خودکفایی گندم با تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی به خطر می‌افتد


عطاءالله هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره وضعیت خرید تضمینی گندم اعلام کرد: اگر دولت تا پایان شهریور نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام نکند دو اتفاق ناگوار رخ می‌دهد؛ نخست اینکه سطح زیر کشت گندم و همچنین تولید این محصول استراتژیک تا 30 درصد کاهش می‌یابد. دوم اینکه تغییر الگوی کشت ایجاد می‌شود و مزارع گندم تبدیل به صیفی‌جات و سبزیجات خواهد شد.
رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران ایران تأکید کرد: اگر دولت نرخ خرید تضمینی گندم را به موقع اعلام نکند و همچنین نرخ معقولی را برای آن قرار ندهد، خودکفایی گندم به خطر خواهد افتاد و مجبور می‌شویم، این محصول استراتژیک را در شرایط تحریم از خارج تأمین کنیم.
هاشمی درباره نرخ معقول خرید تضمینی گندم، گفت: پیش از این کیلویی 4500 تومان را پیشنهاد داده بودیم، اما پس از آنکه نرخ کود و سم 400 تا 600 درصد افزایش قیمت پیدا کرد، جدیدترین برآورد ما کیلویی 4800 تا پنج هزار تومان است.
وی افزود: متأسفانه دولت هیچ نظری درباره نرخ خرید تضمینی گندم از ما نمی‌پرسد و نظرات خود را هم با ما در میان نمی‌گذارد و این از نظر فقهی ‌اشکال دارد چراکه در یک معامله باید نظر خریدار هم تأمین شود.


رئیس ‌بنیاد ملی گندمکاران ایران پیشنهاد کرد: نخست اینکه دولت با در نظر گرفتن قیمت تمام شده تولید به اضافه سود منطقی، نرخ معقولی را برای گندم تعیین کند،. دوم؛ به همان قیمتی که از دولت‌های خارجی گندم وارد می‌کند از کشاورز داخلی بخرد.
گفتنی است، مسئله خرید تضمینی محصولات کشاورزی از دغدغه‌های هرساله کشاورزان و مصرف‌کنندگان است و دولت با تاخیر در اعلام قیمت یا تعیین نرخ پایین، موجب نگرانی و آزار کشاورزان و تغییر کشت می‌شود. بر اساس دو قانون خرید تضمینی و بهره‌وری کشاورزی، دولت موظف است نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریورماه هر سال اعلام کند. به‌دلیل دیر اعلام کردن نرخ خرید تضمینی گندم در سال گذشته، کشاورزان به کشت صیفی‌جات از جمله گوجه فرنگی روی آوردند که به گفته مسئولان شش و نیم میلیون تن گوجه فرنگی تولید شد. در حالی که در سال‌های گذشته این میزان حدود 5 میلیون تن بود و همین عاملی شد تا قیمت گوجه فرهنگی به کیلویی 500 تومان برسد و بسیاری از گوجه‌کاران جنوب محصول خود را رها کردند.
سایر اخبار این روزنامه
پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله صانعی فرجام خیانت به عدالت 31 سال حبس، صدها میلیارد ضبط اموال و جریمه انحراف جریان‌های سیاسی چگونه قابل تشخیص است؟ (یادداشت روز) اخبار ویژه جلیقه‌زردها با شعارهای ضد سرمایه‌داری به خیابان‌های پاریس برگشتند ترامپ: می‌توانم همان شب انتخابات همه معترضان را خفه کنم! معافیت مالیاتی مناطق آزاد موجب بی‌عدالتی و فساد است از آتش زدن پرچم به شعار «مرگ بر آمریکا» رسیده‌ایم این شعار مربوط به آیت‌الله خمینی است اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند وزارت بهداشت پیش‌بینی‌های لازم را در مورد واکسن آنفلوآنزا انجام داده است نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس اعلام شد خودکفایی گندم با تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی به خطر می‌افتد آغاز «شور عاطفه‌ها» برای تامین تبلت ویژه دانش‌آموزان نیازمند اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند اشغالگران استان بحرین اشغالگران فلسطین را به رسمیت شناختند