ورود سپاه برای کنترل قیمت‌ها

آرمان‌ملي: بر اساس آخرين تصميمات اتخاذ شده، عرضه کالاها در سطح بازار سرعت خواهد گرفت و بدين ترتيب قيمت‌ها به‌تدريج کاهش مي‌يابند. گفتني است، ستاد تنظيم بازار در روز سه‌شنبه هفته جاري نشست فوق‌العاده‌اي تشکيل داد که بر اساس آن، با هماهنگي وزارت اقتصاد، بانک مرکزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و وزارت جهادکشاورزي به گمرک اجازه داده شد که کالاهاي اساسي و مواد اوليه واحدهاي توليدي را با اخذ تعهد از واحدهاي واردکننده و پس از پرداخت عوارض قانوني تا حد 90 درصد ترخيص کند تا کالاهاي رسوبي وارد چرخه توليد و بازار شوند. همچنين، طبق مصوبه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، مسئوليت تنظيم بازار کليه کالاهاي اساسي و ضروري، از جمله محصولات کشاورزي و دامي در مرحله توزيع و خرده‌فروشي همچنان بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، اما مسئوليت توليد، عرضه و تنظيم بازار مرغ و تخم‌مرغ تا مرحله عمده‌فروشي به قيمت مصوب، با وزارت جهاد کشاورزي محول شده است. افزون بر اينها، سرلشکر پاسدار حسين سلامي، فرمانده کل سپاه، پس از جلسه مشترک با وزراي صمت و جهاد کشاورزي از ورود سپاه براي کنترل قيمت‌ها خبر داد. همچنين مقرر شد قرارگاه «هفدهم ربيع» براي کنترل قيمت‌ها تشکيل شود.
بعد از جلسه فوق‌العاده ستاد تنظيم بازار، وزير صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ترديدي نيست که با تصميمات اين جلسه، تغيير محسوسي در هفته آينده در قيمت کالاهاي اساسي خواهيم داشت. همچنين، علي ربيعي- سخنگوي دولت- ديروز در حاشيه جلسه هيات وزيران در جمع خبرنگاران در رابطه با تاکيد مقام معظم رهبري براي رصد و کنترل قيمت‌ها و برنامه دولت اظهار کرد: خوشبختانه در چند جلسه اخير ستاد اقتصادي دولت اين موضوع در دستور جلسه بود. بخشي از افزايش قيمت‌ها به دليل اين بود که نتوانستيم ارز را به‌موقع تهيه کنيم و کالاها دير وارد کشور شدند. نهاده‌ها دير وارد و خريداري شدند. تمهيداتي انديشيده شد که بتوانند از ارز مبادله‌اي و تهاتر استفاده کنند. نهاده‌هايي که روي قيمت مرغ و تخم‌مرغ تاثير داشت مورد توجه قرار گرفت.
افزايش عرضه؛ تعادل قيمت‌ها
مديرکل دفتر خدمات بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: با توجه به تصميمات اتخاذ شده براي ترخيص فوري کالاهاي اساسي، ضروري و مواد اوليه توليد در گمرک، عرضه کالا در سطح بازار افزايش خواهد يافت و قيمت‌ها متعادل مي‌شود. به گزارش شاتا، صديف بيک‌زاده اظهار کرد: ميليون‌ها تن کالاهاي موجود در گمرک، با تسهيل و استفاده از روش‌هايي از جمله استفاده از ارز صادراتي، متقاضي و يا ارز تأمين شده از طريق بانک مرکزي بدون الزام به کد رهگيري، ترخيص خواهند شد. در کنار اجازه ترخيص درصدي به گمرک، روند ترخيص کالا از گمرکها تسريع خواهد شد و اين موضوع موجب متعادل شدن قيمت‌ها و دسترسي مصرف‌کنندگان به اين کالاها مي‌شود. او افزود: پس از بيانات مقام معظم رهبري براي ايجاد هماهنگي بيشتر بين دستگاه‌هاي اجرايي، ستاد تنظيم بازار کشور، بعد از ظهر سه‌شنبه جلسه ويژه‌اي را برگزار کرد و با تقسيم کار ميان دستگاه‌هاي مختلف قطعا شاهد موثر بودن تنظيم بازار خواهيم بود. به گفته اين مقام مسئول، وظايف وزارت جهاد کشاورزي تا سطح عمده‌فروشي کالاهايي مانند مرغ و تخم‌مرغ خواهد شد و محدوديت يا اعمال هر گونه صادرات مرغ و تخم‌مرغ با اين وزارتخانه خواهد بود، اما کماکان وزارت صمت ضمن انجام وظيفه ثبت سفارش کالاها، در سطح خرده‌فروشي و توزيع، وظايف قبلي خود را انجام خواهد داد. مديرکل دفتر خدمات بازرگاني وزارت صمت همچنين گفت که ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در اين جلسه حضور داشت و مطابق با وظايفش قرار شد که با خروج دام زنده مقابله کند. او در پايان وعده داد که با اين تقسيم کار و تعيين شدن وظايف دستگاه‌هاي اجرايي با توجه به قوانين بالادستي، شاهد تنظيم موثر بازار در هفته‌ها و ماه‌هاي آينده خواهيم بود.