تاکید فراکسیون‌ها بر تغییر برخی کرسی‌های صدر مجلس هیات رئیسه معتدل تر می‌شود؟

عارف در گفت‌و گو با همدلی : یک زن و یک اهل تسنن را برای هیات رئیسه مجلس معرفی می‌کنیم
همدلی| معصومه معظمی: حدود یک سال پیش بود که نمایندگان مجلس دهم اعضای هیات رئیسه دائم را برای یک سال آینده با رای مستقیم خود در صحن علنی انتخاب کردند. به موجب این انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس، مسعود پزشکیان نایب رئیس اول، علی مطهری نایب رئیس دوم، غلامرضا کاتب، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، اکبر رنجبرزاده و احمد امیرآبادی فراهانی دبیران هیات رئیسه، بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه، محمد آشوری تازیانی و محمدقسیم عثمانی ناظران هیات رئیسه، علی‌اصغر یوسف‌نژاد و محمدعلی وکیلی دبیران هیات رئیسه انتخاب شدند. بنابراین طبق روال قانونی آیین نامه داخلی مجلس هر ساله روزی که هیات رئیسه دائم تشکیل شده است، سال بعد همان روز انتخابات هیات رئیسه برای سال جدید انتخاب می‌شوند و بر این اساس؛ هفته آینده 7 یا 8 خرداد انتخابات هیات رئیسه دایمی مجلس برای یک سال آینده برگزار خواهد شد. گفتنی است؛ فراکسیون‌های مجلس برای به دست آوردن کرسی‌های هیات رئیسه، تشکیل جلسه داده و به بحث و بررسی گزینه‌های مدنظر خود می‌پردازند و البته طبق گفته سخنگوی فراکسیون امید «بهرام پارسایی» روز سه شنبه این فراکسیون تشکیل جلسه داده است و در این جلسه به بررسی چگونگی تعامل با اعضای لیست امید در انتخابات هیات رئیسه مجلس پرداخته‌اند. پارسایی دراین باره تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که با سایر نمایندگان خارج از فراکسیون درباره لیست پیشنهادی هیات رئیسه مجلس به تفاهم برسیم. همچنین محمدرضا عارف در گفت‌وگو با همدلی خبرداد که در بین گزینه‌های مدنظر فراکسیون امید برای هیات رئیسه مجلس قطعا یک زن و یکی از برادران اهل تسنن حضور خواهند داشت. وی همچنین گفت که برای انتخابات هیات رئیسه به دنبال تعامل با همه فراکسیون‌ها هستیم و دست دوستی و همدلی به سوی همه دراز کرده‌ایم.
کاظم جلالی، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس نیز روز گذشته در جمع خبرنگاران در این باره گفت: بهتر است که هیات رئیسه مجلس در دوره جدید ترکیبی از سه فراکسیون امید، مستقلین ولایی و نمایندگان ولایی (اصول‌گرایان)‌ باشد. امیدواریم که در این رایزنی‌ها بتوانیم به نتیجه قابل قبولی برسیم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: نباید بر سر کرسی‌های هیات رئیسه ایجاد نقار کنیم و پیروزی که ملت به وجود آوردند آن را تحت‌الشعاع قرار دهیم، خیرخواهانه به دنبال تفاهم هستیم، جلسات متعددی را با دوستان سایر فراکسیون‌ها هم داشته‌ایم که امیدواریم به نتیجه برسد. رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس گفت: به هر حال هیات رئیسه12نفر عضو دارد و می‌توان ترکیب‌ها را به نوعی تشکیل داد که از هر سه فراکسیون مانند اکنون در آن حضور داشته باشند و همین مدل ترکیبی هیات رئیسه ادامه داشته باشد.


لاریجانی گزینه فراکسیون مستقلین ولایی برای ریاست است
جلالی درباره گزینه فراکسیون مستقلین ولایی برای کرسی ریاست مجلس نیز اظهار کرد: اکثریت دوستان از مدیریت آقای لاریجانی بر مجلس حمایت می‌کنند. ایشان شخصیت توانمندی هستند که در مجلس نهم هم جلسات را به خوبی اداره کردند و در یک سال گذشته نیز حتی آنهایی که رای ندادند هم اذعان دارند که مجلس خوب اداره شده است، لذا گزینه ما برای ریاست مشخص است. وی درباره عملکرد نواب رئیس (پزشکیان و مطهری) نیز گفت: رویکرد کلی مجلس به این افراد مثبت است و تصورم این است که می‌توانند رای آورند. البته بنده سابقه 17 سال نمایندگی را دارم و معمولاً افرادی که سال اول انتخاب می‌شوند، تغییرات در سال‌های بعد به کندی انجام می‌شود، مگر اینکه نمایندگان مجلس تصمیمات دیگری اتخاذ کنند.
یک زن و یک اهل تسنن را برای هیات رئیسه مجلس معرفی می‌کنیم
همچنین محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس در گفت وگو با همدلی گفت: انتخابات هیات رئیسه مجلس هفته آینده برگزار می‌شود و فعلا در حال بحث و بررسی گزینه‌های مورد نظر هستیم. قطعا فراکسیون امید برای همه پست‌های هیات رئیسه گزینه دارد و در جلسه روز چهارشنبه یا شنبه آینده فراکسیون، این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
عارف در پاسخ به این سوال که آیا شخص شما هم برای انتخابات هیات رئیسه مجلس نامزد می‌شوید، گفت: بهتر است بحث را شخصی نکنیم، ولی فراکسیون امید برای همه پست‌ها گزینه معرفی خواهد کرد.
نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است فراکسیون امید از بین زنان نماینده نیز گزینه‌ای برای هیات رئیسه معرفی کند، تصریح کرد: بله درنظر داریم که حداقل یک نفر از بین خانم‌ها و یک نفر از بین برادران اهل تسنن را برای هیات رئیسه مجلس معرفی کنیم.
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس درباره احتمال رایزنی و ائتلاف فراکسیون امید با سایر فراکسیون‌های مجلس در این باره گفت: با فراکسیون‌های ولایت و مستقلین و همه گرایش‌های سیاسی مجلس تعامل داریم و همان‌طور که قبلا گفته بودیم با شعار همدلی و هماهنگی جلو می‌رویم.
عارف ادامه داد: اگر با هم به تفاهم رسیدیم که چه بهتر، در غیر این صورت گزینه‌های خودمان را معرفی می‌کنیم. رئیس فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: ما دست رفاقت و دوستی به سمت سایر فراکسیون‌ها دراز کرده‌ایم، حالا باید منتظر باشیم و ببینیم نتیجه آن چه می‌شود.
برای انتخاب هیات رئیسه اجماع فراکسیونی اتفاق می‌افتد
پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دراین باره به همدلی گفت: قطعا درباره انتخاب گزینه‌های هیات رئیسه مجلس فراکسیونی تصمیم می‌گیریم و قطعا تغییراتی در بین اعضای فعلی هیات رئیسه به وجود خواهد آمد.
این عضو فراکسیون امید افزود: احتمال توافق دوجانبه‌گرایی بین فراکسیون‌های امید و مستقلین و یا توافق سه جانبه‌گرایی با فراکسیون ولایی ایجاد خواهد شد. به نظرم به طور یقین در اعضای فعلی هیات رئیسه مجلس تغییراتی ایجاد خواهد شد و ائتلاف فراکسیون‌ها می‌تواند شرایط ایده آلی فراهم کند.
قطعا برخی کرسی‌های هیات رئیسه تغییر می‌کنند
همچنین علیرضا رحیمی، نماینده تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت وگو با همدلی با تشریح چگونگی برگزاری انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت: انتخابات هیات رئیسه در چارچوب آیین‌نامه به صورت عادی برگزار می‌شود و تاکنون عرف مجلس این بوده که فراکسیون‌ها نامزدهای مدنظرشان را برای هیات رئیسه معرفی می‌کنند و در صحن علنی درباره آن رای گیری می‌شود.
این عضو فراکسیون امید افزود: در مواردی هم دیده شده است که برخی افراد در صحن مجلس به صورت فردی نامزد می‌شوند.
او با تاکید بر اینکه قطعا شاهد تغییر چند کرسی در هیات رئیسه فعلی مجلس خواهیم بود، اظهار کرد: انتخابات هیات رئیسه مجلس 7 یا 8 خرداد برگزار می‌شود و به طور یقین برخی کرسی‌های هیات رئیسه تغییراتی خواهند داشت.
اعضای هیات رئیسه باید به گفتمان اعتدال و عقلانیت پایبند باشند
زهرا ساعی، دیگر نماینده عضو فراکسیون امید با تاکید بر اینکه فراکسیون‌های مجلس پس از گذشت یک سال جایگاه خود را پیدا کرده است، به همدلی گفت: در روند یک ساله فراکسیون‌ها تعاملات خوبی بین فراکسیون امید و مستقلین به وجود آمده است که منجر به موفقیت‌های خوبی از جمله رای به وزرا و مصوبات برنامه ششم شد.
نماینده تبریز در خانه ملت ادامه داد: باید ائتلاف و اجماعی شفاف بین فراکسیون‌ها شکل بگیرد تا در بحث گفتمانی شاهد گفتمان اعتدال و عقلانیت در هیات رئیسه مجلس باشیم چون برای ما نمایندگان مهم است رویکرد افرادی که در هیات رئیسه حضور دارند، بر گفتمان اعتدال و عقلانیت متکی باشد.