نگویید نگاه دولت به بیرون است

آرمان ملي: رئيس‌جمهور در جلسه هيات دولت با اشاره به اقدام مجلس براي انتخاب وزير پيشنهادي صمت، اظهار کرد: يکي از مسئوليت‌هاي مهمي که پستش چند ماه خالي بود با اين راي از ديروز وزيرش مشخص شده و بار مسئوليت را به دوش گرفته است. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است؛
وزارت صمت يکي از وزارتخانه‌هايي است که امروز در خط مقدم مبارزه با تحريم است، اين وزارتخانه بار مسئوليت تامين کالاهاي اساسي و ضروري و بخش بزرگي از بار توليد را به دوش دارد. البته وزارت کشاورزي و وزارتخانه‌هاي ديگر هم مسئوليت توليد در بخش خودشان را بر عهده دارند. مردم بايد بدانند برخلاف سختي‌ها و فشار تحريم بخش توليدي، هم در حوزه کشاورزي و هم در حوزه صنعت و هم در بخش‌هايي خدمات رشد داشته است. البته حوزه خدمات در بخش‌هايي عقب است اما جهش توليد به‌عنوان وظيفه مضاعف بر دوش ماست. بار اصلي تامين ارز در سال‌هاي قبل مساله نفت، ميعانات و گاز بود اما شرايط ما مثل سابق نيست. بايد گفت جنگ اقتصادي در اين سه سال بوده است. در دوران قبل، دولت حداقل روزانه يک ميليون بشکه نفت با قيمت 120 دلار صادر مي‌کرد. در سال 92 قيمت نفت که کاهش يافت، هر بشکه نفت 104 دلار بود. بانک‌هاي ما در شرايط امروز نبودند و شرايط بهتري را داشتند.
در دولت يازدهم شرايط بهتر بود و از ليست سياه FATF خارج شديم و متاسفانه مشکلاتي براي ما ايجاد شد زيرا لوايح چهارگانه دولت دچار مشکل شد که مورد تاکيد دولت و جلسه سران سه قوه بود. صادرات کالاهاي ديگر بايد اين مساله را جبران کند. اين مساله مي‌تواند صادرات بخش‌هاي غيرنفتي باشد. همچنين تامين ارز موردنياز کشور بر دوش صادرات غيرنفتي است که البته کشاورزي و خدمات و صادرات برق را هم شامل مي‌شود اما بار اصلي در بخش صادرات بر دوش بخش صنعت است و امروز صادرات کالاهاي توليدي کشور براي ما بسيار اهميت دارد. وزارت صمت دستگاهي است که به‌طور مداوم و ساعتي بايد مراقب باشد چه کالايي در بازار موجود است يا چه کالايي کمياب است کدام کالا بايد خريداري و وارد شود و چه کالايي در اولويت است.
مشکلاتي ساختاري از قديم بوده و ممکن است مشکلات مديريتي هم وجود داشته باشد، مهم اين است که بايد ببينيم درصد اينها در اين شرايط جنگ اقتصادي به چه ميزان است پس برخي دوباره شرايط کنوني را با شرايط تحريم مقايسه نکنند. واقعيت‌هاي جامعه را تحريف نکنيم، همان‌طور که رهبري گفتند واقعيت‌هاي دفاع مقدس نبايد تحريف شود امروز هم در جنگ اقتصادي واقعيت‌ها نبايد تحريف شود بايد به همان صورتي که هست مبدا تاريخ و مقدار مشکلات براي مردم تبيين شود. تحريم هم در سال‌هاي قبل بوده و تحريم بيشتر و گاهي هم کمتر شده است. اما جنگ اقتصادي از سال 1397 شروع شده است. نبايد آدرس و تاريخ اشتباه داده شود و شاهد تحريف واقعيت باشيم بلکه بايد واقعيت‌ها را براي مردم بيان کنيم. البته معنايش اين نيست که ما در برابر توطئه‌هاي دشمنان ترسيديم و عقب‌نشيني کرديم يا مشکلي داريم. شرايط جنگ با شرايط صلح متفاوت است، همه بايد اين واقعيت‌ها را بدانند بر آن دقت کنند. بايد در شرايط جنگ از بازار، انبارها و گمرک مراقبت کنيم.


اين حرف نادرست، ناصحيح، غلط، تحريف‌کننده را تکرار نکنيد و نگوييد نگاه دولت به بيرون است، تصريح کرد: البته نگاه دولت اين است که بايد با دنيا تعامل کرد و هزار بار ديگر هم ما اين را تکرار مي‌کنيم. ما گفته‌ايم تعامل سازنده، رهبر انقلاب اسلامي تصريح کردند که تعامل گسترده سازنده. پس ما بايد با دنيا تعامل گسترده سازنده داشته باشيم. ما امروز 350 شرکت شتاب‌دهنده دانش‌بنيان داريم. در روز اول اين دولت يک شرکت دانش‌بنيان هم نداشتيم. اين شرکت‌ها الان 95 برابر شده‌اند که نشان مي‌دهد نگاه به داخل کشور و دانشگاه‌هاست.
ما مي‌گوييم سهام شرکت‌ها و کارخانه‌ها بايد به مردم واگذار شود، سياست‌هاي اصل 44 بايد اجرا و پياده شود، مديران کشور را دلسرد نکنيد، اگر هم در موردي در واگذاري اشکالي ايجاد شده بايد رفع شود اما اصل واگذاري‌ها نبايد زير سوال برود. بايد با ايجاد امنيت، سرمايه ايرانيان خارج از کشور و سرمايه خارجي جذب کنيم. اگر امنيت براي سرمايه ايرانيان خارج از کشور ايجاد کنيم سرمايه زيادي به داخل کشور مي‌آيد که هم به نفع آنها و هم به نفع مردم و کشور است. اگر فردي به کشور مي‌آيد روزي هم که مي‌خواهد ارز خود را خارج کند بايد بتواند به‌راحتي آن را خارج کند.
در شرايطي هستيم که هر روز يک توطئه جديدي توسط آمريکا دنبال مي‌شود. آنها در شرايط بسيار سختي گرفتار شدند. اگر مردم مناظره انتخاباتي سه‌شنبه‌شب را ديده باشند يا ببينند و بخوانند، متوجه مي‌شوند که گرفتار شدند. بدترين مديريت در کرونا را داشتند، بدترين بيکاري دامن آنها را گرفته و ناامني از شرايط قبل بدتر است. دولت آمريکا در سياست خارجي هيچ پيروزي به دست نياورده و ناموفق بوده است. نه فقط در مورد ايران بلکه در منطقه پاسفيک، اروپا و نفتا هم ناموفق بوده‌اند. کشوري که اين همه مشکلات و مسائل دارد، طبيعي است که مي‌خواهد اين مشکلات را به بيرون آمريکا ببرد، عليه ايران توطئه و مشکل ايجاد مي‌کند. وحدت، اتحاد و احترام به تريبون‌هايي که ملت در اختيار ما گذاشته راه‌حل ايستادگي در برابر توطئه‌هاي آمريکا است. ما بايد در مسير اتحاد سخن بگوييم. از نقشه کشيدن عليه يکديگر که فاصله و جدايي در پي دارد، فاصله بگيريم. اگر در مسير جدايي و رقابت‌هاي حزبي و جناحي باشيم، به‌جاي آنکه مسائل مردم را مدنظر قرار دهيم، به اهدافي که بايد، نمي‌رسيم.