کمبود « اکسیژن» در تنگنای کرونا

آرمان ملي: روند افزايشي شيوع کرونا و بستري روزانه بيش از دو‌هزار بيمار در بيمارستان (طبق آمار رسمي)، مراکز درماني را با چالش کمبود اکسيژن مواجه کرده است. با وجود اينکه کپسول‌هاي اکسيژن، براي بيماران کرونايي که ريه‌هاي آنها درگير شده، نقش حياتي دارد حالا بايد مسئولان به فکر تامين اکسيژن براي بيماران باشند. اين موضوع را فرشاد علامه، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تهران اعلام کرده و گفته است: «مصرف اکسيژن در بيمارستان‌هاي کشور هيچگاه تا حد کنوني بالا نبوده است و اکسيژن‌رساني به بيماران «نوعي چالش است. با اکسيژن‌سازها، کپسول‌هاي اکسيژن و مخازن اکسيژني که تهيه شده، مشکلمان حل شده است.» او همچنين اعلام کرد که همه تخت‌هاي بيماران مبتلا به کرونا در تهران پر شده است. به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي تهران، «در اين شهر 940 بيمار در بيمارستان‌هاي دولتي و بيش از 1200 بيمار در بيمارستان‌هاي خصوصي و وابسته به ارگان‌ها بستري هستند.»
تهران تعطيل مي‌شود؟‌
اين خبر در شرايطي گفته‌ مي‌شود که مسئولان استان تهران و نمايندگان شوراي شهر و مجلس، خواستار تعطيلي اين کلانشهر هستند. طبق آخرين اخبار در رابطه با تصميمات براي تعطيلي تهران، قرار است اعضاي شوراي شهر با مجمع نمايندگان تهران جهت بررسي مشکلات پايتخت و موضوع تعطيلي دو هفته‌اي تهران به‌دليل شيوع کرونا جلسه‌اي برگزار نمايند. بنا بر گفته زهرا نژاد بهرام، عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران «رويکرد مجمع نمايندگان تهران از جمله حجت‌الاسلام تقوي نسبت به پيشنهادات شوراي شهر براي تعطيلي تهران مثبت است و اميدواريم اين ديدار و گفت‌و‌گو، زمينه‌ساز اقدامات مناسبي در جهت خدمت به شهروندان و خير و صلاح عمومي شهر و شهروندان باشد.» از سوي ديگر عليرضا زالي، فرمانده مقابله با کرونا در تهران در پاسخ به اين سوال که آيا با تعطيلات چند هفته تهران موافق هستيد؟، گفت: تعطيلي تهران صرفا براي کنترل اپيدمي نيست بلکه براي فرصت احيا و ايجاد بازيابي توان کادر پزشکي است و براين اساس پيشنهاد ما تعطيلي دو تا سه هفته‌اي در تهران است. زالي همچنين معتقد است که « به‌نظر مي‌رسد در اوج‌ها و پيک‌هاي بعدي کرونا به احتمال زياد شرايط سخت‌تري را تجربه مي‌کنيم». از روز چهارشنبه همچنين محدوديت‌هاي جديد براي پيشگيري از شيوع ويروس کرونا، علاوه بر 43 شهرستان قبلي، در 46 شهرستان جديد و در مجموع در 25 استان اجرا مي‌شود. اين محدوديت‌ها شامل مشاغل درجه سه و چهار است. گروه شغلي سه شامل مراکز آموزشي و فرهنگي، تالارهاي پذيرايي و آرايشگاه‌ها مي‌شود. گروه شغلي چهار نيز شامل مراسم‌ها و ورزش‌ها و همچنين کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز تفريحي مي‌شود.
آخرين آمار کرونا در کشور


طبق آمار رسمي از سه‌شنبه (13 آبان) تا چهارشنبه (14 آبان)، 8452 مورد جديد کوويد19 در کشور شناسايي شده‌اند و از اين ميان 2852 تن در بيمارستان‌ها و مراکز درماني کشور بستري شدند. همچنين در اين مدت 419 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند و 5426 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بر اساس اين آمار استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در شرايط قرمز قرار دارند.