نتیجه پرونده دادگاه باند اکبر طبری اعلام شد ۳۱ سال حبس برای طبری، ۱۰ سال برای قاسم‌زاده

روز گذشته، اعلام دو خبر قضائی مورد توجه عمومی قرار گرفت. از یک سو، سخنگوی قوه قضائیه از صدور رای پرونده اکبر طبری خبر داد و گفت که طبری به ۳۱ سال حبس محکوم شده است. او همچنین گفت که بیژن قاسم‫زاده - بازپرسی که تلگرام با دستور قضایی او در ایران فیلتر شده است - به جرم دریافت رشوه، به ۱۰ سال حبس محکوم شده است. همچنین از سوی دیگر، مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد نوید افکاری - متهمی که در هفته‌های گذشته درباره صدور حکم اعدامش واکنش‌های بسیاری ایجاد شده بود – در زندان وکیل‌آباد شیراز اعدام شده است.
غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، دیروز با اعلام صدور رای پرونده اکبر طبری گفت: بعد از برگزاری جلسات متعدد دادگاه کیفری یک استان تهران و استماع مدافعات متهمان و وکلای آن‌ها نهایتا، دادگاه رای خود را درمورد پرونده اتهامی اکبر طبری صادر کرده است. وی با بیان اینکه بعد از تصمیم‌گیری دیوان عالی کشور توضیحات بیشتری را ارائه خواهم کرد، افزود: مجموعا طبری به پرداخت هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شده است. علاوه بر آن  این فرد به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال جزای ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشا اخذ کرده نیز محکوم شده است. اسماعیلی افزود: اکبر طبری بابت تشکیل شبکه چند نفره ارتشاء با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است. وی افزود: در عنوان دوم اتهامی تحت عنوان پولشویی، اکبر طبری به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پولشویی؛ در ارتباط با ضبط اموال ناشی از ارتشا در پرونده فهرست بلند بالایی است که اقلام مهم آن را اعلام می‌کنم. سه دستگاه آپارتمان مسکونی واقع در برج روما در کامرانیه تهران، یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر، واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر که حکم ضبط آنها صادر شده است؛ همچنین یک واحد آپارتمان در یکی از برج‌های مجلل واقع در خیابان پاسداران به مساحت ۶۳۳ متر از ناحیه دادگاه مورد ضبط قرار گرفته است. اسماعیلی یادآور شد: ۵ قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ ویلای بسیار بزرگ شده و ویلایی مجللی در آن ساخته شده است که مورد ضبط قرار گرفته است.  یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان نیز مورد ضبط قرار گرفته است. همچنین یک وحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم خان زند به عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشا است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آن‌ها صادر شده است. سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد:‌ درمورد ۸ عنوان اتهامی دیگر این متهم در دو مورد تبرئه شده و در ۶ مورد دیگر به تناسب عناوین اتهامی دادگاه در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی حکم به مجازات حبس و جزای نقدی صادر کرده که به جهت اختصار در مطلب از بیان یکایک موارد اتهامی و محکومیت‌ها اجتناب می‌کنم؛ درصورتی که این دادنامه قطعی شود،‌ مجازات اشد قابل اجراست که مجازات اشد همان ۳۱ سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشا و جزاهای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی به مرحله اجرا درخواهد آمد.
وی بیان کرد: برخی از متهمان دیگر پرونده را هم اشاره می‌کنم؛ فرهاد مشایخ به جرم مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا با لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم داشته و با تخفیفات مورد نظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است. رسول دانیال زاده فرزند حسینعلی به جرم مشارکت در تشکیل شبکه ارتشا به لحاظ اینکه پس از تشکیل پرونده به کشور بازگشت، دادگاه درمورد ایشان تخفیفاتی را لحاظ کرده به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. بیژن قاسم‌زاده به جرم دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی محکوم شده است. اسماعیلی ادامه داد: حمیدرضا علیزاده دیگر متهم پرونده نیز  به ۱۰ سال حبس تعزیزی و ضبط مال ناشی از عمل  مجرمانه محکوم شده است. وی تاکید کرد: رای صادر شده برای بخشی از پرونده است و بخش دیگر مفتوح است. بخشی هم برای متهمان خارج از کشور است که کارشناسان در دادسرا مشغول تکمیل تحقیقات هستند و به دادگاه ارسال خواهند کرد.
گفتنی است در میان سایر متهمان این پرونده، حکم بیژن قاسم‌زاده، بازپرس پرحاشیه سابق دادسرای فرهنگ و رسانه و کسی که حکم به فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام را داد نیز بسیار مورد توجه قرار داشت. همچنین هنوز سرنوشت پرونده قاضی غلامرضا منصوری، متهم این پرونده که در زمان حضور در خارج از کشور، پیکر بی‌جانش در هتلی واقع در بخارست پایتخت رومانی پیدا شد، نامعلوم است. پلیس رومانی علت مرگ وی را خودکشی اعلام کرده، در حالی که خانواده قاضی منصوری معتقدند که این علت با توجه به اعتقادات دینی وی مردود است. برادر متهم متواری این پرونده همچنین نسبت به انتساب جسد منتقل شده از رومانی به ایران به غلامرضا منصوری شک و شبهه‌هایی را نیز مطرح کرده بود. قاضی منصوری به عنوان متهم ردیف 9 پرونده باند اکبر طبری به دریافت 500 هزار یورو رشوه متهم شده بود.


خبر دیگری که در حوزه قضائی دیروز مورد توجه قرار گرفت، اجرای حکم اعدام فردی بود که ابتدا اعلام شد به همراه دو برادرش باعث قتل یکی از حافظان امنیت در رویدادهای مرداد 97 بوده است، اما بعدا مقتول به عنوان کارمند آبفای کازرون در استان فارس معرفی شد. دیروز ابتدا مهدی محمودیان فعال سیاسی و سپس حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، خبر اعدام وی را در توئیتر اعلام کردند. همچنین مرکز رسانه قوه قضائیه اعلام کرد: «حکم قصاص یک متهم به قتل که در سال ۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود صبح امروز ]شنبه[ در زندان عادل‌آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد. رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت:  این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز  جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال شد. حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی افزود: پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور دو قاضی تشکیل گردید متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد. این مقام ارشد قضایی استان بیان کرد: پس از این نیز رای صادره با  اعتراض وکیل مدافع متهم در شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور بررسی که در نهایت حکم صادره مبنی بر قصاص نفس قطعیت یافت و پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد. گفتنی است روند رسیدگی به این پرونده از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود که تا ابتدای امسال به طول انجامید». ایسنا در این خبر از مرکز رسانه قوه قضائیه، فرد اعدام شده نوید افکاری معرفی کرد.
نوید افکاری که به همراه دو برادرش به چندین اتهام از جمله قتل حسن ترکمان دستگیر شده بود. وی به عنوان ضارب به قصاص محکوم شد و دو برادرش نیز به حبس‌های طولانی‌مدت و شلاق محکوم شدند. در حالی که با انتشار فایل صوتی از نوید افکاری، وی بر بی گناهی خود و اخذ اعتراف در شرایط خاص تاکید داشت، تحرک فراوانی در شبکه‌های اجتماعی و نهادهای بین‌المللی – به ویژه ورزشکاران و نهادهای ورزشی، با توجه به سابق کشتی‌گیر بودن نوید افکاری – برای جلوگیری از اعدام وی ایجاد شد که در واکنش نیز صداوسیما گزارشی از اعترافات و روند پرونده منتشر کرد. به هر ترتیب این واکنش‌ها موثر واقع نشد و بامداد دیروز، نوید افکاری اعدام شد. انجام اعدام در ماه محرم بر خلاف رویه‌های مرسوم و بدون انجام آخرین دیدار با خانواده از موارد ادعایی درباره اجرای این حکم است که در شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
از سوی سخنگوی ستاد انتخابات مطرح شد اعلام نتایج ۱۰ حوزه انتخابیه در دور دوم انتخابات مجلس کورش الماسی حکمرانی خوب و همبستگی ملی بعد از صلح امارات و رژیم صهیونیستی، بحرین هم اسرائیل را به رسمیت شناخت واکنش‌های جهانی به نزدیکی منامه و تل‌آویو نتیجه پرونده دادگاه باند اکبر طبری اعلام شد ۳۱ سال حبس برای طبری، ۱۰ سال برای قاسم‌زاده اوضاع فروش آثار تجسمی در ایام کرونا چگونه است؟ کمر خمیده هنر زیر فشار کرونا «ابتکار» جزئیات طرح دولت برای رایگان کردن برق را بررسی کرد بایدها و نبایدهای «برق امید» متهم موج جدید تورم در اقتصاد ایران را بشناسید پیامد نرخ بهره منفی در اقتصاد آیت‌الله العظمی یوسف صانعی درگذشت وداع با آیت‌الله اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی کرونا از عدم پرداخت پول ایران توسط برخی کشورهای همسایه انتقاد کرد لغو راهپیمایی اربعین امسال به دلیل کرونا با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید ترامپ با اختلاف ۱۰ درصد از بایدن عقب است تن خسته زاگرس در هجوم آتش و بی‫برنامه‫گی