بایدن و ترامپ؛ تقابل حقوق و اقتصاد

محمدصادق قبادی نژاد‪-‬ برخلاف آنچه تصور می‌شد که دونالد ترامپ، همانند باراک اوباما، جورج بوش، بیل کلینتون و رونالد ریگان به عنوان رئیس جمهور 8 ساله، با بدست آوردن آرای مردم آمریکا در سال 2020، همچنان و تا سال 2024 در کاخ سفید باقی بماند، اما نتیجه انتخابات آمریکا، این موضوع را به گونه‌ای دیگر رقم زد و او نیز مانند جورج بوش پدر از حزب جمهوری خواه بیشتر از 4سال در کاخ سفید باقی نماند و باید کلید آن را به نامزد دموکرات یعنی جوبایدن تحویل دهد.
صرف نظر از علل متعدد عدم موفقیت ترامپ در جلب توجه مردم این کشور به عنوان رئیس جمهور، نوع نگرش جو بایدن در سیاست داخلی و خارجی و تبعیت از روش اوباما را شاید بتوان در نوع نگاه این دو که ناشی از حرفه و تحصیلات شان می‌باشد تفسیر نمود. از طرفی با نگاهی به گذشته و سه رئیس جمهور دموکرات از بیل کلینتون تا بایدن می‌بینیم که هر سه آنها دارای دانش حقوقی و وکیل دادگستری بوده‌اند که توانسته‌اند هم در رقابت درون حزبی و هم در رقابت و کارزار خاص انتخاباتی ایالات متحده، بیشترین آراء را کسب نموده و خود را به کاخ سفید برسانند. نکته جالب توجه اینکه، جورج بوش پدر از حزب جمهوری خواه که بیشتر از 4 سال در این سمت باقی نماند، در رقابت انتخاباتی سال 1993 از بیل کلینتون از حزب دموکرات شکست می‌خورد که او نیز یک وکیل و حقوقدان بوده است.
بررسی انتخابات ریاست جمهوری سال‌های 2008 و 2012 آمریکا که در هر دو آن باراک اوباما، پیروز آن بود، رقبای وی یعنی جان مک کین یک خلبان و میت رامنی یک مدیر اقتصادی بوده اند.
با نگاهی به سیاستمدارانی که از گذشته تاکنون بر سرکار بوده اند، می‌توان گفت حقوقدانان همواره نقش موثر و کلیدی در تحولات جامعه داشته‌اند و توانسته‌اند اقبال و اعتماد عمومی را جلب نمایند که این موضوع در خصوص سه رئیس جمهور دموکرات آمریکا از حدود 30سال گذشته صادق می‌باشد. علیرغم تلاش‌های ترامپ در جهت ترمیم وضعیت اقتصادی آمریکا و توجه به منافع به قول او آمریکا در دنیا و رقابت با چین در این عرصه، آنچه مردم آمریکا برایشان قابل توجه بوده است، قانونمداری و توجه به نقش وکلا و حقوقدانان در اداره این کشور بوده و فرصت دیگری را به دونالد ترامپ برای ادامه سیاست‌های صرف اقتصادی‌اش نداده اند.