تشنگان دیار فراموشی

دکتر فتح اله دهقان‪-‬ کهن دیار سیستان وبلوچستان با مردمی باصفا، مهربان، صادق،مهمان نواز، اصیل و با نجابت، نگینی درخشان برسپهر ایران است.
این منطقه دارای موقعیت استراتژیک ملی،منطقه‌ای و جهانی است، حلقه اتصال شرق اسیا به اروپاست،همچنین دروازه ورود قدرت‌های شرق آسیا به آسیای مرکزی و قفقاز است. سیستان و بلوچستان از طریق سواحل مکران با دریای عمان و اقیانوس هند مرتبط است.
مردمان این خطه در طول تاریخ به کیان ایران وفادار بوده و هستند.
آنها در طول تاریخ همواره از مرزها به مثابه مرزداران امین، بی‌ادعا پاسداری کرده اند.


این صادقان بی‌همتا به وسوسه بیگانگان وقعی نگذاشته،به جدائی طلبان عامل خارجی نه گفته،
علی رغم هزینه کلان دلار‌های نفتی، فرقه‌های سلفی و متحجر دراین منطقه توفیقی کسب نکرده اند.
این در حالی است که همسایه دیوار به دیوارو هم مرز
پاکستان وافغانستان مهد و زادگاه گروههای تروریستی القاعده،طالبان و...هستند.
تاریخ این دیار گواه نجابت و اصالت آنهاست.
این خطه دلیرمردان زیادی همچون رستم،یعقوب لیث صفاری.... را پرورش داده است. در اعتقادات و باورهای ادیان باستانی، این سرزمین یازدهمین سرزمین نیکوئی است که خلق شده است.
سکستان،سیستان کنونی از مراکز مهم کشاورزی بوده ودر طول تاریخ به نام‌های دره نیل،مصر ثانی، انبار غله آسیا و سر زمین توانگران معروف بوده است.
خشم طبیعت،بی توجهی،سوء مدیریت،تبعیض‌های ناروای تاریخی و...باعث شده که در زمانه و دورانی که بشر کرات دیگر را به مدد دانش نوین و تکنولوژی پیشرفته فتح کرده در حسرت جرعه‌ای آب برای نوشیدن باشند.
در زمانه‌ای که در جهان رقابت برای استفاده از ورژن بالاتر امکانات رفاهی در اوج است، مردم دیار سیستان و بلوچستان حسرت قطره‌ای آب مایه حیات را دارند. اقدام بجای نماینده مردم چابهار در مجلس در خصوص مشکل آب این بخش از کشور پرده از حقیقتی تلخ برداشت.
واقعیتی که برآمده ازعدم سیاست‌گذاری بهینه، عملکردهای غلط، فساد،رانت خواری، مدیریت ناکار آمد و... است.
این رویداد گواه وشاهد بی‌عدالتی،عدم توجه تاریخی و...به مردم این دیار را به نمایش گذاشت.
در کشوری که از منابع و ذخائر ارزشمند مکفی برخوردار است، در بر هه‌ای از تاریخ که بشر امکانات به روز رفاهی برای زندگی در قطب شمال و جنوب ایجاد کرده است، مردم سیستان و بلوچستان با توجه به ارتباطی که با کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند به چشم خود می‌بینند، در صحرا‌های لم یزرع و خشک و سوزان همسایه‌های جنوبی کشورمان امکانات رفاهی به روز برای ساکنان این مناطق فراهم شده است.
زیبنده وپسندیده نیست مردمان نجیب وپاک این خطه از این مرز و بوم از آب مایه حیات محروم باشند.
دیگر این که مهاجرت ساکنان سیستان و بلوچستان بر اثر مشکلات، زمینه خلا امنیتی را فراهم نموده که می‌تواند مورد سوء استفاده باندهای قاچاق بین‌المللی،اشرار،گروه‌های تروریستی و کشور‌های بیگانه شود و مشکلات ژئو پلیتیکی رابرای کشور موجب شود که تهدیدی برای امنیت ملی
ایران است.