آدرس غلط ندهید!


رییس جمهور با اشاره به اینکه آمریکاییها اخیرا اعلام کردند دهها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم، یادآور شد: آنان در طول سالهای ۹۷، ۹۸ و ۹۹ حداقل ۱۵۰میلیارد دلار به کشور لطمه زدند، با تحریم غلط و غیرقانونی و بیجا و ضد انسانی و عملیات تروریستی، جلوی دارو و درمان و مواد غذایی را گرفتند. آنان آدمهایی هستند که هیچوقت ما چنین کسانی را در تاریخ کاخ سفید با این توحش ندیده بودیم. آنان بزرگترین توحش را از خود نشان دادند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا تصریح کرد: آقایی که اسمش وزیر خارجه است ولی وزیر جنایات است با افتخار میگوید که ما هفتاد میلیارد جلوی منابع ایران را گرفتیم و نگذاشتیم در اختیار ایران قرار گیرد. او به دشمنی با ملت ایران و ضربه به ایران افتخار میکند؛ دیدیم که آمدند با افتخار اعلام کردند ما پنج میلیارد دلاری را که ایران میخواست از صندوق بینالمللی پول بگیرد با مانعتراشی جلویش را گرفتیم. واقعاً هم آمریکا مانع شد، در حالی که اگر وام را گرفته بودیم صرف دارو و درمان میکردیم.

وی افزود: آنهایی که داخل ساختمان کاخ سفید هستند این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته اند و شما هر روز شاهد فشار و مشکلات هستید هرچند که مردم ما ایستادگی و مقاومت کردند و خم به ابرو نیاوردند و در برابر این قلدرها خم نشدند، اما به هر حال آثار سوء سختی و مشکلات وجود دارد.

روحانی تاکید کرد: مردم باید در این سالها زندگی خیلی راحتتری داشتند و اجناس به مراتب ارزانتر میشد و باید دلار به قیمت معقولش بود اما تمام این جنایات پای کاخ سفید است. جمهوری اسلامی پای عهدش باقی مانده و پای همه مقررات ایستاده است.

رییس جمهور گفت: مردم برای کمبود و مشکلات اگر میخواهند لعن و نفرین کنند، این لعن و نفرین آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است. کسی به مردم آدرس اشتباه ندهد. کسی به خاطر منافع سیاسی و جناحی آدرس غلط ندهد، آدرس درست واشنگتن دی سی کاخ سفید است.

رییس جمهور ادامه داد: پس ما لعن و نفرین و کینه مان را با آدرس صحیح و درست بفرستیم آن کسی که جنایتکار است کاخنشین کاخ سفید است، منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکاست، امروز فرمانده این کار در آمریکاست و دارد علیه مردم ایران جنایت میکند.

روحانی با تاکید بر اینکه شکی ندارم دولت آمریکا روزی تسلیم خواهد شد و در برابر ملت ایران زانو میزند، گفت: شکی ندارم ملت ایران پیروز خواهد بود. همان طور که ملت ما چهل سال پیش حصر آبادان را شکست این حصر را هم می شکند. آن حصر را صدام درست کرده بود ما آن را شکست دادیم و این حصر را هم ترامپ درست کرده این را هم ملت ما می شکند و ما عبور خواهیم کرد.

با بیان اینکه امروز ما وارد ماه هشتم مقابله با کرونا شدیم، اظهار کرد: از خدمات همه کادر درمان و مدافعان سلامت و عزیزانی که برای مقابله با کرونا فداکاری و ایثار کردند تشکر میکنم، همچنین از مردم بزرگوار ایران به خاطر همکاری و هماهنگی شان تشکر می کنم و تبریک میگویم؛ مردم در عزاداری ها هماهنگ بودند، در فرستادن بچهها به مدرسه هماهنگ بودند، در بازار حواس شان به پروتکل بهداشت و درمان بوده و همچنین استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی، کاهش سفر و تردد را کاملا رعایت میکردند.

وی افزود: البته ممکن است عدهای دستور العملهای بهداشتی را مراعات نکرده باشند، اما همیشه آمار را که بررسی کنیم بجز آمارهایی که موارد مراعات نشده، می بینیم ۴۸ تا ۵۳ درصد مراعات کردند. این آمار البته پایین است و دلمان میخواهد که بالای ۹۰ درصد باشد، اما در عین حال همیشه نیمی از جمعیت و بیش از نیمی از جمعیت همراه بودند و همراهی کردند و از مردم میخواهیم این همکاریها را افزایش بدهند تا از این مراحل عبور کنیم.

روحانی با یادآوری اینکه زمانی که کرونا در دی ماه سال گذشته در چین آغاز شد، کمتر کسی فکر میکرد این بیماری عالمگیر شود، ادامه داد: آن زمان میگفتند یک استان دچار مشکل شده که آن هم قرنطینه و اصلاح میشود کسی این فکرها را نمیکرد، همه اخباری که در دنیا مطرح میشد همه درباره ووهان بود اما در همان حین ناگهان این بیماری از مرزها عبور کرد و سرازیر شد.

رییس جمهور افزود: اول که اروپا هنوز مبتلا نشده بود بیشتر این بیماری را توضیح داده و نواقص کشورهای مبتلا را بیان میکردند. زمانی که گرم انتقاد گرفتن بودند یک مرتبه دیدند سیل، فرش زیرپایشان را برد و این بیماری همه کشورهایشان را فرا گرفت و همه نقدها یکباره خاموش شد.

روحانی با بیان اینکه برخی فکر میکردند این بیماری آمده، مدتی هست و بعد میرود، تاکید کرد: اما معلوم شد این بیماری از بیماریهایی که جزو اجداد این بیماری است خطرناکتر است. بعد فکر می کردند این بیماری در زمستان است و وقتی هوا گرم شود تمام میشود احساسشان این بود که این بیماری مانند آنفلوانزا است اما هوا گرم شد که نه تنها اثر نداشت بلکه در گرمترین نقطه کشور این بیماری اوج گرفت.

رییس جمهور گفت: بعد آمدند گفتند ما رسیدیم به داروهایی و فکر میکردند با این داروها این مساله حل میشود، تبلیغات کردند که از ما بخرید اما در عین حال هنوز تا امروز یک درمان قطعی برای این بیماری پیدا نشده است. تصور میشد هر جا این بیماری رفت و افراد مبتلا شدند دیگر سراغ مردم آن شهر نمی رود خیلی ها میگفتند ایمنی جمعی ایجاد می کند یا تصور میشد اگر کسی یکبار دچار این بیماری شد یک سال و دو سال دیگر دچار این بیماری نمیشوند، ولی در عمل دیدیم این گونه نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه دومین نکته عدم نظارت است گفت: هر چه نظارت را بیشتر کنیم برای اینکه به اهدافمان برسیم اهمیت دارد. فعلا از کسی که ماسک نمی زند به سادگی عبور نخواهیم کرد. افراد باید به کسی خدمت دهند که ماسک دارد. بنابراین اگر خدمت دهنده مراعات نکند به نوعی با
او برخورد خواهد شد که قرار شد چارچوب آن مشخص شود. به اندازه کافی ابزار داریم که تشخیص دهیم فرد در خیابان ماسک دارد یا ندارد و میتوانیم تشخیص دهیم کسی که ماسک نمیزند چه کسی است.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه پنجشنبه هفته گذشته از کمیته امنیتی- اجتماعی و کمیته بهداشتی درخواست شده تا پایان این هفته فعلا برای «تهران بزرگ» برنامه ویژهای را آماده کنند، گفت: در این برنامه قرار است از افرادی که ماسک نمیزنند به سادگی عبور نکنیم و باید طرحی آماده شود که فردی که در زمان حضور در جامعه ماسک زدن را مراعات نمیکند و نیز اینکه چگونه با وی برخورد شود، را مشخص کنیم.

رییس جمهور با اشاره به عزاداریهای ماه صفر گفت: در عزاداری ماه صفر همان طور که قبلا تاکید شده است امسال راهپیمایی و سفر به عراق نداریم. به دلیل این که مقامات عراقی رسماً اعلام کردند که نمیتوانیم پذیرای زائران باشیم. راهپیمایی نمادین در شهرها هم نداریم. رهبری با یک بیان خیلی روشن و صریحی گفتند در خانههایمان عزاداری کنیم. اگر هم در حسینیهها و تکایا باشد باید پروتکلهای بهداشتی رعایت شوند.