اعتراض اصول‌گرایان به نتیجه اعلام‌شده تغییری در پی نداشت بازشماری بی‌فایده

همدلی | بازشماری بخش‌هایی از صندوق‌های شمرده‌شده که به اصرار اصول‌گرایان شورای شهر انجام شد، آن‌گونه که رئیس هیات‌ نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد، تغییری در پی نداشت.
مطرح‌کنندگان، مهدی چمران، محسن پیرهادی، رضا تقی‌پور و مجتبی شاکری بودند که بر شمارش 10 درصد صندوق‌ها تاکید می‌کردند و در این میان تقی‌‌پور بیان کرد که «اگر ریگی در کفش‌تان ندارید چرا صندوق‌ها را بازشماری نمی‌کنید؟»
حالا خبر می‌رسد که مغایرتی در بازشماری آرا مشاهده نشده و تنها چند رای بیشتر به نام چمران ثبت شده بود و به این ترتیب، طرح شکایت به روسای قوا در قانون به رسمیت شناخته نشده است.
فقط چمران چندعدد رای بیشتر داشت


رییس هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستا استان تهران با بیان این‌که در شمارش آرای پنجاه نفر اول هیچ تغیری در نتیجه پیشتر اعلام شده بوجود نیامد، گفت: «در برخی موارد شاهد این بودیم که چند رای بیشتر به نام آقای چمران ثبت شده بود که با توجه به جزئی بودن آن، به مسئله ورود نکردیم.»
علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به شکایت‌های لیست خدمت نسبت به نحوه برگزاری انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد: «اعضای لیست خدمت مدعی عدم حضور ناظران مورد تایید شورا در مرحله تجمیع آرا بودند و می‌گفتند که نظارتی براین انتخابات نداشته‌اند و از این رو نسبت به نحوه شمارش آرا مطمئن نبودند.»
او گفت: «بر این اساس اعضای لیست خدمت دیداری با رییس مجلس شورای اسلامی داشتند که آقای لاریجانی طی تماس با اعضای هیات نظارت خواستار رسیدگی به این مسئله شدند.»
رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران یادآور شد: «با وجود این‌که نگاه و باور ما این است که همه شکایت‌ها باید درچارچوب قانون و براساس شرایط قانونی مطرح شده و مورد رسیدگی قرار گیرند، با توجه به درخواست رییس مجلس، هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر در استان تهران و همچنین شهر تهران در جلسه‌ای مشترک آرای نفرات اول تا پنجاهم را به صورت رندوم مورد بررسی قرار داده و به ویژه آرای آقای چمران را مجدداً تطبیق دادند تا اگر احیاناً رای به اشتباه برای ایشان کم یا زیاد شده مشخص شود.»
نماینده مردم تهران در مجلس دهم خاطرنشان کرد: «این جلسه که با حضور رییس کمیته IT ستاد انتخابات کشور در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات برگزار و صورتجلسه آن تهیه شد، علی‌رغم تطبیق متعدد آرا به صورت رندوم هیچ‌گونه تغییری در نتیجه‌ای که پیش‌تر اعلام شده بود و درسامانه وزارت کشور تجمیع شده بود رخ نداد و حتی یک مورد مغایرت پیدا نشد و حتی در برخی موارد شاهد این بودیم که چند رای بیشتر به نام آقای چمران ثبت شده بود که با توجه به جزئی بودن آن، به مسئله ورود نکردیم.»
رییس هیات نظارت بر انتخابات شوراها در استان تهران تصریح کرد: «نگاه ما این است که مرجع ارائه شکایات و اعتراض‌ها، هیات‌های نظارت استانی و همچنین هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها است و اگرچه مراجعه به مسئولان و حتی روسای قوا برای احقاق حق هیچ‌گونه منعی ندارد اما به هرحال این نحوه طرح شکایت در قانون رسمیت ندارد.»
او گفت: «با این همه و با وجود این‌که از نتیجه انتخابات اطمینان داشته و این نتیجه به صورت رسمی مورد تایید ناظران و برگزارکنندگان رسیده و هیات نظارت و اجرایی به صورت مشترک آن را امضا کرده‌اند و نیاز به بازنگری نبود، صرفاً به خاطر اطمینان‌بخشی این بازنگری صورت گرفت و از سوی تمام حضار متشکل از هیات نظارت و اجرایی تعیین و صورتجلسه شد.»
آرای لیست خدمت در ۱۵ صندوق صفر بود
از سوی دیگر، سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها گفت: «کسانی که با حرف‌های خود سلامت انتخابات را زیر سوال بردند، آگاهانه صحبت کنند و حضور و مردم و زحمت مسوولان را زیر سوال نبرند. ما تخلف را نفی نمی‌کنیم اما زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است.»
فرهاد تجری در نشست خبری خود در جمع‌بندی پنجمین دوره انتخابات شوراها گفت: «در حدود ۳۸۰۰روستا و۱۲۴۰حوزه شهری انتخابات برگزار شده که غیر اهواز که یک سری اختلالات بوجود آمد، بقیه شهرها نتیجه‌اش مشخص شده است. در ۱۴۱شهر انتخابات الکترونیک برگزار شد که نتیجه آن‌ها سریع مشخص شد.»
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا ادامه داد: «او ادامه داد: تاخیر در اعلام آرا به این دلیل بود که چون اولویت با انتخاب ریاست جمهوری بود. ۹۹% مردم از انتخابات الکترونیکی رضایت داشتند. مساله احراز هویت نقطه ضعف سیستم بود که باید برطرف شود.»
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با بیان اینکه در تهران قریب ۳۹۰۰شعبه اخذ رای داشتیم که ۵۰۰۰ناظر و ۱۰۰۰بازرس وجود داشت، اظهار کرد: «بعضی کم لطفی کردند که گفتند نظارت نبود در حالی که ما از ابتدا تا تجمیع آرا حضور فعال داشتیم و تا امروز صندوق‌هایی به صورت رندوم بازنمایی کردیم و با اسناد مطابقت دادیم. در ۱۵مورد صندوقی که شمارش آرا شد، هیچ کسر رایی مشاهده نشد و این از سلامت انتخابات خبر می‌دهد. کسانی که با حرف‌های خود سلامت انتخابات را زیر سوال بردند آگاهانه صحبت کنند و حضور و مردم و زحمت مسوولان را زیر سوال نبرند. ما تخلف را نفی نمی کنیم اما زیر سوال بردن کامل انتخابات کم لطفی است.»
تجری در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد شکایت لیست خدمت، مبنی بر عدم حضور نمایندگانشان در کنار صندوق‌های رای گفت: «این حق قانونی کاندیدها است که در کنار صندوق‌ها نماینده داشته باشند‌، اما قبل از انتخابات و در طول انتخابات کسی در این رابطه به ما مراجعه نکرده بود. در حقیقت این نشان از کم‌لطفی دوستان است.»
تجری ادامه داد: «در هر صورت آمار صندوق‌ها، لیست‌ها و صورت جلسه‌ها در سامانه وزارت کشور موجود است و به صورت گویا و شفاف در دسترس عزیزان قرار دارد.»
او افزود: «امروز رای ۱۵ صندوق که میزان آرای لیست خدمت در آنها صفر بود را دوباره شمارش کردیم، اما رای اضافه نشد، در هر حال آمار ماخوذه کماکان در صندوق‌ها موجود است. باید نظر مردم را پذیرفت.»
سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در پاسخ به این سوال که چرا تجمیع آرا در فرمانداری تهران صورت نگرفته و مستقیم وارد وزارت کشور شده است، گفت: «سامانه جامع انتخاباتی در کل کشور طراحی و موجب شد ضریب خطای انسانی در شهرستان کاهش یابد. آمار نیز از سامانه فرمانداری به سامانه وزارت کشور منتقل و تجمیع شد. به نظر می‌رسد؛ اطلاعات شما صحیح نیست. ما در امر نظارت با کسی تعارف نداریم.»
او همچنین درباره اظهارات نماینده مردم ساری در مجلس مبنی بر خرید و فروش رای در پای صندوق ها و تخلفات شدید در دهیاری‌ها گفت: نمی‌توان در این زمینه آمار کلی داد‌. اما برخورد با تخلف در حوزه وظایف دستگاه قضایی است و آن‌ها باید به صورت ذاتی ورود کنند.» تجری ادامه داد: «بسته به تصمیم و نظر قوه قضاییه ابطال آرا توسط ما صورت می‌گیرد.»
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها همچنین در مورد نامه ۵۲ نفر از نمایندگان مجلس در مورد تخلفات گسترده در هیات نظارت و تایید صلاحیت‌ها گفت»: در فرایند رسیدگی به شکایات در جاهایی که ابهام بود سعی کردیم با نگاه به اصول شرعی و اصل برائت تصمیم بگیریم، اما در هر حال این قانون انتخابات شورا هاست که مشکل اساسی دارد. انتخابات شوراها باید از زیر مجموعه مجلس خارج شود.:
تجری تصریح کرد: «برخی از نمایندگانی که لیست را امضا کردند به علت مشکلات شخصی و سیاسی نمی‌خواستند، فلان فرد تایید صلاحیت شود.برای مثال فرد قبلا رقیب انتخاباتی یک نفر بوده و نمی خواسته فرد مورد نظر تایید صلاحیت شود. اکثریت امضاکنندگان همین افرادند.»