وزیر امور خارجه: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگویی مواضع کشورمان درباره مسائل جاری پیرامون ایران و به ویژه در موضوع روابط تهران-واشنگتن را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از شبکه راشا تودی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با این شبکه درباره بیماری همه‌گیر کرونا گفت: این بیماری فقیر و غنی و دشمنان را نمی‌شناسد و در حال تاثیر گذاشتن بر همه ماست. همه ما باید برای مبارزه با این ویروس متحد شویم. متاسفانه آمریکا حتی در خرید دارو و واکسن مانع ایران می شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دیدگاهش درباره ادعای اخیر آمریکا مبنی بر اعمال یک جانبه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران که تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از آن است، تشریح کرد و گفت: آمریکا وقتی به ممانعت از کشورها در تعامل با یکدیگر اقدام می کند، حتما از توان مالی زیادی برخوردار است. به همین دلیل است که کشورها وابستگی شان به دلار را کمتر و کمتر می کنند.
ظریف سپس درباره این که انتظار چه واکنشی برای خرید احتمالی تسلیحات از این کشورها دارد، گفت: چین و روسیه هدایت را به دست گرفته و به اقدامات آمریکا اعتراض کردند. اما کشورهای اروپایی، ۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت دو بار به رئیس شورا نامه نوشتند. یک بار در ۲۰ اوت بود که آمریکا اظهاریه اش را ارائه داد و یک بار هم در ۲۰ سپتامبر بود که آمریکا مدعی بازگردانی تحریم ها شد و آن را رد کردند. این چیزی است که اهمیت دارد. این یک شکست بزرگ دیپلماتیک برای آمریکا و انزوای آن است. همچنین تایید قانونی بودن موضع ایران از سوی جامعه بین‫المللی محسوب می شود که نه تنها دستاوردی برای ایران، بلکه دستاوردی برای جامعه جهانی و اجرای قانون است. ما در سطح نظامی با دوستانمان ارتباط داریم که ادامه خواهند یافت و معمولا اینها به صورت زنده از تلویزیون پخش نمی شوند.


وزیر امور خارجه کشورمان درباره موضع کشورهای اروپایی در‫این‫باره با توجه به روابط‌شان با آمریکا گفت: اگر به یک زورگو اجازه دهیم که کارش را بکند، دیگر هیچ محدودیت و پایانی وجود ندارد و فکر می کنم اروپایی ها باید به این پی ببرند. متاسفانه اروپایی ها تاکنون مذاکرات خوبی درباره نورد استریم و برجام (توافق هسته‫ای) انجام داده‫اند، اما اقدام به عمل زیادی در کار نیست. ما تاریخی طولانی داریم صبوریم. می‫دانیم که سیاست زورگویانه آمریکا از سوی جامعه جهانی رد می‫شود.
او در ادامه این گفت‌وگو درباره تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بر رویکرد این کشور درباره ایران و این که آیا با انتخاب هر یک از کاندیدا ها تاتیری بر روابط با ایران خواهد گذاشت، گفت: مشخصا میان رئیس جمهوری‫های متعدد و دیدگاه های متعدد تفاوت هایی وجود خواهد داشت. تردید دارم که هر کسی چنین دیدگاه افراطی ای مانند رئیس جمهور ترامپ داشته باشد اما سرانجام ما باید به سیاست کاخ سفید و نه کسی که در آن است توجه داشته باشیم. فکر می کنم سوالی که باید پیش از این سوال که سیاست آن ها در باره ایران چه خواهد بود پرسیده شود، این است که آیا مرحله گذار صلح آمیزی با وجود پیروزی بایدن در انتخابات در آمریکا وجود خواهد داشت یا نه. طبق چیزی که رئیس جمهوری ترامپ گفته است، شاهد سناریوهایی پیچیده پیش رویمان خواهیم بود.
ظریف با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای گفت: آمریکا نه تنها اتاق مذاکره را ترک کرد، بلکه آن را منفجر کرد. اکنون باید یک جایگاه برای خودش پیدا کند. این کار خود به خود انجام نمی‌شود. من پیش شرطی نمی‫گذارم. منظورم این است که شما نمی خواهید در وضعیتی در عرصه بین‫المللی به سر ببرید که به خواست خود از توافقی خارج شود و به خواست خود به آن بازگردد. این کارآمد نخواهد بود.
او در آخر در پاسخ به این سوال خبرنگار راشاتودی مبنی بر این که چرا ایران نمی خواهد با شروط خودش توافقی با ترامپ َداشته باشد در حالی که او بسیار مشتاق یک توافق با ایران است، با اشاره به این که توافق هسته ای پیش از این وجود دارد و توافقی چندین صفحه ای است، گفت که در این توافق همه چیز به نفع ایران یا به نفع آمریکا نبوده است که در این صورت شکل تسلیم می بود و نمی توان نه از آمریکا نه از ایران انتظار تسلیم را داشت.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد افزایش بیماران بدحال در موج جدید کرونا رضا دهکی نشانی اشتباه کاخ سفید رئیس‌جمهوری: اطلاعات سامانه جامع تجارت باید در دسترس مردم هم باشد دفاع آفلاین روحانی از گزینه وزارت صمت در جلسه هیئت دولت! در اطلاعیه شماره 2 ستاد انتخابات کشور مطرح شد انتخابات میاندوره یازدهمین دوره مجلس ۲۸خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود کاکایی: دولت هم صنعت خودرو را نابود و هم مردم را گرفتار قیمت‌ها کرد فرمان نابودی صنعت خودرو به دست عده‌ای خاص «ابتکار» تاثیر تصمیمات دولت بر بازار سرمایه را بررسی کرد بورس بی‌رمق زیر سایه دخالت‌ها درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان بار دیگر از سر گرفته شد آتش به جان قره‌باغ وزیر امور خارجه: آمریکا اتاق مذاکره را منفجر کرد بادامچیان: اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند حکایت سوزن و جوالدوز در حزب موتلفه اقدامات مشکوک سفارت آمریکا در بغداد فرمانده کل ارتش: ارتش پس از جنگ نیز امنیت مرزها را حفظ کرده است مقتدی صدر: اجازه نمی‌دهیم عراق مستعمره بیگانگان شود