تحریمهای فراسرزمینی آمریکا غیرقانونی است


سخنگوی اتحادیه اروپا بر غیرقانونی بودن اقدامات آمریکا علیه ایران تاکید کرد و گفت: برخلاف ادعای آمریکا نه تنها تحریمهای سازمان ملل بازگردانده نشده و لغو تحریمهای شورای امنیت کماکان ادامه دارد، بلکه تعهدات اروپا به برجام هم همچنان پابرجا است.

پیتر استانو در گفتوگو با ایلنا در مورد مواضع اروپا نسبت به برجام گفت: بیانیه جوزپ بوررل مسئول سیاست خارجه اروپا برای قضاوت در مورد این مساله موجود است. مواضع ما در این بیانیهها مشخص شده است و من شما را به این بیانیه ارجاع میدهم. ضمن اینکه چندین بیانیه در این خصوص در تاریخهای مختلف در ۲۰ آگوست و ۲۰ سپتامبر صادر شده و مواضع ما در این بیانیهها کاملا مشخص است.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعای آمریکا در خصوص بازگرداندن تحریمهای شورای امنیت با وجود خروج این کشور از برجام عنوان کرد: در پاسخ به این سوال، باز هم به بیانیه منتشر شده از سوی اتحادیه اروپا اشاره میکنم؛ همانطور که در بیانیه جوزپ بورل در آخر هفته گذشته ذکر شد، تحریمهای سازمان ملل، تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بازگردانده نشدهاند و تعهدات ما در برجام همچنان پابرجا است؛ بنابراین لغو تحریمهایی که به موجب برجام انجام شده، کماکان ادامه دارد.

این مقام اروپایی در مورد تحریمهای یکجانبه آمریکا و تهدید این کشور علیه کشورها و شرکتهایی که با ایران روابط مالی دارند، گفت: ما تمامی بیانیهها و اعلامیههای تحریمی آمریکا را یادداشت میکنیم و آنها را به طور کاملا دقیق، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهیم داد. اما مثل همیشه، ما در مورد لیستهای افرادی که در معرض تحریمهای آمریکا قرار میگیرند، نمیتوانیم توضیح و یا نظری بدهیم.

وی همچنین در مورد اقدامات تنشزا و یکجانبه ایالات متحده در مورد ایران گفت: همانطور که بارها هم اشاره شده است، اتحادیه اروپا اعمال تحریمهای فراسرزمینی و اقدامات محدودکننده یکجانبه از سوی آمریکا را غیرقانونی و مغایر با قوانین بینالمللی میداند.