هفتادو پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سران در روز نخست چه گفتند؟

سالن مجمع عمومی سازمان ملل روز سه شنبه در حالی شاهد بزرگ‫ترین رویداد دیپلماتیک سال 2020 جهان به صورت مجازی بود که موضوع‌هایی چون شیوع ویروس کرونا و تبعات جهانی ناشی از آن مقابله با یکجانبه گرایی، برقراری آتش بس و صلح در جهان، افزایش فقر و همچنین ضرورت اصلاحات ساختار سازمان ملل، به عنوان مهم ترین محورهای سخنرانی سران کشورها قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، هفتاد و پنجمین نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل روز سه‌شنبه یکم مهرماه با سخنان «ولکان بوزکر» رئیس ترکیه‌ای این مجمع و صحبت‌های «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در حالی آغاز شد که تحت تاثیر شیوع گسترده ویروس کرونا، ساختمان منهتن نیویورک نه صف طولانی خودروهای دیپلماتیک و نه حضور یک به یک سران کشورهای جهان را به خود ندید.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه، شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین، ولادیمیر پوتین رئیس‌ فدراسیون روسیه، حسن روحانی رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران، امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، میگل دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا و سباستین پینیرا رئیس‌جمهوری شیلی از جمله سخنرانان اولین روز اجلاس مجازی مجمع عمومی بودند.
شیوع ویروس کرونا در حالی باعث برگزاری اجلاس امسال به صورت مجازی شد، که یکی از محورهای مشترک سخنرانی سران کشورهای مختلف را نیز به خود اختصاص داد. علاوه بر موضوع بیماری همه‌گیر، فقر در جهان، لزوم برقراری آتش بس و حفظ صلح در جهان با رویکرد چند جانیه گرایی، اصلاح ساختار سازمان ملل و همچنین مسائل مرتبط با محیط زیست و تغییرات آب و هوایی از جمله محورهای اصلی جلسه بود.


زمان قانون مداری و نه گفتن به قلدری
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان سیزدهمین سخنران در روز نخست نشست مجازی مجمع عمومی سازمان ملل، با بیان این که برای جهان امروز زمان نه گفتن به زورگویی و قلدرمآبی است، گفت: دوران سلطه و هژمونی به سرآمده است. ملت‫ها و فرزندان ما سزاوار دنیایی بهتر، امن تر و قانون مدارتر هستند.
روحانی با اشاره به نقض مقررات بین‫‫المللی از سوی برخی قدرت های یکجانبه گرا که شرایط سختی را برای ملت ایران ایجاد کرده است، تاکید کرد: همه ما در جهان، دوران سختی را سپری می‌کنیم. اما ملت من به جای برخورداری از همکاری جهانی با سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ در نقض آشکار و اساسی منشور ملل متحد، توافقات بین‌المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، مواجه است.
حل بحران کرونا به دور از رویکرد فردی و ملی‌‫گرایانه
ولکان بوزکر رئیس ترکیه‫ای هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی گفت: جهان به ندرت با معضلی مانند کووید-۱۹ مواجه می‌شود و او از جامعه جهانی خواست اختلافات را کنار گذاشته و به تعهد جمعی به منظور رسیدگی به این بحران روی آورند و اطمینان حاصل کنند که هیچ کس از این روند عقب نمی‌ماند.
آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در سخنان آغازین خود از رهبران آمریکا و چین درخواست کرد، به تنش پدید آمده در مناسبات خود خاتمه دهند. او همچنین به کشورهای مختلف جهان درباره «ناسیونالیسم کرونایی» هشدار داد و بار دیگر تاکید کرد که ویروس کرونا مرزهای جغرافیایی نمی‌شناسد و از این رو، واکسن پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌بایست در اختیار همه مردم قرار گیرد.
گوترش همچنین گفت: رویکردهای ناسیونالیستی و پوپولیستی در ارتباط با بحران کرونا شکست خورده است.
دبیرکل سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواست تا هر آنچه لازم است برای آتش‌بس جهانی و جلوگیری از وقوع یک جنگ سرد جدید انجام دهند. گوترش همچنین ضمن ابراز امیدواری از تحولات در سودان، افغانستان و ادلب سوریه، خواستار همکاری برای دستیابی به آتش‌بس در لیبی و مذاکرات سیاسی شد.
گوترش همچنین با اشاره به آثار و عواقب زیان بار شیوع ویروس کرونا در جهان، هشدار داد که برای نخستین بار در سه دهه اخیر، فقر در جهان در حال رشد است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در راستای سیاست متداول تهاجم، در سخنرانی خود به شدت به چین حمله کرد و این کشور را درمورد شیوع ویروس کرونا که او آن را «ویروس چینی» نامید، مسئول دانست. او کرونا را بزرگ‌ترین چالش دنیا پس از جنگ جهانی دوم خواند و از سازمان ملل خواست کشوری را که باعث شیوع این بیماری در جهان شده، به «مسئولیت‌پذیری» وادار کند.
ترامپ که از هر فرصتی برای حمله لفظی به چین از تریبون مجمع عمومی استفاده کرد، پیرامون محیط زیسات نیز چین را به آلوده کردن گسترده محیط زیست متهم کرد.
رئیس‌جمهوری چین نیز گفت: چین بزرگ‫ترین کشور در حال توسعه در جهان، به صلح، همکاری و توسعه مشترک پایبند است. ما هیچگاه به دنبال برتری جویی، توسعه طلبی و یا حوزه نفوذ نبودیم. ما هیچ قصدی برای جنگ چه از نوع سرد و چه از نوع گرم آن نداشته‫ایم.
شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی مجازی خود در واکنش به سخنان ترامپ به طور غیر مستقیم آمریکا را به سیاسی کردن بحران کرونا متهم کرد و با درخواست از کشورهای جهان برای همبستگی و همکاری تنگاتنگ‌ در مقابله با این بیماری، کرونا را یادآور این مسئله دانست که همه در یک دهکده به هم پیوسته جهانی و با منافع و علائق مشترک زندگی می‌کنیم.
رئیس‌جمهوری چین همچنین گفت واکسن کرونا باید در دسترس همه مردم جهان قرار گیرد.
دیاز کانل رئیس‌جمهوری کوبا در دفاع از مدیریت این کشور در مقبله با بحران کرونا از تمدید تحریم‌های «وحشیانه» آمریکا حتی در شرایط شیوع بیماری انتقاد کرد.
در همین حال ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری برزیل بار دیگر از عملکرد دولت خود در قبال شیوع کرونا در این کشور دفاع کرد. بولسونارو همچنین روزنامه‌ها و رسانه‌های برزیل را متهم کرد که ویروس کرونا را سیاسی کرده و از آن برای حمله و انتقاد علیه او استفاده می‌کنند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه بخش عمده‌ای از سخنرانی خود را به کرونا اختصاص داد. پوتین با اشاره به تهیه واکسن کرونا در روسیه گفت کشورش حاضر است تا به صورت رایگان واکسن کرونا در اختیار کارکنان داوطلب سازمان ملل قرار دهد. واکسنی که روسیه مدعی کشف آن است، «اسپوتنیک ۵» نام دارد.
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سازمان ملل در حل مناقشات منطقه ای گفت: سازمان ملل به عنوان مرجعی برای حقوق بین الملل باقی خواهد ماند. ما خواهان عدم توسل به خشونت برای حل درگیری‌ها هستیم. روسیه در تحقق مسالمت آمیز بحران های منطقه ای مشارکت خواهد داشت.
وجود حق وتو برای پنج عضو شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلستان) و همچنین عدم رضایت از عملکرد شورای امنیت به عنوان مهم‫ترین بخش و بازوی اجرایی این سازمان در سال های اخیر از جمله عواملی است که کشورها را به سوی تمایل جدی برای اصلاح ساختار سازمان ملل همزمان با اعمال ساز و کارهای چند جانبه برای حل بحران های منطقه ای و جهانی سوق داده است.
پوتین در‫این‫باره گفت: باید اصلاحاتی در شورای امنیت از طریق توافق میان کشورهای ذی‫ربط صورت گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
عکاسی در جنگ چه تفاوت‌هایی با عکاسی عادی دارد؟ ثبت واقعیت خاکریزها در قاب تصویر رضا دهکی مزن بی‌تامل به گفتار دم پورمحمدی: جامعه روحانیت با تمام ظرفیت خود وارد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود تعیین راهبرد انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز برای ۱۴۰۰ مشاور وزیر بهداشت درباره پیک سوم کرونا هشدار داد پیشنهاد اخذ جریمه از سفرهای غیرضرور نامه معرفی وزیر پیشنهادی صمت در مجلس اعلام وصول شد حاشیه از راه نرسیده رزم‌حسینی در صحن علنی «ابتکار» تاثیر تصمیم اخیر سازمان بورس اوراق بهادار را بر بازار سرمایه بررسی کرد توقف معاملات الگوریتمی برای کنترل بورس آیا سخنرانی‌های نشست سران در سازمان ملل متحد، هشدارهایی برای جهان در خود دارد؟ نگرانی جهانی از آغاز جنگ سرد جدید رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت: مردم جنگ اقتصادی را باور کنند دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب: چشم انداز روشنی برای کاندیداتوری زنان وجود ندارد باقری: صدام و رژیم بعث تنها نمایش قدرت‌های جهانی متجاوز بود هفتادو پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل سران در روز نخست چه گفتند؟ نگاه رسانه‌های جهان به سخنرانی روحانی در سازمان ملل