قدرت نمایی «فاتح»، «کمان» و «قادر» ایرانی

گروه سیاسی/ مرحله اصلی رزمایش مشترک بزرگ ذوالفقار ۹۹ ارتش، صبح روز  پنجشنبه با رمز مقدس یا «سیدالشهداء(ع)» و با شعار «امنیت پایدار در سایه اقتدار دفاعی» در دریای عمان آغاز شد. مدت زمان این رزمایش سه روز اعلام شده و گستره آن شامل دو میلیون کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰درجه شمالی می‌شود.
بر اساس برنامه اعلام شده قبلی، در این رزمایش طرح‌های تاکتیکی آفندی و پدافندی برای حراست از آب‌های سرزمینی کشورمان و حفظ خطوط مواصلاتی، برخی از مهمترین سامانه‌های رزمی از جمله موشک‌های کروز سطح به سطح و ساحل به دریا، اژدر، موشک‌های هوابه‌سطح و سطح به هوا و سامانه‌های راکت انداز از روی شناورهای سطحی، زیر سطحی، یگان‌های پروازی و پهپاد مورد تست و آزمایش قرار می‌گیرد.
اخطار پدافند هوایی ارتش به نیروهای فرامنطقه‌ای
ساعاتی پس از آغاز این رزمایش، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش از اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش به پرنده‌های فرامنطقه‌ای به منظور فاصله گرفتن از منطقه عمومی رزمایش خبر داد. به گزارش ایرنا امیر دریادار دوم شهرام ایرانی صبح روز پنجشنبه با اعلام این خبر، گفت: از روز چهارشنبه و با اعلام آغاز برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش، قرارگاه پدافند هوایی با اعلام هشدار به پرنده‌های باسرنشین و بدون سرنشین بیگانه که در نزدیکی محل برگزاری رزمایش پرواز می‌کردند، به منظور فاصله گرفتن از حریم هوایی منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش به آنها اخطار داد که در همین مدت، شاهد تغییر رفتار محسوس پرنده‌های بدون سرنشین امریکایی بودیم. دریادار دوم ایرانی ادامه داد: همزمان یگان‌های پروازی نیروی هوایی و دریایی ارتش شامل هواپیماهای P۳F، F-۲۷ و پهپادهای شناسایی نیز با انجام گشت‌های دریایی مستمر و رصد و پایش منطقه عمومی رزمایش در آب‌های محل برگزاری رزمایش، هشدار و اخطارهای لازم به یگان‌های فرامنطقه‌ای را برای ترک منطقه رزمایش ابلاغ کرده‌اند. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش با بیان اینکه طی مدت برگزاری این رزمایش شاهد فعالیت متفاوت و متمرکز پرنده‌های بدون سرنشین امریکایی برای جمع‌آوری اطلاعات از منطقه رزمایش بودیم، گفت: این فعالیت‌ها توسط سامانه‌های شناسایی سیگنالی ارتش کشف شد و پرنده‌های بدون سرنشین از سوی پدافند هوایی اخطار گرفتند و پس از احراز میزان آمادگی سامانه‌های مراقبتی، شناسایی و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی ایران مجبور به ترک منطقه شدند.


ایسنا، هم خبر داده که در جریان برگزاری رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش، سه فروند هواگرد امریکایی شامل هواپیمای P-۸ و پهپادهای MQ-۹ و RQ-۴ در حالی که از کیلومترها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشته اند، وارد منطقه شناسایی پدافند هوایی کشور شده و برخلاف قوانین و مقررات اقدام به تخلف و ورود غیرمجاز به محدوده ADIZ)منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کردند.   پس از کشف و اخطار به آنها توسط سامانه های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش، برای فاصله گرفتن از فضای رزمایش و با بی توجهی به اخطارهای صادره، توسط پهپاد کرار نیروی پدافند هوایی ارتش رهگیری شدند. این هواگردهای امریکایی پس از پرواز پهپاد کرار و قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری، مسیر خود را تغییر داده و از منطقه رزمایش و فضای ADIZ کشور فاصله گرفتند.
 نخستین حضور زیردریایی تمام ایرانی فاتح  
روز نخست برگزاری این رزمایش شاهد نخستین حضور زیردریایی تمام ایرانی فاتح و همینطور انهدام اهداف سطحی توسط جنگنده‌های نهاجا بود. در این روز ابتدا جنگنده بمب‌افکن‌های F-۴ نیروی هوایی ارتش پس از انجام پرواز برد بلند از پایگاه‌های خود به سمت منطقه عمومی رزمایش و انجام عملیات سوختگیری هوایی از هواپیمای تانکر، با استفاده از موشک‌های بهینه شده، نقطه‌زن و ارتقا یافته هوابه‌سطح، اهداف سطحی خود را در منطقه عمومی رزمایش منهدم کردند. در ادامه این سناریو از رزمایش همچنین جنگنده بمب‌افکن‌های F-۴ با موفقیت عملیات تیراندازی به اهداف متحرک در دریا را تمرین کردند. سپس زیردریایی تمام ایرانی فاتح برای اولین بار در رزمایش مشترک ذوالفقار ارتش جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.
اجرای مأموریت گشت اطلاعاتی و عملیاتی در منطقه عمومی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش و حضور در آب‌های دوردست در شمال اقیانوس هند (تا مدار ۱۰ درجه) از جمله عملیات‌هایی بود که توسط زیردریایی فاتح در این رزمایش انجام شد. زیردریایی فاتح اولین زیردریایی ساخت ایران در کلاس متوسط است که با تلاش وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همکاری نیروی دریایی ساخته شده و بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با حضور رئیس جمهور به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس ملحق شد.
 پهپاد کمان عملیاتی شد
منطقه عملیاتی این رزمایش در روز دوم نیز شاهد عملیاتی شدن پهپاد کمان و شلیک موشک سطح به سطح «نصر» بود. آن طور که ایرنا گزارش داده، دیروز امیر دریادار دوم شهرام ایرانی خبر داد: در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ارتش ۹۹، یگان‌های شناور سطحی نیروی دریایی ارتش با اجرای آتش موشکی اهداف سطحی خود در دریا را مورد اصابت قرار دادند.
وی ادامه داد: در این مرحله از رزمایش ناو موشک‌انداز نجم با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد. سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش با بیان اینکه سناریوهای مختلف و پیچیده‌ای در این رزمایش برای مطابقت آن با عرصه رویارویی واقعی اجرا شده است، گفت: طراحی‌های متعددی در این رزمایش انجام شده است که بسیاری از آنها به دلیل رعایت ملاحظات رسانه‌ای نخواهد شد. همچنین دیروز پهپاد رزمی کمان-۱۲ با پرواز بر فراز منطقه رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش، مأموریت از پیش تعیین شده خود را با موفقیت انجام داد. این پهپاد به عنوان نخستین پهپاد رزمی ارتش جمهوری اسلامی ایران،  توسط متخصصان نیروی هوایی ارتش طراحی و تولید شده است.
همچنین در ادامه این سناریو از رزمایش، پهپادهای ابابیل نیروی هوایی ارتش با استفاده از بمب‌های هوشمند و نقطه‌زن «قائم» موفق به انهدام اهداف خود در منطقه رزمایش شدند.
دیروز همچنین موشک کروز ساحل به دریای قادر در مراحل اصلی رزمایش مشترک ذوالفقار ۹۹ ارتش با موفقیت علیه اهداف سطحی شلیک شد. این شلیک از سایت های موشکی ساحل به دریای نیروی دریایی ارتش، شناور هدف در فاصله  بیش از ۲۰۰ کیلومتری را با موفقیت مورد اصابت قرار داد.