میکنم نجاتش بدهید»، «امیدوارم سریعا شناسایی بشن و این بچه را از دست این آدم
نجات بدن»، «دقیقا دارن با زندگی این بچه‌ها چیکار میکنن داریم به کجا میریم؟»، «بنظر من این که پدر خودش تو چه شرایطی بزرگ و تربیت شده خیلی مهمه. قبل ازکودک باید پدر و محیط خانواده اصلاح بشه»،«هر کسی لیاقت به دوش کشیدن نام مقدس پدر و مادر را ندارد.»،« خدای من چطور میتونه بچشو معتاد کنه؟»، « باید سریع بچه ازش گرفته شود و به بهزیستی یا خانواده بدون فرزند داده شود بعد سریع این شیطان صفت دستگیر شود.»