عباس توتونچی تداوم عقلانیت و ثبات

اگر بخواهیم چهار سال اول دولت روحانی را در دو کلمه خلاصه کنیم، عقلانیت و ثبات دو کلیدواژه اصلی دولت روحانی خواهند بود. روحانی در یکی از بی‌ثبات‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط تاریخی چهار دهه اخیر بر مسند امور قرار گرفت و بی‌ثباتی، نوسان، هرج و مرج، بی‌نظمی و اختلاف و تضاد مفاهیمی غالب در فضای سیاسی کشور بودند. روحانی از همان ابتدا تلاش کرد با عقلانیت به مقابله با شرایط موجود برود. او نگاهی واقع‌بینانه به فضای سیاست داخلی و نظام بین‌الملل داشت و می‌دانست به صرف شعار و تک‌روی نه تنها مشکلات کشور حل نمی‌شود بلکه بر آن افزوده نیز خواهد شد. روحانی در داخل راه مدارا با مجلس و نهادهای موثر را درپیش گرفت. کسب حمایت و همراهی مجلس دهم نقطه قوت روحانی در پیشبرد این استراتژی بود، گرچه این‌گونه اقدامات او در سطح داخلی با انتقادات فعالان سیاسی همراه بود، اما گذر زمان نشان داد که روحانی نه به دنبال ماجراجویی و انتقام‌گیری بلکه در پی تعامل و همراهی با نهادهای قدرت برای حل تدریجی مشکلات کشور است. در مناسبات بین‌المللی نیز روحانی تلاش کرد با پروژه ایران‌هراسی رقبای منطقه‌ای و جهانی مقابله کند، از این‌رو استراتژی تنش‌زدایی را در پیش گرفت و به‌رغم همه محدودیت‌ها، موانع و انتقادات آرامش نسبی برای کشور در عرصه نظام بین‌الملل به وجود آورد. برای مردم این استراتژی در دوران داغ تبلیغات انتخاباتی ملموس بود، مردم فضای ثبات، آرامش و عقلانیت را تجربه کرده بودند و خرد جمعی به این باور اعتماد داشت که دادن فرصتی دیگر به روحانی پاداش چهارسال عملکرد دولت اول اوست.
اکنون روحانی برای دومین بار با آرای بیشتری مورد تایید اکثریت قرار گرفته و با امنیت خاطر و پشتوانه بیشتری می‌تواند وعده‌ها و برنامه‌های خود را پیگیری کند. هم نشست خبری و هم گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر روحانی نشان داد تلاش رئیس‌جمهوری هنوز بر دو واژه عقلانیت و ثبات استوار است. یعنی از یک‌سو مطالبات مردم و پایگاه اجتماعی رای‌دهندگان خود را مطرح می‌کند و از سویی به منتقدان، مخالفان و رقیب این اطمینان را می‌دهد که به دنبال تعامل و قانون‌گرایی و نه مچ‌گیری و چالش است. روحانی امروز در قامت یک جنتلمن تلاش می‌کند هم به جنگ فساد و قانون‌گریزی برود و هم قواعد بازی سیاست را به‌هم نزند تا در فضای تنش و ناآرامی مردم متضرر شوند. اگر مخالفان روحانی در دو هفته پایانی انتخابات تلاش کردند تقابل دولت روحانی با ارکان نظام و ترویج سکولاریسم را به عنوان نتیجه موفقیت مجدد روحانی به مردم القا کنند، روحانی در همین چند روز گذشته نشان داد همچنان با مدارا و از مسیر قانون مطالبات را در فضایی واقع‌بینانه پیگیری می‌کند. سفر روحانی به مشهد مقدس، توضیحات و دفاع مستدل او از سند2030 ، تقدیرهای مکرر از مقام معظم رهبری، نقشه های روحانی‌هراسانه رقبا را نقش برآب کرد و البته تاکید او بر برخورد با قانون‌گریزی‌ها و پیگیری مطالبات مردم حاکی از آن بود که موضع‌گیری‌های روحانی در ایام انتخابات، صرفا یک ژست تبلیغاتی نبوده و او تلاش خواهد کرد پایگاه اجتماعی خود را در این چهار سال راضی نگه
دارد.
با این تفاسیر، انتظار می‌رود چهار سال دوم روحانی نیز توام با ثبات و عقلانیت باشد. ثبات در اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، فرهنگ و... در کنار عقلانیت کلید حل مشکلات کشور و موفقیت دولت دوازدهم خواهد بود، در صورت تداوم این مسیر کلید رئیس‌جمهوری سیزدهم نیز در دستان روحانی باقی خواهد ماند.