بايد زنجيره ابتلا را قطع كنيم

آرمان ملي: رئيس‌جمهور گفت: هرجا رعايت‌ها کم شود در هفته‌هاي بعد شاهد افزايش ابتلا و بعد هم درگذشت افراد هستيم. حالا چون اين بيماري و شيوع آن طولاني شده، رعايت اصول بهداشتي هم سخت‌تر شده ولي مردم نبايد از پروتکل‌ها خسته شوند. از مردم مي‌خواهيم از کادر درمان تشکر کنند که حداقل آن استفاده از ماسک است. اهم اظهارات دکترحسن روحاني از اين قرار است؛
ما حتما اقتصادمان شرايط بهتري از اين خواهد داشت و اميدواريم تا پايان سال رشد اقتصاد بدون نفت ما مثبت باشد. در اين مدت شش‌‌ماهه امسال نسبت به سال‌هاي قبل چندبرابر شده و قدم‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته شده است که با توجه به شيوع کرونا راه کم‌ شدن ترددها، ديجيتالي شدن اقتصاد است. رويکرد کانال‌هاي ماهواره‌اي خارجي هراس‌افکني و ايجاد نااميدي و نگراني در ميان مردم است تا بي‌اعتماد شوند و مدام مي‌گويند که اين شيوه درمان صحيح نيست و اين آمارها دروغ است، اما ما بايد وحدت و همدلي بيشتر را در کشور رواج دهيم.
*همه به اين نتيجه واحد رسيده‌اند که راه مقابله با کرونا جز پيشگيري نيست و حالا نيز دارو و درماني قطعي براي آن نداريم، پس جز پيشگيري و قطع زنجيره‌ ابتلا چاره‌اي وجود ندارد. در جامعه بايد يک درک مشترک از اين بيماري ايجاد شود. هرجا رعايت‌ها کم شود در هفته‌هاي بعد شاهد افزايش ابتلا و بعد هم درگذشت افراد هستيم. حالا چون اين بيماري و شيوع آن طولاني شده، رعايت اصول بهداشتي هم سخت‌تر شده ولي مردم نبايد از اين پروتکل‌ها خسته شوند. اين بيماري فقير و غني نمي‌شناسد و ممکن است از افراد جامعه تا بالاترين مقام کشور را مبتلا کند. هر کسي که برايش روشن شد که مبتلا شده، نبايد آن را مخفي کند، اگر اين کار را کرد تخلف است. بايد به خانواده، دوستان نزديک و محل کارش بگويد. اگر قرار شد مواردي براي ثبت جريمه مشخص کنيم، اين موضوع در رأس آنها قرار دارد و جريمه شديدي بايد براي افرادي که مبتلا شدند ولي اعلام نمي‌کنند و در ميان مردم رفت‌وآمد دارند، در نظر گيريم.
ديروز نسبت به تهران بزرگ تصويب کرديم که همه کادر اداري ما در کشور چه عمومي دولتي چه عمومي غيردولتي و نيز همه کساني که کسب‌وکار در دست دارند، اگر خودشان رعايت نکردند بايد با او برخورد شود و از قبل هم مشخص کرديم که چه برخوردهايي انجام مي‌شود و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است. اصنافي هم که به مردم خدمات مي‌دهند خودشان بايد رعايت کنند و اگر که رعايت نشود تذکر و در نهايت پلمب را در نظر داريم که در تهران شديدتر انجام خواهد شد. همچنين فردي که در بانک، اداره يا مغازه مي‌آيد و اصول بهداشتي را رعايت نکند نبايد خدمتي دريافت کند، اگر خدمتي داده شد آن صاحب مغازه آن صاحب بانک يا اداره جريمه خواهد شد.


مورد ديگر که قرار شد وزارت کشور و وزارت بهداشت و کميته‌هاي امنيت اجتماعي و بهداشتي ستاد با هم نهايي کنند اين است که نسبت به فردي که از خانه خارج مي‌شود و ممکن است کارمند اداري هم نباشد يا صاحب کسب و کار هم نباشد اما بايد پروتکل‌ها را مراعات کند نيز مقرراتي در نظر گرفته شود تا اگر مراعات نکرد و ماسک نزد - که الان تاکيد ما فعلا بيشتر بر استفاده از ماسک است - حتما جريمه شود. اولا با خود فرد نبايد برخورد شود، ممکن است در شناسايي از او سوالاتي پرسيده شود و مشخص شود که او کيست که اين تخلف را انجام داده تا به وي اخطار داده شود. اما ميزان جريمه افرادي که در جامعه ماسک نمي‌زنند در جلسه بعدي ستاد مشخص و نهايي مي‌شود و زماني که در تهران بزرگ همه اين مراحل را نهايي، اجرا و عملياتي کنيم، اين رويه براي موارد ديگري که مدنظر است، الگو و نمونه مي‌شود.
برخي استان‌هاي کشور وارد نقطه اوج سوم کرونا شده‌اند، نقطه اول را گذرانده‌اند، بعد نقطه دوم ايجاد شده است و آن را نيز گذرانده‌اند و حالا وارد سومين نقطه اوج بيماري شده‌اند که نشان مي‌دهد که شرايط استان‌ها مانند يکديگر نيست و دلايل آن هم روشن است. استان‌هايي که در عزاداري خوب مراعات کردند و در تابستان مبدا و مقصد نهايي سفرها نبوده‌اند، همچنين استان‌هايي که آيين‌ها و مراسم قبيله‌اي و طايفه‌اي و سنتي اجتماعات نداشتند و پروتکل‌هاي بهداشتي و انضباط اجتماعي را به‌خوبي رعايت کرده‌اند شرايط بهتري داشته‌اند. اگر مي‌خواهيم از اين بيماري خطرناک فاصله بگيريم و بتوانيم در کنار اين بيماري زيست عادي و زندگي معمولي و فعاليت اقتصادي انجام دهيم، بايد اصول بهداشتي را دقيقا مراعات کنيم و همه در اين زمينه دست به دست بدهيم.
در مبارزه با کرونا هيچ‌کس و هيچ دستگاهي نمي‌تواند به‌تنهايي گليم خود را از آب بيرون آورد، بنابراين همه بايد در کنار هم باشيم. بخش اقتصادي، درماني و انتظامي و اقتصاد ديجيتال و تبليغات همه بايد در کنار هم باشيم تا از بيماري عبور کنيم. هيچ رفت‌وآمدي براي راهپيمايي اربعين در عراق وجود ندارد، مرزهاي کشور با عراق به‌طور کامل بسته است. اما طبق گزارش فرمانده نيروي انتظامي متاسفانه تعدادي از زائران توسط افرادي اغفال شده‌اند که اين - به تعبير ما - قاچاقچيان پولي از افراد مي‌گيرند و آنها را به آن طرف مرز مي‌برند و پس از آن وسط راه رها مي‌کنند و مشکلات و خطرات جاني براي بعضي از آنان ايجاد کرده‌اند. هيچ‌کس به سمت مرزهاي غربي کشور حرکت نکند، اين کار قانوني نيست، نيروي انتظامي، بسيج، سپاه و نيروهاي مرزدار، استانداران و وزارت کشور همه در اين زمينه احساس مسئوليت کنند و از جان مردم حفاظت کنند.