رکوردزنی گوشت با افزایش ۴۰درصدی مواد شوینده

آرمان‌ملي-محمدميلادعبداللهي: بر اساس اعلام وزارت صمت قيمت بعضي از کالاهاي مصرفي تا 90 درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است و از طرف ديگر نرخ هر کيلوگرم گوشت قرمز گوسفندي طي روزهاي گذشته با افزايش 140 هزار توماني رکورد زد. بايد اشاره کرد نرخ محصولات شوينده هم از هفته آينده با افزايش 40 درصدي همراه خواهد شد.
در روزهاي اخير خبرهاي بسياري درباره گراني اقلام مصرفي مردم همچون، برنج، گوشت، مرغ، گوجه، صيفي‌جات و مواد شوينده دست به دست شد، اين در حالي است چندي پيش در خصوص کمبود مواد شوينده هم در فروشگاه‌ها توضيحاتي داده شد که بر همين اساس نرخ بسياري از محصولات خارجي و داخلي اين گروه به شکل عجيبي افزايش يافته است. اضافه بر آن بسياري از مسئولان اين اخبار را تکذيب و اعلام مي‌کنند کمبودي در کشور وجود ندارد. لازم به ذکر است مشاهدات ميداني با گفته‌هايي از اين دست تناقض دارد. در هر حال آنچه پيداست، کارشناسان از مدت‌ها قبل در خصوص افزايش نرخ ارز و تاثير آن بر کالاهاي مصرفي طي روزهاي آتي هشدار دادند.
افزايش 40 درصدي قيمت مواد شوينده
بختيار علم‌بيگي، رئيس هيات مديره انجمن صنايع شوينده، با اعلام اينکه قيمت محصولاتي همچون خميردندان، صابون، مايع دستشويي و ظرفشويي و شيشه پاک‌کن 40 درصد و باقي اقلام بهداشتي 30 درصد افزايش مي‌يابد، گفت: کالاهاي توليدي اين صنايع به وفور توليد شده و هيچ کمبودي در کشور وجود ندارد. بر اساس گزارش ايلنا، اين مقام صنفي ادامه داد: حداکثر افزايش قيمت براي خميردندان‌هاي داخلي و همچنين خميردندان هاي خارجي که در داخل کشور توليد مي شوند 28 هزار تومان خواهد بود و گران‌ترين اين محصولات با قيمت 40 هزار تومان به فروش خواهند رسيد.


از گراني 200 درصدي برنج خارجي تا رکوردزني قيمت گوشت
گفتني است، قاسمعلي حسني- دبير کل اتحاديه بنکداران مواد غذايي- هم افزايش ‌نرخ ارز، وابستگي واردکنندگان و بنکداران به بانک مرکزي جهت تخصيص ارز و در کنار آن سودجويي و گرانفروشي از توليد تا توزيع را عامل اصلي افزايش قيمت برخي از اقلام غذايي دانست. بر اساس گزارش ايسنا، او با بيان اينکه از ابتداي امسال تا کنون قيمت برنجي خارجي با افزايش 200 درصدي مواجه شده است، گفت: ابتداي امسال قيمت عمده هر کيلو برنج خارجي 7200 تومان بود که در حال حاضر قيمت عمده آن به 22 هزار تومان رسيده است. شايان ذکر است علي‏ اصغر ملکي، رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گوسفندي، نيز در مصاحبه‌اي با تسنيم از افزايش قيمت اين کالا تا 140 هزار تومان خبر داد و اضافه کرد: دليل گران شدن قيمت گوشت قرمز، افزايش قيمت گوسفند زنده است که رقم آن يکباره به 58 هزار تومان رسيد؛ به علاوه توليد و عرضه دام به بازار کم و دام‌هاي سال قبل رو به اتمام است.
دلالان، علت اصلي گراني گوجه!
بازار محصولات سبزي و صيفي اين روزها با افزايش قيمت بسيار زيادي روبه‌رو شده است. تغيير فصل و ورود به پاييز، با کاهش عرضه محصولات تابستاني از دلايل عمده افزايش قيمت اين محصولات عنوان مي‌شود، اما بررسي قيمت خريد محصولات از کشاورزان و قيمت عرضه در اين روزها نشان مي‌دهد تنها مقصر اين شرايط تغيير فصل نيست. محمد شفيع ملک‌زاده، رئيس نظام صنفي کشاورزي و منابع طبيعي کشور، در گفت‌وگو با ايلنا معتقد است هر چند تغيير فصل بر افزايش قيمت‌ محصولات سبزي و صيفي موثر است اما قيمت‌هاي کنوني اين محصولات در بازار قابل قبول نيست. در پايان گفتني است جديدترين آمار منتشر شده از وزارت صمت بيانگر آن است که نرخ برخي کالاهاي اساسي از قبيل (برنج، شکر و گوشت)نسبت به شهريور سال گذشته 16 تا 90 درصد افزايش يافته است.