اصولگرايانِ تشنه پاستور در آماده باش

آرمان ملي: در روزهايي که بود و نبود اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 با اماواگرهاي زيادي روبه‌روست، اصولگرايان با خيالي راحت استارت حضور جدي در انتخابات را زده‌اند و بعيد به نظر نمي‌رسد که با چند کانديداي وارد گود رقابت شوند. نزديک به هشت‌ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري 1400 باقيمانده است و اصولگرايان جدي‌تر از قبل براي حضور پرقدرت در ميدان انتخابات خيز برداشته‌اند و برخلاف اصلاح‌طلبان که هنوز در گيرودار حضور يا عدم حضور در انتخابات هستند، در تلاش هستند تا از ميان ليست بلندبالاي کانديداهاي احتمالي با سازوکاري مشخص به يک يا چند کانديداي مشخص برسند. اگر تا چند هفته قبل خبرهاي جسته و گريخته از جلسات پشت پرده و غيررسمي اصولگرايان منتشر مي‌شد طي روزهاي اخير اما تشکل‌هاي مختلف اصولگرا رسما از ورود خود به مباحث انتخاباتي روايت کرده‌اند، از جبهه پايداري که مي‌گويد جلساتش را کليد زده است تا تشکل زير نظر محمدرضا باهنر که تاکيد مي‌کند حضور جدي در انتخابات خواهد داشت. در اين ميان نمي‌توان از تلاش‌هاي آغازشده از سوي جامعه روحانيت مبارز نيز عبور کرد.
يک تشکل سياسي تک‌رو و ليست بلند کانديداها
جبهه پايداري آخرين تشکل اصولگراست که تاکنون با تشکيل کميته انتخابات وارد گود انتخابات شده است. اين تشکل سياسي گرچه برند اصولگرايي دارد اما در روندهاي انتخاباتي تابع جريانات اصلي اصولگرا نيست و سعي مي‌کند راه و روش خود را دنبال کند. البته در يکي دو انتخابات اخير دقيقه نودي خود را در کنار جريان اصولگرا قرار داد اما اين همراهي بيشتر از سوي جريان اصولگرا به چشم مي‌خورد تا جبهه پايداري. آيت‌ا... ابراهيم رئيسي که کانديداي جريان اصولگرا در انتخابات 96 بود نامش براي اولين‌بار از سوي اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي مطرح شد، کسي که حالا نايب‌رئيس مجلس است و بعيد نيست که در انتخابات 1400 به عنوان کانديدا وارد صحنه شود. علاوه بر قاضي‌زاده هاشمي، نام‌هاي زيادي به‌عنوان کانديداي احتمالي اين تشکل سياسي مطرح شده‌اند که مي‌توان به خود ابراهيم رئيسي، سعيد جليلي، بذرپاش، فتاح و عليرضا زاکاني هم اشاره کرد.
موتلفه باز هم مي‌خـواهد کانـــديداي اخــتصاصي معرفي کند؟


حزب موتلفه براي انتخابات 1400 فعال شده است و به نظر مي‌رسد دنبال معرفي کانديداي اختصاصي است اما احتمالات ديگر مثل همراهي با يک نامزد واحد نيز مطرح مي‌شود. اسدا... بادامچيان دبيرکل اين حزب در گفت‌وگويي گفته است؛ «ما به دنبال استقرار يک دولت حزبي موتلفه اسلامي با نامزد اصلح و ارجح از بين همه نامزدهايي که مطرح مي‌شوند، هستيم. او در پاسخ به اين سوال که آيا امکان دارد که بار ديگر مصطفي ميرسليم کانديداي حزب موتلفه در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 شود، تصريح کرده؛ «بايد صبر کنيم و ببينيم که کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري 1400 مشخص شوند. از سوي حزب موتلفه اسلامي فارغ از اينکه کانديداي مورد نظر حزبي يا غيرحزبي باشد در صورتي که نامزد معرفي شده، براي اداره گام دوم انقلاب مناسب تشخيص داده شود مورد حمايت موتلفه قرار مي‌گيرد.»
وضعيت جامعه روحانيت و جبهه پيروان
جامعه روحانيت مبارز و جبهه پيروان امام و رهبري دو تشکل کليدي اصولگرايان هستند. با نزديک شدن به انتخابات 1400 هم جامعه روحانيت و هم جبهه پيروان عزم خود را جزم کرده‌اند که در اولين انتخابات قرن آينده در بين اصولگرايان دست بالا داشته باشند. در روزهاي گذشته نيز خبري مبني بر حضور سردار حسين دهقان، وزير سابق دفاع در جلسه جبهه پيروان خط امام و رهبري به دبيرکلي محمدرضا باهنر منتشر شد که احتمال کانديداتوري اين سردار سپاه و گمانه‌زني حمايت جبهه پيروان از دهقان را تقويت مي‌کند. او در اين جلسه به انتقاد از سياست خارجي دولتي پرداخته که تا همين سه، چهار سال پيش خود يکي از اعضاي کابينه‌اش بود. براي نمونه گفته: «رويکرد سياست خارجي کشور» است: «متاسفانه سياست خارجي‌مان هم فقط 2 نقطه را مي‌بيند، آمريکا و سازمان ملل و از ساير دنيا دور است. درحالي‌که مي‌توانستيم با ديپلماسي فعال با بسياري از کشورهاي جهان روابط محکمي برقرار کنيم اما از اين ظرفيت استفاده نکرديم.» از ديگر سخنان دهقان که از آنها برداشت انتخاباتي شده مي‌توان به انتقادات او به روساي دولت‌هاي پيشين اشاره کرد. البته دهقان در گفت‌وگو با تسنيم کانديداتوري‌اش در انتخابات 1400 را تاييد کرده و گفته: «با قدرت خواهم آمد و معتقدم بايد مردم را از اين وضعيت فعلي نجات داد.» با اين وجود بخشي از جبهه پيروان امام و رهبري معتقدند در انتخابات 1400 بايد از نامزدي علي لاريجاني حمايت کنند. با اين حال آنطور که پيداست علي لاريجاني فعلا قصدي براي کانديداتوري ندارد، اما اگر لاريجاني وارد انتخابات شود، جبهه پيروان که طيفي نزديک به تفکر لاريجاني است به سمت رئيس سابق مجلس گرايش پيدا خواهد کرد.
انتخابات بدون محسن رضايي و قاليباف محال است
نمي‌شود نام انتخابات به ميان بيايد و از محسن رضايي و محمدباقر قاليباف گذشت. محسن رضايي طي سال‌هاي گذشته بيشتر سعي کرده بر تحصيلات خود مانور دهد تا سابقه فرماندهي سپاه پاسداران، تا از اين طريق بتواند به کرسي رياست‌جمهوري برسد، از همين رو پس از انتخابات 88 جبهه ايستادگي را تاسيس کرد. اکنون خبري از فعاليت جبهه ايستادگي براي انتخابات 1400 در دست نيست اما آنطور که پيداست محسن رضايي شايد در اين تصور است که با تغيير قرن احتمالا طلسم ناکامي‌هاي او مي‌شکند و ديگر سرنوشت انتخابات 84، 88 و 92 براي او تکرار نمي‌شود. برخي شبکه‌هاي اجتماعي نزديک به اصولگرايان، مدعي شده‌اند که رضايي گفته «اگر به سراغم بيايند و از من دعوت کنند حاضرم در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 ورود کنم.» گفته مي‌شود که محسن رضايي دنبال اين است که اصولگرايان بر او اجماع کنند. چهره‌هاي ديگري هم هستند که با وجود آنکه تحت عنوان اصولگرايي شناخته مي‌شوند اما برچسب جريان‌هاي سياسي را به خود نمي‌چسبانند. محمدباقر قاليباف از جمله اين افراد است که بعد از انتخابات 96 در نامه‌اي به جوانان از ضرورت نواصولگرايي سخن گفت. او پس از آنکه خود را نامزد مجلس شوراي اسلامي کرد، براي چندمين بار گمانه‌زني حضورش در انتخابات رياست‌جمهوري 1400 را ايجاد کرد. برخي نمايندگان مجلس معتقدند اگر قاليباف براي رياست‌جمهوري کانديدا شود احتمال دارد صندلي رياست مجلس را هم از دست دهد. اما با تقويت گفتمان رياست‌جمهوري يک فرد نظامي، نام محمدباقر قاليباف در کنار محسن رضايي مطرح مي‌شود. در کنار طيف‌ها و اسامي مطرح‌شده هستند ديگر اصولگراياني نيز که برنامه جدي براي انتخابات 1400 دارند، تلاش‌هايي که در غياب رقيب هميشگي مي‌تواند حتي زمينه‌ساز رقابت درون‌جرياني باشد و اين احتمال مطرح مي‌شود که شايد اصولگرايان نتوانند با سازوکاري وحدت‌گرا با يک يا دو کانديدا وارد ميدان رقابت شوند و باز هم صف اصولگرايان در انتخابات 1400 شلوغ باشد.