تصمیمات مهم ۹ماه پایانی

رئيس‌جمهور تاکيد کرد که براي ايران شيوه‌اي که آمريکا در پيش مي‌گيرد مهم است، نه فردي که بر سر کار مي‌آيد. انتخابات آمريکا عبرت‌آموز است. البته براي ما مهم نيست چه کسي در آمريکا انتخاب مي‌شود ولي شيوه‌اي که آمريکا در پيش مي‌گيرد مهم است. اهم اظهارات حسن روحاني از اين قرار است:
براي ما اين مهم است که آمريکا به قانون، معاهدات بين‌المللي و چندجانبه برگردد و به مردم ايران احترام بگذارد، حالا هر کسي که مي‌خواهد باشد. ما از آمريکا بدون در نظر گرفتن اينکه چه کسي رئيس‌جمهور است به جاي تحريم، احترام و به جاي تهديد، تکريم و به جاي عهدشکني و بي‌قانوني، اجراي قانون و تعهدات را مي‌خواهيم؛ در اين صورت است که شرايط فرق مي‌کند. براي ما شيوه و سياست آمريکا مهم است و حزب و فرد اهميتي ندارد؛ البته ما بر فرض اينکه شيوه آمريکا تصحيح نخواهد شد براي کشور برنامه‌ريزي کرده‌ايم.
تصميمات ما براي کشور از چند هفته پيش بدون توجه به اينکه چه کسي در آمريکا پيروز مي‌شود اتخاذ شده است. مبناي ما توليد داخلي، صادرات نفتي و عمدتا غيرنفتي و نحوه تعامل وزارتخانه‌ها و بانک مرکزي با يکديگر است. حالا اگر آمريکايي‌ها عبرت بگيرند، به تعهدات خود بازگردند و رفتار گذشته‌شان را تغيير دهند و راه ديگري را انتخاب کنند فبها ولي اگر از مسير گذشته خود بازنگردند، ما برنامه‌ريزي‌هاي لازم را کرده‌ايم که کشور را چگونه به جلو ببريم. مردم مطمئن باشند کالاهاي اساسي و ضروري در اختيارشان خواهد بود. ما در ستاد اقتصادي دولت تصميمات مهمي را براي 9ماهه پاياني اين دولت گرفته‌ايم و بر مبناي اين 9 ماه برنامه‌ريزي کرده‌ايم البته برنامه‌هاي بلندمدت هم وجود دارد. در هفته گذشته واردات 38 درصد و صادرات 14 درصد افزايش پيدا کرده که اين نشان مي‌دهد روند واردات و صادرات روبه‌رشد بوده است. هماهنگي لازم هم در ستاد اقتصادي بين بانک مرکزي، وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزي و وزارت اقتصاد به وجود آمده و مصوبه لازم هم براي تخصيص ارز و هم براي صادرات، واردات يا اينکه چه ارزهايي به کالاها اختصاص يابد و نحوه‌ ترخيص کالا از گمرک ابلاغ شده است.
يکي از مباني تصميمات در ستاد اقتصادي اين بود که توجه کنيم چگونه صادرات افزايش يابد، کالاهاي اساسي راحت‌تر به دستمان برسد و به جاي گرفتاري در گردش‌هاي مالي کار با تهاتر صورت بگيرد و همچنين به‌جاي ماندن جنس در گمرک در همان موقع خريد تکليف آن مشخص شود. تمام تصميمات براي سامانه جامع تجارت هم براي بروز و روشن شدن چنين مسائلي است.


مشکلات يکي دو ماه اخير که مردم با آن مواجه شدند به ماه‌هاي اوليه امسال مربوط مي‌شود، در آن زمان به‌خاطر کرونا صادرات ما لغو شد اما الان وضع صادرات خوب شده است. امروز خوشحال هستم که بانک مرکزي و وزارتخانه‌هاي مرتبط به سخنان رهبر انقلاب توجه ويژه‌اي کرده‌اند. ايشان به‌حق تاکيد کردند که گراني برخي کالاها ناموجه، نادرست و ناصحيح است که بايد مشکلات و ناهماهنگي‌ها حل شود؛ البته دلايلي براي اين موضوعات مطرح مي‌شود که بايد حل و فصل شوند. ما دو هدف اصلي داريم يکي وفور کالاهاي اساسي و غيراساسي و ديگري قيمت منصفانه، نسبت به اولي موفق بوديم و براي پايان امسال و سال آينده هم موفق خواهيم بود. آنچه امروز براي ما مهم است اين است که قيمت‌ها قابل قبول و متعادل باشد و روي آن تمرکز کرده‌ايم.
درگيري ميان دو همسايه ما در مرزهاي شمال‌غرب کشور از اوايل مهرماه شروع شده و هنوز ادامه دارد. در اين مدت وزارت خارجه فعال بوده و نيروهاي مسلح کاملا حواس‌شان براي امنيت مرزها جمع بوده و نظارت و برنامه‌ريزي کرده‌اند. براي ما امنيت مرزهاي‌مان اهميت دارد و اينکه تروريست‌ها در نزديکي مرزهاي ما نباشند برايمان بسيار مهم است. در اين موضوع اميدواريم مرزهاي جغرافيايي کشورها تغيير نکند. ضمن اينکه تماميت ارضي را حق آذربايجان مي‌دانيم، اما دلمان مي‌خواهد اين مسائل از طريق غيرنظامي و ديپلماتيک حل و فصل شود. وزارت خارجه در اين زمينه طرح خوبي دارد که اميدواريم در جاي خودش مورد استفاده قرار گيرد. حقوق کشورمان به همه کشورها ابلاغ شده است.
امروز افتتاح متفاوتي در کشور داريم و کشور وارد يک فناوري جديد براي تحصيل آب شيرين مي‌شود. ما مي‌خواهيم براي مناطقي که خشکسالي بيشتر روي آنها اثر مي‌گذارد فناوري نمک‌زدايي را در کشور شروع کنيم. برخي استان‌هاي ساحلي ما نيازمند آب هستند حتي اگر اين آب شور باشد؛ چرا که براي مصارفي مثل پرورش آبزيان به آن احتياج دارند. برخي استان‌هاي ديگر هم نيازمند هستند که آب نمک‌زدايي شود. اولين مرحله‌ اين طرح فردا آغاز مي‌شود که رساندن آب به استان کرمان است. فردا با اين طرح خليج فارس به استان کرمان متصل مي‌شود و يزد و ديگر استان‌ها در مراحل بعدي هستند. در اين طرح 450ميليون مترمکعب آب شور به 150ميليون مترمکعب آب شيرين تبديل خواهد شد که فاز اول آن 70ميليون مترمکعب آب شيرين خواهد بود که هم براي مصرف در هرمزگان و هم کرمان است. اين کار بسيار بزرگي است که در کشور صورت گرفته است.
همانطور که مقام معظم رهبري نيز تاکيد فرمودند در مساله فرهنگ و امنيت و اقتصاد، فرهنگ تاکيد هميشگي ايشان بوده و تاکيد هميشگي همه مردم ماست. امنيت مساله بسيار مهمي است؛ هم امنيت داخلي هم امنيت ملي. مساله اقتصاد مساله مهمي است که امروز مردم ما با آن مواجه هستند، جنگي هم که امروز آمريکا عليه ما شروع کرده در سه سال گذشته جنگ اقتصادي بوده يعني آن جنگي که آنها هم فکر کردند مي‌توانند به نظام و به مردم ما فشاري وارد کنند جنگ اقتصادي بود. ما بايد با همه توان در اين شرايط براي رفع مشکلات مردم تلاش کنيم.