توصیه دیگر جواب نمی‌دهد

آفتاب یزد - یگانه شوق الشعرا: از ابتدای شیوع کرونا بارها مسئولین در سخنرانی‌های کوبنده خود مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرده اند. از روش ایجاد ترس و وحشت هم استفاده کرده‌اند و برای مثال گفته‌اند که تختی در بیمارستان‌ها برای بستری بیماران وجود ندارد. قبل از هر تعطیلی نیز از مردم خواهش و گاها التماس کرده‌اند که به مسافرت نروند اما این روز‌ها ما همچنان شاهد آن هستیم که آمار‌های ابتلا روند صعودی دارند و علی رغم برخی از کشور ها، ایران نتوانسته است این ویروس را نه مهار و نه حتی کنترل کند.
> توصیه دیگر کارساز نیست
طی چند روز گذشته شاهد تعطیلات بودیم.از خلوت بودن شهر‌ها از جمله تهران می‌شد به سادگی متوجه شد که علیرغم نصایح و هشدار‌ها همچنان غالب مردم سفر رفتن را به رعایت پروتکل‌ها ترجیح می‌دهند.شرایط
به طور کلی به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد اکنون در مرحله‌ای قرار داریم


که دیگر توضیح و خواهش پاسخگو نیست و بایستی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات جدی‌تر وکاربردی‌تری را بگیرد.تصمیماتی که به معنای واقعی کلمه به فعل برسد و در کاغذهای اداری و رسانه‌ها باقی نماند.برای مثال چند روزی است که رفت و آمد به بهشت زهرا (س) ممنوع
شده اما کماکان درب‌های این آرامگاه باز است و ممانعتی برای حضور مردم لحاظ نمی‌شود. در همین راستا دکتر مسعود مردانی در پاسخ به این سوال که آیا میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات اخیر افزایش داشته است یا نه؟ به آفتاب یزد گفت: « دو هفته دیگر ما شاهد اثرات رفت و آمد‌های تعطیلات اخیر خواهیم بود. روند ابتلا به کرونا را نمی‌توان براساس آمار‌های چند روز مشخص کرد و این روند همچنان سیر صعودی دارد. به اعتقاد من اگر امروز شهر خلوت است تنها دلیل آن به مسافرت رفتن مردم است و در تعطیلات اخیر افراد به مسافرت رفته اند. »
> مقصر دولت است؟
محمدرضا محبوب فر عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقا سلامت ایران نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت: « متاسفانه تصمیم گیری‌های ستاد ملی کرونا بیش‌تر از اینکه ملی و علمی باشد سیاسی بوده است و همیشه قصور و تعلل خود را در خصوص مهار و کنترل این بیماری،
بر عهده مردم قرارداده اند. در حال حاضر هم از نظر انجام مسافرت‌ها و هم از نظر عدم رعایت پروتکل ها، تقصیری متوجه مردم نیست. دولت‌ها مصلح اجتماعی هستند و برای اینکه جوامع به خیر و صلاح نائل شوند، مسئولیت جوامع را به عهده می‌گیرند. امروز دولت علاوه بر پیشنهاد و توصیه به جرم انگاری
رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام کرده است و اگر مردم با انجام تردد و مسافرت‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مقصر دولت است چرا که یک ارتباط و اعتماد متقابل بین دولت و ملت وجود ندارد.»
> نیاز مند همدلی هستیم
این جامعه شناس ادامه داد: « ما در خصوص کنترل بیماری کرونا بیش از
همه چیز نیازمند همدلی و همراهی بین دولت و ملت هستیم و من متاسفانه در خصوص این بیماری شاهد این همدلی و همراهی نیستم. زیرا ستاد ملی مبارزه با کرونا به وضعیتی رسیده است که حتی رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس راهی به این ستاد ندارد.»
> ستاد موفق نبوده
وی افزود: « امروز متخصصین و کارشناسان بهداشتی اجماع دارند که تعطیلی یک ماهه کشور برابر با دو دوره کمون بیماری است. علی رغم اینکه ما شاهد آن هستیم که محدودیت‌های قبلی دولت هیچ اثری در خصوص کنترل و مهار این بیماری نداشته است مجددا در این هفته اقدام به اعمال محدودیت‌ها و کنترل‌های شدید‌تری کرده است. به نظر من سیاست‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا تاکنون موفق نبوده است و تنها وزارت بهداشت و درمان بار کرونا را به دوش می‌کشد. همچنین در همین تهران میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم‌تر از 30 درصد است و انگار این نوع جرم انگاری‌ها هم فایده‌ای نداشته است و تنها این کار باعث مناقشه و ناامنی می‌شود.»
> راه حل موجود
او در پایان گفت: « تنها راه حل موجود این است که ستاد ملی کرونا به شایسته سالاری و پاسخگویی رجعت کند. همچنین متخصصان مستقل، غیردولتی و کاربلد در تصمیم گیری‌ها مشارکت داشته باشند و به ستاد ملی مبارزه با کرونا راه پیدا کنند تا از این طریق یک همدلی و همگرایی بین ستاد ملی کرونا و جامعه ایجاد شود و بتوان جامعه را کنترل کرد. نباید از بالا تصمیم‌گیری و به جامعه دیکته شود این کار تنها باعث نافرمانی مردم می‌شود.»