کورش الماسی حکمرانی خوب و همبستگی ملی

دغدغه‫مندان بسیاری در عرصه‫های گوناگون تلاش می‫کنند تا راهکارهایی عاجل برای انواع چالش‫های بی‫سابقه که اخلاق سیاسی به عنوان دروازه مدنیت را ویران کرده است، کشف کنند. اما بنابر شواهد و تجربیات بسیار دردناک از زیست طاقت فرسای شهروندان در سرتاسر ایران زمین، این تلاش‫ها به دلایل نامعلوم، عقیم و بی‫حاصل و زیست روزمره شهروندان پیوسته وخیم‫تر از دیروز می‫شود. به امید یافتن گوش‫های شنوا، این موجز تلاش می‫کند تا به راهکار برون‫رفت از شرایط بغرنج شهروندان در قالب تبیین حکمرانی خوب و همبستگی ملی، اشاره‫ای کلی و مختصر داشته باشد.
بحث پیرامون حکمرانی خوب و همبستگی ملی بسیار فراتر از توان و مجال این موجز است. بنابراین به منظور نظم بخشیدن به نکات مد نظر و پرهیز از ابهامات و پراکنده‫گویی ناخواسته، این موجز تلاش می‫کند به پرسش، چگونه می‫توانیم حکمرانی خوب و همبستگی ملی را در ایران مستقر کنیم، پاسخ کلی و اجمالی دهد.
قبل از ورود به بحث مطلوبیت حکمرانی لازم است تا درکی کاربردی از چند مفهوم داشته باشیم. در همین راستا، تبینی بسیار کلی و مختصر از مفاهیم حکومت، حکمرانی، حکمرانی خوب یا مطلوب، همبستگی و ملی ارائه می‫شود.
حکمرانی؛ حکمرانی معطوف به فعل، افعال و به طور کلی عملکرد مدیریت کلان (حکومت) یک جامعه یا کشور است.


حکومت؛ نهاد حکومت یا مدیریت کلان، نمود یا تبلور اراده جمعی (ملی) شهروندان تحت حمایت یک حکومت است.
همبستگی؛ همبستگی معطوف به رفتار هماهنگ، برنامه ریزی شده و منسجم یک گروه کوچک یا بزرگ به منظور تحقق برخی اهداف، تمایلات، آرزوها و خواسته های جمعی است.
حکمرانی خوب یا مطلوب؛ حکمرانی خوب به عملکرد حاکمیت یا مدیریت کلانی اطلاق می‫شود که توانسته است اهداف از پیش تعیین شده ملی (جمعی) را به میزان قابل قبولی محقق کند.
ملی؛ برای پرهیز از سردرگمی در انواع اندیشه‫ها و تمایلات تاریخی و فرهنگی متصل به برخی مفاهیم اجتماعی و سیاسی، مفهوم ملی اینگونه تبیین می‫شود. واژه ملی صفت واژه ملت است. تعریف کاربردی ملت بدون درنظر گرفتن برخی اندیشه‫های تاریخی و مبهم سیاسی، به تمام شهروندان دارای شناسنامه ایرانی ساکن در جغرافیای ایران زمین (و ساکن دیگر کشورها) اطلاق می‫شود. بنابراین واژه ملی معطوف به اموری گوناگون اجتماعی شهروندان ساکن جغرافیای ایران زمین است.
اگر بخواهیم حکمرانی خوب و همبستگی ملی را بر اساس تبیین کلی و مختصر از مفاهیم ارائه شده فوق تشریح کنیم، آنگاه باید گفته شود که حکمرانی خوب معطوف به عملکرد حکومتی است که برای «همه» شهروندان تحت حمایت خود، صرف نظر از هر قیدی؛ رفاه، آرامش و امنیت نسبی ایجاد کند.
رفاه، آرامش و امنیت نسبی به ساده و شفاف‫ترین بیان یعنی اینکه شهروندان تحت حمایت حاکمیت صرف نظر از هر قید یا تبصره (تاریخی، فرهنگی، اعتقادی، سیاسی) در سرتاسر ایران زمین به آموزش و پرورش، اشتغال، تحصیلات عالی، بهداشت و درمان، شادی، حمایت قانونی و... به طور یکسان دسترسی سهل داشته باشند.
اما نکته حائز اهمیت اینکه حکمرانی خوب یک پیش نیاز یا پیش شرط دارد. اینکه قبل از تحقق یا استقرار حکمرانی خوب ضروری است تا همبستگی ملی پیرامون اهداف مشترک ملی (جمعی) ایجاد شود. تفاهم و همبستگی شهروندان به منظور تحقق اهداف جمعی (ملی)، منجر به تدوین نقشه راه جمعی می‫شود. نقشه راه تحقق اهداف ملی، قانون اساسی نام دارد. به عبارتی، همبستگی ملی پیش شرط استقرار یا تحقق حکمرانی خوب است. به گواه تجربیات معاصر از کشورهای توسعه یافته، آشکار و بدیهی‫ترین نشان حکمرانی خوب، تبعیت نهاد حکومت از قانون اساسی به عنوان نقشه راه مشروع و کاربردی تحقق اهداف ملی(جمعی) است. به شفاف و مختصرترین بیان، حکمرانی خوب یعنی مدیریت امور انسانی و اجتماعی توسط قوانین و نه افراد، جناح‫ها و «گروه‫چه‫ ها» به عبارتی، حاکمیت قانون و نه حاکمیت افراد، آشکارترین نماد حکمرانی خوب است.
ساده، کم‫هزینه و شفاف‫ترین راهکار ایجاد همبستگی ملی؛ درک، تشخیص و تحلیل کاربردی امور انسانی و اجتماعی بدون مراجعه به اندیشه‫ها و راهکارهای تاریخی یا انواع رویاها و توهمات است. اینکه درک، تشخیص و تحلیل کاربردی و زمینی امور انسانی و اجتماعی لاجرم منجر به فهم چیستی، ضرورت و اهمیت منافع ملی به عنوان مبدا و مقصد تمام فعل و انفعالات اجتماعی از جمله مدیریت کلان سیاسی (حکمرانی) خواهد شد.
منافع ملی تنها و ابدی‫ترین دلیل همبستگی ملی و بستر استقرار حکمرانی خوب است. به گواه شواهد و تجربیات سراسر تاریخ جوامع؛ ناکارآمدی، ناکامی و ناپایداری همه حکومت‫ها ریشه در تضعیف بستر منافع ملی به عنوان کاربردی، کم هزینه و مشروع‫ترین اساس حکمرانی (خوب) بوده است. به بیانی کاربردی فهم چیستی، اهمیت و ضروت منافع ملی، دروازه همبستگی ملی و استقرار حکمرانی خوب است.
سایر اخبار این روزنامه
از سوی سخنگوی ستاد انتخابات مطرح شد اعلام نتایج ۱۰ حوزه انتخابیه در دور دوم انتخابات مجلس کورش الماسی حکمرانی خوب و همبستگی ملی بعد از صلح امارات و رژیم صهیونیستی، بحرین هم اسرائیل را به رسمیت شناخت واکنش‌های جهانی به نزدیکی منامه و تل‌آویو نتیجه پرونده دادگاه باند اکبر طبری اعلام شد ۳۱ سال حبس برای طبری، ۱۰ سال برای قاسم‌زاده اوضاع فروش آثار تجسمی در ایام کرونا چگونه است؟ کمر خمیده هنر زیر فشار کرونا «ابتکار» جزئیات طرح دولت برای رایگان کردن برق را بررسی کرد بایدها و نبایدهای «برق امید» متهم موج جدید تورم در اقتصاد ایران را بشناسید پیامد نرخ بهره منفی در اقتصاد آیت‌الله العظمی یوسف صانعی درگذشت وداع با آیت‌الله اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی کرونا از عدم پرداخت پول ایران توسط برخی کشورهای همسایه انتقاد کرد لغو راهپیمایی اربعین امسال به دلیل کرونا با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید ترامپ با اختلاف ۱۰ درصد از بایدن عقب است تن خسته زاگرس در هجوم آتش و بی‫برنامه‫گی