بريتانيا، ترامپ را بازنده مي‌داند

 
آرمـــان مــلــي - عــليرضا پورحسين: در مــقــايسه با انتخابات گــذشته ريـاست‌جمهوري ايالات‌متحده آمريکا، سهم نامتناسبي از آرا در انتخابات نوامبر آينده از طريق پست ارسال مي‌شود؛ روشي که در بيشتر موارد شامل الزامات دقيقي است که مي‌‌تواند منجر به ابطال آرا به بهانه خطاهاي کوچک و بزرگ شود. در جريان انتخابات‌هاي مقدماتي امسال، بيش از 500هزار برگ راي غيابي ابطال شدند. ميزان آرايي که به دليل عدم رعايت دقيق الزامات و عدم مطابقت دقيق امضا ابطال شدند در مقايسه با انتخابات‌هاي پيشين به مراتب بيشتر بود. برخي بر اين باور هستند که راي‌‌هاي ابطال‌شده بايدن و حزب دموکرات نسبت به ترامپ و حزب جمهوريخواه بيشتر خواهد بود. از ميان راي‌دهندگاني که مي‌خواهند راي غيابي بدهند، بايدن به ترامپ با نسبت 74 به 20 ترجيح داده مي‌شود، درحالي‌که کساني که مي‌خواهند در روز انتخابات به‌طور حضوري راي دهند ترامپ را نسبت به بايدن با نسبت 62 به 30 ترجيح مي‌دهند. در اين ميان برخي کارشناسان با زير سوال بردن اين درصدها بر اين باور هستند که ترامپ هر چه به روز انتخابات نزديک‌تر شده است موضع‌گيري خود را درخصوص ابطال آرا کمتر کرده زيرا مي‌داند نمي‌تواند زياد به آن اميدوار باشد و بار ديگر به سمت وضع تحريم‌هاي دائمي‌ عليه ايران سوق پيدا کرده است که آنها نيز با اما و اگرهاي بسياري همراه است. «آرمان ملي» در راستاي بررسي اين مسائل گفت‌وگويي با مرتضي مکي، کارشناس مسائل بين‌الملل داشته است که در ادامه مي‌خوانيد.
روز گذشته در ايالت پنسيلوانيا چه اتفاق انتخاباتي رقم خورد که جو انتخاباتي در آمريکا را به‌سمت بايدن چرخاند؟
با اعلام نتايج درصد افرادي که در پنسيلوانيا آراي خود را از طريق پست ارسال کرده‌اند و يک اختلاف فاحش ميان راي‌دهندگان دموکرات با راي‌دهندگان جمهوريخواه وجود دارد، يک خبر خوب براي جو بايدن است زيرا پنسيلوانيا يک ايالات سرنوشت‌ساز و تعيين‌کننده در انتخابات رياست‌جمهوري آمريکاست. 9 ايالت در آمريکا هستند که با وجود اينکه راي الکترال بالايي ندارند اما در انتخاب رئيس‌جمهور آمريکا به‌شدت تعيين‌کننده هستند و کساني که به کاخ سفيد راه يافته‌اند همواره در اين ايالت‌ها پيروز بوده‌اند. پنسيلوانيا يکي از اين ايالت‌هاست که جو بايدن توانست در آن برتري خود را بر ترامپ نشان دهد. اين رقابت حساس در ايالت‌هاي ميشيگان، ويسکانسين و اوکلاهاماي شمالي نيز ادامه دارد و رقابت به قدري نزديک است که در برخي از اين ايالت‌ها اختلاف آرا يک‌درصدي است اما همچنان بايدن در اين ايالت‌ها جلوتر از ترامپ است. همين آمار و ارقام است که چشم‌انداز روشن‌تري در مقابل بايدن براي رسيدن به کاخ سفيد ايجاد کرده است. هر روز رقابت انتخاباتي شديدتر مي‌شود. در سال 2016 هيلاري کلينتون صرفا 4 درصد در نظرسنجي‌ها نسبت‌به ترامپ جلوتر بود اما در بسياري از اين ايالت‌ها برتري بايدن نسبت‌به ترامپ در حوالي 14 تا 15 درصد است. واکنش دولت انگليس نيز جالب توجه بود و آنها نيز به اين نتيجه رسيده‌اند که ترامپ رفتني است و عکس‌العمل‌هاي مقامات بريتانيا به‌خوبي نشان‌دهنده اين است که پيروزي بايدن را باور کرده‌اند.


آيا اين احتمال وجود دارد که ترامپ آراي پستي را خدشه‌دار کند و به يک کارشکني بزرگ روي آورد؟
تا چند هفته پيش اين گفتمان وجود داشت که ترامپ احتمالا نتايج انتخابات رياست‌جمهوري را نپذيرد و دست به اقداماتي بزند، وجود داشت. واکنش‌هاي نامتعارف تا روزهاي قبل از ترامپ محتمل بود اما هر چه به زمان انتخابات نزديک‌تر مي‌شويم اين قبيل موضع‌گيري‌ها از سوي ترامپ به مراتب کمرنگ‌تر شده است و کمتر نيز خواهد شد. ترامپ در صورت شکست در انتخابات رياست‌جمهوري اين کشور، چاره‌اي جز پذيرش اين شکست را ندارد. رايي که ديوان عالي ايالات‌متحده عليه ترامپ داد به‌خوبي نشان داد که ترامپ نمي‌تواند نسبت به ديوان عالي ايالات‌متحده اعمال نفوذ کند و در تصميمات آنها دخالت کند و قطعا اين نهاد در آمريکا نيز زير بار دخالت‌هاي ترامپ نخواهد رفت. ترامپ با توجه به سازوکار انتخاباتي در ايالات‌متحده آمريکا، آنچنان نمي‌تواند عليه نتايج انتخابات اقدام عملي انجام دهد و اين موضع‌گيري‌هاي او در گذشته صرفا يک جنگ رواني براي نااميد کردن مخالفانش بود و در واقع يک سناريو در ادامه سياست‌هاي او در تمامي‌ عرصه‌هاست که تلاش مي‌کند با شلوغ کردن فضا کار خود را پيش ببرد اما در واقع در اين عرصه نمي‌تواند موفقيت خاصي کسب کند و بعيد به نظر مي‌رسد ديوان عالي آمريکا زير بار جوسازي‌هاي او برود همانطور که قبلا نيز بارها عليه ترامپ موضع‌گيري کرده‌اند و حتي راي نيز داده‌اند.
آيا ترامپ مي‌تواند در مدت زمان کوتاه باقي مانده، تحريم‌هاي دائمي عليه ايران وضع کند؟
جايگاه رئيس‌جمهوري آمريکا از اختيارات ويژه و زيادي برخوردار است. ترامپ در گذشته نيز به‌گونه‌اي برجام را تخريب خواهد کرد که رئيس‌جمهورهاي بعدي نيز نتوانند به آن بازگردند. بايد به اين نکته توجه داشت که همانقدر که ترامپ اين اختيارات ويژه را دارد و از برجام خارج مي‌شود يا آن را نيز نابود يا تحريم‌هاي دائمي‌ عليه ايران وضع کند، به همان ميزان جو بايدن و رئيس‌جمهورهاي بعدي ايالات‌متحده نيز اين قدرت را دارند تا تمامي‌تصميمات ترامپ را لغو کنند و به برجام بازگردند و تحريم‌ها را لغو کنند؛ پس ترامپ نمي‌تواند تحريم دائمي ‌عليه ايران وضع کند. همانطور که ترامپ از برجام خارج شد، بايدن نيز مي‌تواند هر تحريمي‌ عليه ايران را لغو کند.