شمارش معکوس برای تعطیل شدن کارخانههای سیمان


گروه صنعت و تجارت: عملکرد مطلوب شرکتهای سیمانی در ۵ ماه ابتدای سال با انتقاداتی به سیاستهای تعیین قیمتهای دستوری دولت همراه بوده است؛ در عین حال شرکتهای سیمانی افزایش قیمت سیمان را منطقی و قابل دفاع میدانند. با توجه به افزایش سرسام آور هزینههای تولید مانند کرایه و حمل، دستمزد، هزینههای تعمیر دستگاهها و نگهداری که سال جاری با جهش روبرو شده و روی قیمت تمامشده سیمان بیش از ۳۰ درصد تاثیر گذاشته از این رو فعالان این بخش در انتظار افزایش قیمت سیمان هستند. طبق ادعای فعالان صنعت سیمان، وزارت صنعت با موافقت در اجرای افزایش مرحلهای قیمت سیمان، باید افزایش هزینههای تولید برای کارخانههای تولید سیمان را که اکنون توجیه اقتصادی ندارد را در نظر بگیرد.

ایران در پنج ماه اول امسال بیش از پنج میلیون و۸۴۷ هزارو ۲۰۱ تن انواع سیمان به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۵۹ دلار کرده است. ظرفیت تولید سیمان کشور ۸۵ میلیون تن و میزان نیاز داخلی ۶۵ میلیون تن است. در حال حاضر ایران جزو هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان است که به عقیده کارشناسان، عدم تناسب در تامین نهاده های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و عدم تناسب تقاضا به دلیل افزایش کارخانجات سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل ازجمله چالش های پیش روی صنعت سیمان است. مطابق گزارش ها و آمارهای منتشر شده از سوی گمرک کشورمان در پنج ماه اول سال جاری اقدام به صادرات پنج میلیون و ۸۴۷ هزار و ۲۰۱ تن به ارزش ۱۲۷ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۹۵۹ دلار انواع سیمان به ۲۸ کشور جهان کرده است.

سیمان تولید شده در کشور به کشورهای هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و... صادر شده است. عراق با ۲۴ میلیون و ۷۴۲ هزارو۵۹۸ دلار در رتبه نخست، کویت با ۲۳ میلیون و۳۷۵ هزارو ۸۷۰ دلار و افغانستان با ۱۹ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۴۳۷ دلار بیشترین میزان واردات سیمان ایرانی را به خود اختصاص داده اند.

در انتظار ابلاغ مرحله دوم افزایش قیمت سیمان

در همین ارتباط عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفتگویی اظهار کرد: همواره صنعت سیمان دستخوش بی ملایمتی هاست و طی سالهای اخیر به دلیل تعیین قیمت و افزایش هزینههای تولید متضرر شده است. بحثی که از ابتدای سال با وزارت صمت به نتیجه رسید این شد که قیمت سیمان در طی سال مرحلهای تعیین شود و در مرحله نخست قیمت آن تعیین و اعلام شده، اما هنوز مرحله دوم افزایش قیمتها تعیین و ابلاغ نشده است.

این در حالی است که به گفته شیخان، سیمان جزو گروه ۳ محسوب میشود و قیمت آن باید طبق عرضه و تقاضا تعیین شود، نه به صورت دستوری و از آنجا که ظرفیت سازی این محصول مازاد بر نیاز کشور و صادرات است بنابراین هیچ لزومی ندارد که دولت قیمت آن را تعیین کند. واحدهای تولیدکننده سیمان به دنبال آزادسازی قیمت سیمان هستند و امروز این صنعت با فشارهای اقتصادی زیادی مواجه است و این موضوع باید هرچه سریعتر مورد پیگیری قرار بگیرد در غیر این صورت نمیتوان پیش بینی خوبی برای صنعت سیمان داشت.

شیخان با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: در حال حاضر واحدهایی فعال در این صنعت هستند که تنها کلینکر سایش میکنند یعنی باید کلینکر را خریداری و در کارخانه سایش کنند و این مراحل با توجه به ظرفیت بالا بسیار گران تمام میشود و قیمت تمام شده محصول آنها سنگین است، ضمن اینکه بازار این محصولات کشش زیادی دارد. با این حال به نظر میرسد درصدهای مصوب قیمت از سوی دولت برای این محصولات کارآیی ندارد از این رو باید به سمت آزادسازی بروند و بر اساس عرضه و تقاضا قیمتها تعیین شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: اینکه امروز با سرکوب قیمتها میخواهند بازار را به تعادل قیمتی برسانند حاصلی جزء فرسایش این صنعت نخواهد داشت و فعالان این عرصه خواهان اجرای تفاهم نامهای هستند که سالهای گذشته با وزارت صمت داشتند و درخواست آزادسازی قیمت را دارند. اکنون انجمن پیگیر این مسئه است، اما متاسفانه وزارتخانه متولی ندارد از اینرو درخواست جلساتی را با سرپرست وزارت صمت داریم و امیدوار هستیم که این موضوع به نتیجه مطلوب برسد. شیخان درباره هدفگذاری تولید و صادرات سیمان طی ۵ ماه نخست سال گفت: با وجود فشارهایی که بر روی صنعت سیمان بوده این صنعت توانست طبق برنامه، تولید و صادرات را داشته باشد. از نبود قطعات یدکی تا افزایش هزینههای تولید صنعت سیمان را درگیر کرده است، اما با توجه به این مشکلات این صنعت توانست طی ۵ ماهه سال جاری حدود ۱۴ درصد تولید را افزایش دهد. در این بین حدود ۱۸ درصد تحویل داخلی سیمان نیز افزایش داشته است. هرچند صنعت سیمان تحت فشار بوده، اما توانست تولید و تحویل را افزایش دهد. شیخان درباره میزان صادرات این محصولات، گفت: از ابتدای سال تا مرداد، صادرات کلینکر افزایشی بوده، اما صادرات سیمان به دلیل تامین نیاز داخل حدود ۲۴ درصد کاهش داشته است. افزایش قیمتها به دلیل اتمام موجودی قطعات در انبارها و عدم امکان تهیه برخی از قطعات و نبود آجرهای نسوز به دلیل عدم تولید به موقع قطعاً بر قیمت تمام شده محصول و همچنین روند تولید در ۶ ماه دوم سال تاثیر خواهد گذاشت و این ارزیابی نشان میدهد هدف گذاری تولید و صادرات با چالش جدید روبرو خواهد شد.

به گفته شیخان اگر با همین رویه، صنعتگران صنعت سیمان مجبور به فعالیت و تولید باشند انتظار میرود چندین واحد تولید سیمان متوقف شود و به اهداف تعیین شده نخواهند رسید. البته اگر جلسات با وزارت صمت نتیجه بخش باشد میتوان برای رسیدن به هدفهای تعیین شده امیدوار شد در غیر این صورت باید شاهد توقف چندین واحد تولید سیمان باشند. حقیقت این است که ادامه فعالیت کارخانههای تولید سیمان به دلیل نبود قطعه و گرانی هزینه تولید بسیار سخت شده اگر قیمت سیمان آزاد نشود به زودی فعالیت چندین واحد تولید سیمان متوقف خواهد شد.