ترامپ به سختی نفس می‌کشد/سی بی‌اس: هراس بر کاخ سفید سایه افکنده

سرویس خارجی-جمعه شب به وقت محلی «دونالد ترامپ» که همواره قائل به این بود که در ماجرای ویروس کرونا، نباید پروتکل‌های بهداشتی را زیاد جدی گرفت، با انتشار توئیتی رسماً اعلام کرد به «کرونا» مبتلا شده، اما حالش خوب است. بامداد شنبه اما خبر رسید او برای درمان«کرونای خفیف» خود با هلی کوپتر راهی بیمارستان نظامی شده و درمان وی نیز شروع شده است. شبکه «سی‌ان‌ان» هم دیروز به نقل از یکی از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد «دونالد ترامپ که به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان نظامی بستری شده است، به سختی نفس می‌کشد». این شبکه به نقل از همان مشاور ادامه داد «ترامپ به شدت خسته و ناتوان است و به سختی نفس می‌کشد. مسئولان کاخ سفید نیز درباره سلامت ترامپ کاملا نگرانند».
«جیم آکوستا»، خبرنگار «سی‌ان‌ان» هم در طی گزارشی نوشته، «اینکه رئیس‌جمهور به مرکز پزشکی «والتر رید»
منتقل شده نشان می‌دهد که احتمالاً مسئله او فراتر از ابتلا به گونه خفیف ویروس کرونا است...مشاور ترامپ که من با او گفت‌وگو کردم تأکید کرد که رئیس‌جمهور با وضعیتی حاد در اینجا مواجه است». این خبرنگار حوزه کاخ سفید در شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد: «در بین کارکنان کاخ سفید درباره شرایط رئیس‌جمهور نگرانی جدی وجود دارد».
«یو اس‌ای تودی» نیز به مسئله ابتلای رئیس‌جمهور ۷۴ ساله آمریکا پرداخته و به نقل از «پزشکان آمریکایی» نوشته انتقال ترامپ به بیمارستان نظامی «والتر رید» می‌تواند نشانه جدی بودن بیماری او باشد. «پیتر چین‌هانگ» پزشک آمریکایی که تجربه مراقبت از چندین بیمار کرونایی را دارد در این باره به یو اس‌ای تودی گفته: «اگر او در حالی که مشغول کارزار انتخاباتی بود، احساس مریضی و تب کرده و حالا در بیمارستان بستری شده، به‌عنوان یک بیمار [نه رئیس‌جمهور]، نگران او هستم. بستری شدن نشانه درجات شدیدتری از بیماری است». «آرماند دوریان» سرپرست بیمارستان «وردوگو هیلز» لس‌آنجلس نیز درباره انتقال زودهنگام ترامپ به بیمارستان اینطور موضع گرفته که«کارکنان دولت نمی‌خواهند ترامپ را با صندلی چرخ دار از کاخ سفید بیرون ببرند. به همین دلیل زمانی که او هنوز سرپا است درخصوص انتقال او به بیمارستان اقدام کرده‌اند».


اگر ترامپ بمیرد!
طی دو روز گذشته و به دنبال انتشار این خبر گزارش‌های بسیاری درباره وضعیت سلامت رئیس‌جمهور آمریکا و اینکه او با 74 سن و 110 کیلو وزن می‌تواند از پس کرونا بر آید یا نه؟ منتشر شده است. در صورت تشدید بیماری ترامپ ابهامات زیادی درباره وضعیت کنونی آمریکا وجود دارد. درصورت تشدید بیماری یا مرگ وی تکلیف اداره کشور چه می‌شود؟ یک ماه مانده به انتخابات وضعیت کارزار انتخاباتی چگونه خواهد بود؟ آیا انتخابات به تعویق می‌افتد؟ تکلیف انتخابات چه خواهد بود؟
برخی نیز درباره استفاد دشمنان آمریکا از وضعیت کنونی هشدار داده‌اند. سناتور کریس مورفی در گفت‌و‌گو با سی ان ان
هشدار داده انتقام کشتن سردار قاسم سليمانی در نگاه ایران پایان نیافته، و ابتلای ترامپ به کرونا می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند.
بیماری ترامپ در فاصله یک ماه مانده به انتخابات آمریکا اتفاق افتاده؛ یعنی زمانی که نام نامزدها روی برگه‌های رأی درج شده و رأی‌گیری زودهنگام در برخی ایالت‌ها آغاز شده است. «ریک هیسن» استاد حقوق دانشگاه «ایروین» به روزنامه واشنگتن‌پست می‌گوید: «اگر ما آن‌قدر بدشانس باشیم که یک نامزد ریاست‌جمهوری در این فاصله نزدیک به انتخابات فوت کند رویدادهای بعدی مبهم و پرهرج و مرج خواهد بود. با توجه به قوانین مبهم و نامشخص کالج انتخاباتی، فضا برای بازی‌های سیاسی مهیا خواهد شد». از آنجا که بخش اعظم سیستم قانونی آمریکا بر اساس سیستم رویه‌های حقوقی عرفی بنیان گذاشته شده هیچ موقعیت مشابهی در طول تاریخ برای الگو گیری و صدور رأی ایجاد نشده است. بر اساس تبصره 3 متمم 25 قانون اساسی آمریکا که در سال 1967 میلادی پس از ترور جان کندی تصویب شد، ترامپ می‌تواند به طور مکتوب اعلام کند که در شرایط کنونی قادر به انجام وظایف و مسئولیت‌هایش نیست.در این صورت، مایک پنس می‌تواند به عنوان رئیس‌جمهور موقت فعالیت کند.
واگذاری قدرت به کماندوهای ارتش
چند ماه پیش که شیوع بیماری کرونا آغاز شده بود مجله نیوزویک گزارش داده بود ارتش آمریکا در حال انجام برنامه‌ریزی‌هایی فوق‌سرّی برای رویدادهایی احتمالی است که ممکن است به دنبال ابتلای رئیس‌جمهور به کرونا به سقوط دولت آمریکا منجر شود. نیوزویک در آن گزارش که فروردین‌ماه منتشر شد گزارش داده بود این نگرانی در واشنگتن وجود دارد که بخش زیادی از قوه مجریه یا کنگره و دیوان عالی این کشور ممکن است بر اثر گسترش شیوع این ویروس از کار بیفتد. بر همین اساس، ارتش آمریکا در آن زمان، برنامه‌ریزی‌هایی فوق‌سری را با هدف «ادامه حکومت» در صورت وقوع سناریوهایی از جمله ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به بیماری کووید‌- ‌19 آغاز کرده بود.
طبق گزارش این رسانه، برنامه‌ریزی‌های ارتش آمریکا مواردی مانند تخلیه واشنگتن و تحویل مدیریت کشور به مقام‌های رده‌پایین‌تر در اماکنی دورافتاده و تحت قرنطینه را شامل می‌شود. نیوزویک این را هم نوشته بود که هدف از این برنامه‌ریزی‌های اقتضائی، حراست از واشنگتن و برقراری نوعی حکومت نظامی در صورت سقوط دولت دونالد ترامپ بوده است. اسامی رمز برنامه‌هایی که ارتش آمریکا مورد بررسی قرار‌داده بود «فری‌جک»، «اکتاگون» و «زودیاک» بوده است و هدف از آنها تدوین نوعی قوانین زیرزمینی برای تضمین ادامه حکومت بوده است.طبق نوشته نیوزویک این فرایند «تفویض» قدرت ممکن است مفاد قانون اساسی آمریکا برای تضمین ادامه دولت را هم دور بزند و اداره امور سراسر آمریکا را به کماندوهای نظامی واگذار کند.
آشفتگی در کاخ سفید
پایگاه اینترنتی «پولتیکو» نیز گزارش داده پس از ابتلای ترامپ به ویروس کرونا که با سکوت عمومی وی همراه بوده، نگرانی و آشفتگی در کاخ سفید موج می‌زند. بر اساس این گزارش، در پی ابتلای ترامپ به کرونا جلسات حضوری در کاخ سفید از طریق نشست‌های مجازی پیگیری شد و به مقامات کاخ سفید توصیه شد سرکار حاضر نشوند اما آنهایی که به هر دلیل مجبور هستند حضور یابند از ماسک استفاد کردند. این در حالی که آنها قبلا از زدن ماسک خودداری می‌کردند.همچنین یک نشست صبحگاهی در ستادهای انتخاباتی ترامپ در واشنگتن لغو شد و به دستیاران توصیه شد در خانه بمانند چرا که ممکن است در معرض  ویروس کرونا قرار گرفته باشند.این وضعیت سردرگمی، تا حدود زیادی بازتاب پروتکل‌های آشفته‌ای است که مقام‌های کاخ سفید در این چند ماه به آن خو گرفته‌اند.بر اساس این گزارش، کاخ سفید در چند ماه اخیر مراقبت و هشدارها را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رها کرده و معمولا کارکنان از ماسک استفاده نمی‌کردند و دیگر دمای بدن بازدیدکنندگان و مهمانان گرفته نمی‌شد تا مشخص شود که تب دارند یا نه.   شبکه خبری «ان‌بی‌سی» نیز در همین زمینه گزارش داد کاخ سفید بعد از مبتلا شدن دونالد ترامپ به بیماری کووید-۱۹ در هراس فرورفته است. بر اساس این گزارش شماری از نزدیکان دونالد ترامپ او را برای حاضر شدن در ملأ عام با هدف آرام کردن بازارها و جو کشور ولو از طریق انتشار یک ویدئو تحت فشار قرار‌داده‌اند.یک مقام نزدیک به ترامپ به این رسانه گفت: «اینکه ۲۴ ساعت آینده چطور مدیریت می‌شود اهمیت حیاتی دارد». یک منبع مطلع نیز جو حاکم بر کاخ سفید را این گونه تشریح کرده: «همه از بابت سلامت خودشان در هراسند. بسیاری از مقام‌های کاخ سفید با هوپ‌هیکس و رئیس‌جمهور ارتباط داشته‌اند».
سایر اخبار این روزنامه
راه عبور از تحریم‌ها ظرفیت ده‌ها میلیارد دلاری تجارت با همسایگان آمریکا با خودش مناظره کرد!(یادداشت روز) اخبار ویژه آخرین گزارش‌ها از نبرد قره‌باغ هیچ یک از طرفین کوتاه نمی‌آیند تهران با تصمیم ستاد کرونا یک هفته تعطیل شد ترامپ به سختی نفس می‌کشد/سی بی‌اس: هراس بر کاخ سفید سایه افکنده نگران استفاده ایران از فرصت بیماری ترامپ برای گرفتن انتقام ژنرال سلیمانی هستیم عراقی‌ها امسال به نیابت از سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس به پیاده‌روی اربعین می‌روند مجازات عدم رعایت پروتکل‌ها در تهران شدیدتر است سردار فدوی: به زودی به شناورهای موشک‌انداز با ۱۰۰ نات سرعت می‌رسیم جای خالی مدیریت جهادی در حل مشکلات اقتصادی(نگاه) پیگیری شهادت سپهبد سلیمانی در دستور کار وزارت خارجه قرار دارد پیروزی غیرتمندانه پرسپولیس ایران اصلاح‌­طلبان: در شورای­‌شهر و شهرداری تهران کار قابل ­قبولی برای مردم نکردیم راه عبور از تحریم‌ها ظرفیت ده‌ها میلیارد دلاری تجارت با همسایگان راه عبور از تحریم‌ها ظرفیت ده‌ها میلیارد دلاری تجارت با همسایگان