«ابتکار» جزئیات طرح دولت برای رایگان کردن برق را بررسی کرد بایدها و نبایدهای «برق امید»

کیمیا نجفی
پرداخت قبوض آب، برق و گاز از جمله هزینه‌هایی است که خانوارهای کم‫درآمد‌ را با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو کرده است و هنگامی که قبوض به در خانه‌ها می‌آید آه از نهادشان بلند می‌کند. اما اخیرا خبری خوب برای خوش‌مصرف‌‌های برق به میان آمده است. چندی پیش رئیس جمهور از طرحی با عنوان «برق امید» خبر داد، طرحی که بر اساس آن برق برای 30 میلیون نفر رایگان خواهد شد.
مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه‌های زندگی، کاهش درآمدها و... موجب شده که مردم بیش از هر زمان دیگری نسبت به قبوض آب، برق، گاز و تلفن حساس باشند و پرداخت این قبوض به یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی روزمره‌شان تبدیل شود. البته اخیرا خبری مبنی بر رایگان شدن برق برای مشترکان خوش‌مصرف به میان آمده است و نشان می‌دهد که دولت سعی در حمایت از خانوارهای کم‌درآمد را دارد. حسن روحانی، رئیس جمهوری دوم شهریورماه سال جاری در جلسه ویدئوکنفرانسی هیئت دولت با رهبر انقلاب گفت: «امروز با اجازه جنابعالی در دولت مصوبه‌ای داشتیم که برای حدود ۳۰ میلیون جمعیت ایرانی که خانواده‌هایی هستند که مصرف برق‌شان زیاد نیست و جزو لیست کم‌مصرف‌ها هستند تصمیم گرفتیم که پولی برای برق پرداخت نکنند، به شرط اینکه در همان رده کم‌مصرف باقی بمانند. حتی گروه میانه مصرف هم می‌تواند با کاهش مصرف، وارد این لیست شود. بنابراین برای اولین بار بعد از انقلاب می‌توانیم اعلام کنیم که برق مستضعفان جامعه ‌مجانی خواهد بود.»
وی افزود: «شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.»


روحانی تاکید کرد: «برای اولین بار پس از انقلاب در این دولت، هزینه برق برای خانوارها و اقشار مستضعف رایگان می‌شود.»
یک روز پس از این جلسه رضا اردکانیان، نیز در نشست خبری وزارت نیرو به مناسبت هفته دولت ضمن اشاره به مصوبه هیئت وزیران به منظور مدیریت مصرف انرژی برق تحت عنوان طرح «برق امید»، گفته بود: «خوشبختانه در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، خانگی و بخش عمومی همکاری‌های لازم به منظور مدیریت مصرف صورت گرفته است. کار ما حمایت از مشترکان کم‌مصرف و تشویق مشترکان پرمصرف برای پیوستن به جرگه خوش‌مصرف‌ها و کسانی است که الگو را رعایت می‌کنند. بر اساس این مصوبه مصرف‌کنندگان خانگی در 3 گروه کم مصرف، خوش‌مصرف و پرمصرف دسته‌بندی خواهند شد».
وی با اشاره به هدف طرح برق امید و بیان این که با اجرای این طرح، مشترکان کم‌مصرف از تخفیف 100 درصدی در قبض برق برخوردار می‌شوند، گفت: «در این طرح مقرر شده از مشترکین خوش‌مصرف قدردانی شود و از مشترکان پرمصرف نیز خواسته‌ایم تا با انجام کارهایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند.»
جزئیات «برق امید»
بر اساس جزئیات این طرح، هزینه برق مصرفی کم‌مصرف‌ها که براساس جدول مندرج در بند ۱ این مصوبه مشخص می‌شوند، رایگان خواهد بود. قیمت برق مصرفی مشترکان که متناسب با الگو مصرف می‌کنند و در بند ۲ مصوبه دولت مشخص شده است، ثابت می‌ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف براساس زمان‌بندی مشخص شده در بند ۴ این مصوبه، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین سکونتگاه‌های خالی از سکنه و غیردائم نظیر باغ‌ویلاها مشمول این تخفیف نمی‌شوند. همچنین قیمت برق مصرفی مشترکانی که متناسب با الگو مصرف می‌کنند، ثابت می‌ماند و قیمت برق مصرفی مشترکان پرمصرف، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین درخصوص تامین منابع مالی طرح برق امید نیز گفته می‌شود که از محل صرفه‌جویی‌های صورت گرفته به منظور تولید برق برای پوشش پیک مصرف در هر سال تامین خواهد شد.
طرح برق رایگان از چه زمانی اجرایی می‌شود؟
محمدحسن متولی‌زاده، مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با خبرآنلاین درخصوص زمان اجرا شدن این طرح گفت: «سال گذشته ۸ میلیون خانوار مشمول مشوق‌های برقی شدند و ۱۰۶ میلیارد تومان به آن‌ها پاداش اختصاص یافت، با توجه به اجرایی شدن طرح برق امید که از دو ماه دیگر به صورت رسمی کلید خواهد خورد، همه مشترکان خانگی می‌توانند در آن مشارکت کنند.»
به گفته مدیر عامل توانیر این طرح از دو ماه دیگر به صورت رسمی کلید خواهد خورد، این در حالی است که عده‌ای معتقد اجرا شدن چنین طرح‌هایی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نخواهد بود و درصورت اجرا هزینه‌های زیادی را برای دولت به همراه خواهد داشت. حسن مرادی، کارشناس انرژی با اشاره به طرح برق امید در پاسخ به این پرسش که آیا امکان اجرایی شدن چنین راهکاری در شرایط فعلی وجود دارد به «ابتکار» گفت: قطعا طرح‌های رایگان کردن برق، آب و گاز قابلیت اجرایی دارند و چنین طرح‌هایی مشوق بسیار بزرگی برای کاهش مصرف خواهد بود. اکنون دولت صحبت از طرحی به نام برق امید صحبت به میان آورده است و این طرح می‌تواند اقدام مناسبی برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و همچنین خوش‌مصرف‌ها باشد.
وی در ادامه افزود: البته دولت می‌تواند با روش‌های جایگزین میزان مصرف را کاهش دهد، جایگزین کردن لامپ‌های LED، یخچال‌های کم‌مصرف و مواردی از این قبیل می‌تواند الگوی مصرف را مناسب کند. این کارشناس انرژی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تاثیر وسایل کم‫مصرف در صرفه‌جویی برق اشاره کرد و گفت: من بارها از روستاهای مختلف دیدن کرده‌ام و متاسفانه این عزیزان به دلیل مشکلات مالی توان تهیه وسایل کم‌مصرف را ندارند. این درحالی است که وسایل کم‌مصرف در صرفه جویی به میزان قابل توجهی تاثیرگذار است. بنابراین پیش از هر اقدامی بهتر است دولت برای کاهش‌ هزینه‌ها در ابتدا تامین وسایل جایگزین را برای خانوارها آسان کند.
مرادی اظهار کرد: باید جزئیات میزان مصرف برای رایگان شدن برق مشخص شود و بر اساس سقف مشخص‌شده این مشوق را برای مصرف‌کنندگان لحاظ کنند. بنابراین همانطور که قبلا اشاره کردم این طرح قابلیت اجرا دارد اما باید برنامه‌های لازم، ابزار و اسباب کافی برای اجرای چنین طرح‌هایی آماده شود.
رایگان شدن برق هزینه‌هایی برای دولت خواهد داشت
این کارشناس انرژی با اشاره به هزینه‌های دولت پس از رایگان شدن برق برخی خانوارها ادامه داد: رایگان شدن انرژی برای برخی خانوارها قطعا هزینه‫هایی را به دولت تحمیل می‌کند و ممکن است بخشی از این هزینه را از دیگر مشترکان بگیرند. بنابراین حذف پول برق می‌تواند هزینه‌هایی را برای دولت به همراه داشته باشد. اما اگر ما به دو مسئله رفاه عمومی و تشویق برای مصرف صحیح انرژی نگاهی داشته باشیم خواهیم دید که این اقدام یک قدم بزرگ است.
مرادی گفت: حمایت از اقشار ضعیف جامعه و آموزش استفاد صحیح از انرژی اهداف اصلی دولت از به میان آورد چنین طرحی است. ما می‌توانیم با راهکارهایی به این اهداف برسیم و گام‌های مناسبی در جهت حمایت از خانوارها و راه‌های صرفه‌جویی برداریم.
سایر اخبار این روزنامه
از سوی سخنگوی ستاد انتخابات مطرح شد اعلام نتایج ۱۰ حوزه انتخابیه در دور دوم انتخابات مجلس کورش الماسی حکمرانی خوب و همبستگی ملی بعد از صلح امارات و رژیم صهیونیستی، بحرین هم اسرائیل را به رسمیت شناخت واکنش‌های جهانی به نزدیکی منامه و تل‌آویو نتیجه پرونده دادگاه باند اکبر طبری اعلام شد ۳۱ سال حبس برای طبری، ۱۰ سال برای قاسم‌زاده اوضاع فروش آثار تجسمی در ایام کرونا چگونه است؟ کمر خمیده هنر زیر فشار کرونا «ابتکار» جزئیات طرح دولت برای رایگان کردن برق را بررسی کرد بایدها و نبایدهای «برق امید» متهم موج جدید تورم در اقتصاد ایران را بشناسید پیامد نرخ بهره منفی در اقتصاد آیت‌الله العظمی یوسف صانعی درگذشت وداع با آیت‌الله اصلاح‌طلب رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی کرونا از عدم پرداخت پول ایران توسط برخی کشورهای همسایه انتقاد کرد لغو راهپیمایی اربعین امسال به دلیل کرونا با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید با انجام رژه در آب‌های نیلگون خلیج‌فارس رزمایش مشترک ذوالفقار۹۹ ارتش به پایان رسید ترامپ با اختلاف ۱۰ درصد از بایدن عقب است تن خسته زاگرس در هجوم آتش و بی‫برنامه‫گی