اعتراض مردمی علیه اهانت به پیامبر اسلام(ص) در نشریه فرانسوی



شهرهای ایران طی سه روز گذشته شاهد  تجمعات اعتراضی مردم علیه کاریکاتورهای موهنی بودند که نشریه «شارلی ابدو» فرانسه در دور جدید انتشارش با ادعای آزادی بیان منتشر کرده است. موج اعتراضی که از روز چهارشنبه با تجمع مردم تهران در مقابل سفارت فرانسه آغاز شد و تا روز گذشته در شهرهای مختلف با راهپیمایی و حمل پلاکاردهایی ادامه یافت که جملاتی مانند «فداک یا رسول الله»، «اهانت به قرآن و پیامبر اسلام اهانت به همه ادیان الهی است»، «درد شارلی ابدو را با رژه فتح در تل‌آویو درمان می‌کنیم» و «اگر به موسی (ع) و عیسی (ع) هم توهین شده بود، اعتراض می‌کردیم» بر رویشان نوشته شده بود.
شعارها و پلاکارد نویسی‌هایی که نشان می‌داد مردم مسلمان و معترض اقدام این نشریه فرانسوی و اصرارش بر انتشار تصاویر اهانت آمیز علیه پیامبر اسلام را در ابعادی فراتر از اقدام یک رسانه بلکه پروژه‌ای برساخته صهیونیست‌ها برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات توطئه آمیزشان در منطقه و جهان ارزیابی می‌کنند.


همانطور که حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان نیز روز پنجشنبه در اظهاراتی اشاره داشت: «صهیونیست‌ها و اذنابشان به دنبال توهین به پیامبر و مقدسات ما هستند و آنچه در گذشته رخ داد را مجدداً تکرار کرده‌اند. در این شرایط ما باید مسأله فلسطین را از یاد نبریم و نیز باید دربرابر زورگویی‌ها و قلدری‌ها بایستیم.»
اقدامات خشم برانگیزی  که در سایه ادعای آزادی بیان انجام می‌شود و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در توئیتی خطاب به  امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه که گفته بود: به دلیل آزادی بیان، نمی‌توانیم این اقدام را محکوم کنیم، آن را «دورویی نهادینه شده» نامید. ظریف دفاع از برانگیختن خشونت و نفرت علیه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مسلمان با افترای کلیشه‌ای و هتک حرمت کتاب مقدس و پیامبرشان را با ادعای حمایت از آزادی بیان اقدامی در راستای بهره‌برداری سیاسی و مشمئزکننده دانست.
طی دو روز گذشته علاوه بر تظاهرات مردمی، مسئولان و نهادهای مختلف نیز در سخنرانی‌ها و بیانیه‌های خود به موضعگیری علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) پرداختند.
حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در حاشیه اجتماع مردم معترض مشهد که در حرم مطهر رضوی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد، اهانت به پیامبر اسلام(ص) به بهانه آزادی بیان را عین وحشیگری و بی‌اخلاقی دانست و خطاب به مدعیان آزادی بیان در کشورهای غربی گفت: کدام منطق اجازه می‌دهد به شخصیتی که حدود دو میلیارد مسلمان عاشق و دلداده ایشان هستند، اهانت شود؟ غربی‌ها اجازه آزادی بیان درباره موضوعی مانند هولوکاست را نمی‌دهند اما در مقابل، اهانت به مقدسات را به بهانه آزادی بیان مجاز می‌دانند و این‌گونه اقدامات را محکوم نمی‌کنند.
آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور هم در این باره با بیان اینکه حضرت ختمی مرتبت از آغاز رسالت پیوسته در معرض هتاکی کوردلان بوده و هست و اقدام این نشریه بار دیگر عمق کینه استکبار با جهان اسلام را نشان داد، گفت: تجمع علیه اقدامات توهین‌آمیز غرب با اتکا به منطق انسانی و عقلانی و با هدف حفظ ارزش‌های دینی از وظایف مسلمانان است. دشمنان دین مبین اسلام بدانند که مسلمانان در برابر توهین به نمادهای الهی سکوت نخواهند کرد و با این گونه حرکت‌ها با تکیه بر عقل و منطق برخورد خواهند کرد.
ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم در بیانیه‌های جداگانه‌ای طی دو روز گذشته توهین نشریه فرانسوی به پیامبر(ص) را تلاش صهیونیسم و امریکا علیه عزم راسخ مسلمانان و  طرحی صهیونیستی- امریکایی برای انحراف اذهان جهانیان از توطئه‌های فعال در منطقه غرب آسیا توصیف و آن را محکوم کردند.