معافیت مالیاتی مناطق آزاد موجب بی‌عدالتی و فساد است


سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، تشریح کرد: معافیت مناطق آزاد از مالیات بر ارزش افزوده در صورتی صحیح است که صادرات غیرنفتی ما توسعه بیابد اما در حال حاضر، در کشور ما مناطق آزاد به محملی برای واردات و قاچاق کالا تبدیل شده است.
وی ادامه داد: برخی گردشگران داخلی با ورود به مناطق آزاد و آوردن اجناس از منطقه آزاد به سرزمین اصلی، نوعی کاسبی به راه انداخته‌اند این کار باعث می‌شود کسانی که در سرزمین اصلی کالایی را تولید می‌کنند با مشکلات جدی رو‌به‌رو شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی بیان داشت: اگر در سال حمایت از تولید ملی قصد داریم مانع بروز مشکل برای تولید در سرزمین اصلی شویم، باید مالیات بر ارزش افزوده شامل مناطق آزاد نیز بشود. اگر فردی در سرزمین اصلی به رستوران رفته و غذایی را میل کند باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازد اما در هتل‌ها و رستوران‌های مناطق آزاد این مالیات، شامل حال افراد نمی‌شود؛ این عین بی‌عدالتی است.
لارگانی ادامه داد: فرضا یک رستوران درجه ۵ منطقه اصلی باید ارزش افزوده را دریافت کند اما در مناطق آزاد یک هتل ۵ ستاره و رستوران درجه یک هم این مالیات را دریافت نمی‌کند که این نوعی بی‌عدالتی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: به ‌نظر بنده تولیدات صادرات محور باید از مالیات معاف باشد حتی مشوق‌هایی را نیز داشته باشد اما بین مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و سرزمین اصلی نباید تفاوتی وجود داشته باشد.


در همین رابطه، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس ضمن انتقاد از معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گفت: باید فعالیت‌های صورت گرفته در منطقه آزاد شفاف شود در غیر این صورت اگر صرف حضور در منطقه آزاد موجب معافیت مالیاتی شود قطعاً فساد‌انگیز است و رانت ایجاد می‌کند. وی در ادامه داد: ایجاد معافیت‌های متعدد مالیاتی یکی از عوامل اصلی نبود شفافیت در اقتصاد کشور است که این امر منجر به تداوم فساد و قاچاق شده است.
 این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: اگر قرار است معافیتی به فعالیت‌های اقتصادی مناطق آزاد داده شود باید ابتدا فعالیت مولد تعریف شود در غیراین صورت فروش محصولات خارجی در پاساژها و واردات برنج هم شامل معافیت مالیاتی می‌شوند که کاری غلط است.
ایزدخواه ادامه داد: ایجاد پاساژهای لوکس و فروش کالاهای خارجی جزء فعالیت‌های سالم اقتصادی نیست، بر این اساس نباید مناطق آزاد، آزاد از هر قیدی باشند بلکه باید بین فعالیت مولد و غیرمولد اقتصادی در مناطق آزاد فرق گذاشت.
وی با‌ اشاره به تجربه ناموفق معافیت مناطق آزاد و بی‌تأثیری آن در رشد اقتصادی آن مناطق گفت: قبلاً هم معافیتی 20 ساله برای شرکت‌های مناطق آزاد در نظر گرفته شده که با وجود این امر، رشدی در مناطق آزاد به وقوع نپیوسته است.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله صانعی فرجام خیانت به عدالت 31 سال حبس، صدها میلیارد ضبط اموال و جریمه انحراف جریان‌های سیاسی چگونه قابل تشخیص است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه جلیقه‌زردها با شعارهای ضد سرمایه‌داری به خیابان‌های پاریس برگشتند ترامپ: می‌توانم همان شب انتخابات همه معترضان را خفه کنم! معافیت مالیاتی مناطق آزاد موجب بی‌عدالتی و فساد است از آتش زدن پرچم به شعار «مرگ بر آمریکا» رسیده‌ایم این شعار مربوط به آیت‌الله خمینی است اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند وزارت بهداشت پیش‌بینی‌های لازم را در مورد واکسن آنفلوآنزا انجام داده است نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس اعلام شد خودکفایی گندم با تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی به خطر می‌افتد آغاز «شور عاطفه‌ها» برای تامین تبلت ویژه دانش‌آموزان نیازمند اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند