مردم تبعیض و بی‌عدالتی را تحمل نمی کنند



چهارمحال و بختیاری مقصد شانزدهمین سفر استانی رئیس قوه قضائیه بود.
آیت‌الله رئیسی صبح پنجشنبه با ورود به شهرکرد در فرودگاه این شهر به تشریح برنامه‎های این سفر پرداخت و گفت: سابق بر آمدن ما، گروه‌هایی به استان‌ها اعزام می‌کنیم که از وضعیت استان، مسائل قضایی و مشکلات مردم مطلع شوند. بحمدالله گروه‌هایی که اعزام شدند گزارش‌هایی را آوردند و ما این گزارش‎ها را دیدیم و از وضعیت شهرستان‌ها، بخش‎ها و مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند بویژه آنهایی که در ارتباط با حوزه قضایی، اداری و سازمانی است آگاهی پیدا کرده‌ایم و‌‌ ان‌شاءالله در نشست‌هایی که امروز با همکاران قضایی داریم پیگیر این مسائل خواهیم بود.


به گزارش میزان آیت‎الله رئیسی در اولین برنامه از سفر یک روزه خود به‌صورت سرزده به روستای «شیخ شبان»، از روستا‌های تابعه شهرستان بن در نزدیکی شهرکرد رفت و پای حرف‌ها و درددل‌های مردم شهیدپرور این روستا نشست و دستوراتی را برای حل مشکلات آنها صادر کرد.
رئیس قوه قضائیه در خصوص مشکل ۲ هزار نفر از اهالی روستای شیخ شبان که اراضی مسکونی آنها در جریان یک دعوای حقوقی از سوی بنیاد مسکن به‌عنوان اراضی ملی اعلام و از مردم خواسته شده خانه هایشان را تخلیه نمایند، تأکید کرد: وقتی مردم یک روستا که در مسائل انقلاب نقش آفرینی داشتند و فرزندان خود را تقدیم انقلاب اسلامی کردند و انسان‌هایی قانونمدار و حق طلب هستند، حق نیست که مشکل آنها نادیده گرفته شود یا حل مشکلاتشان طولانی شود.
آیت‌الله رئیسی در همین راستا بر لزوم تشکیل فوری جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال استان و بررسی مشکل اراضی مسکونی اهالی روستای شیخ شبان در این شورا تأکید کرد و با تعیین ضرب الاجل ۳ ماهه، از استاندار، مسئولان قضایی و مدیران بنیاد مسکن استان خواست که موضوع این اراضی را به نفع مردم محروم و انقلابی منطقه حل کنند.
رئیس قوه قضائیه همچنین در سخنانی در جمع رؤسای واحد‌های قضایی و مسئولان سازمان‌های تابعه قوه قضائیه در استان چهارمحال و بختیاری لزوم رسیدگی به دغدغه‌های مردم را اولویت اول حوزه قضایی دانست و افزود: انتظار ما این است که در استان چهارمحال و بختیاری پرونده معوق نداشته باشیم. رئیس قوه قضائیه سلامت دستگاه قضا را امری بسیار مهم دانست و با تأکید بر لزوم جلوگیری از هرگونه روابط ناسالم در این مجموعه افزود: اگرچه در دستگاه قضایی بخش‌های حفاظت و ارزشیابی را برای نظارت نهادینه داریم، اما اصل حفظ سلامت دستگاه قضایی بر عهده همه کارکنان این دستگاه است. رئیسی در ادامه سفر یک روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری با کشاورزان و دامداران استان در محل استانداری در شهرکرد دیدار کرد و پس از شنیدن حرف‌های آنها، با اشاره به کمبود آب مورد نیاز کشاورزی گفت: یکی از دغدغه‌های مشترک این است که آب شرب به‌صورت عادلانه به همه برسد تا شاهد یک کشاورزی متناسب در منطقه باشیم و مدیریت آب بر اساس منافع کشور، هم بر عهده دولت، وزارت نیرو و شورای عالی آب و هم کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند.
وی شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری که برای بررسی مسائل و مشکلات استان برگزار شد گفت: «اجرای عدالت» از مهم‌ترین موضوعات مورد تأکید بنیانگذار معظم انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب و از اصول اساسی قانون اساسی و یکی از مطالبات جدی مردم بوده است. رئیس قوه قضائیه، «فساد» را «خارج شدن هر چیزی از اعتدال» تعریف کرد و گفت: باید غیرقانونی عمل کردن و قانونگریزی در هر حد و اندازه‌ای را فساد و یک ضد ارزش بدانیم و همواره قانونمداری را اصل و محور فعالیت‌های خود قرار دهیم.
وی افزود: مردم از همه بخش‌ها و سازمان‌های اداری کشور انتظار اجرای عدالت دارند و کمبودها را تحمل می‌کنند اما تبعیض و بی‌عدالتی را تحمل نخواهند کرد و تک تک افراد و مدیران در جامعه خود را به ملکه عدالت بیارایند و مانع هرگونه بی‎عدالتی شوند.
رئیس قوه قضائیه در خاتمه «ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و مسئولان» را «راهبرد دشمن» دانست و تأکید کرد: ما با اتکا به خدا و با اعتماد به مردم و استفاده از ظرفیت‌هایی که در داخل داریم می‌توانیم و باید دشمن را در رسیدن به نیت پلیدی که دارد، ناکام بگذاریم.
رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی در پایان سفر استانی به چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل آب در این استان گفت: میزان آب به دلایلی کم شده است و مردم استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار دچار مشکل شده‌اند.
وی افزود:‌ سفر ما برای شنیدن نقطه نظرات و دغدغه‌های مردم و کشاورزان بود که به ما کمک کرد. رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: درخواست کردم وزیر نیرو جلسه شورای عالی آب را هرچه زودتر تشکیل دهند و نقطه نظرات مسئولان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار را مورد عنایت قرار دهند و به تصمیمی عادلانه برسند.