طـلا از سكه افتاد

دلار، مهم‌ترين و تاثيرگذارترين مولفه در اقتصاد وابسته ايران است، بدين معنا که هر تغييري در نرخ دلار مي‌تواند تاثير بسياري در ساير بازارها داشته باشد. از اين رو برخي از معامله‌گران باور دارند، فارغ از آنکه چه کسي به کاخ سفيد رفته، قيمت دلار طي هفته‌هاي آتي ظرفيت رشد بالايي نخواهد داشت. از نگاه اين گروه، قيمت اين ارز در ماه‌هاي گذشته رشد زيادي را تجربه کرده و طبيعي است که پس از عبور از جو انتخاباتي آمريکا، کم کم با افزايش فروش توسط کساني مواجه شود که در قيمت‌هاي پايين‌تر اقدام به خريد کرده‌اند. برآيند تغييرات نرخ ارز در روزهاي گذشته نشان از تمايل بازار به کاهش نرخ دارد، چراکه نبود اطمينان از آينده باعث شده تا آنهايي که در روزهاي افزايشي‌بودن دلار براي خريد صف بسته بودند حالا از ترس کاهش فروشنده شده و با صف بستن مي‌خواهند هرچه دلار جمع کرده‌اند را با قيمت‌هاي فعلي رد کنند. در حال حاضر دلار در صرافي ملي دلار با نرخ 23‌هزار و 500 تومان و يورو با 28‌هزار تومان خريداري و دلار با 24‌هزار 800 تومان و يورو با 29‌هزار 300 تومان به فروش مي‌رسد. اين ارقام نشان مي‌دهند که روند نرخ رو به کاهش است و همين موضوع در قيمت طلا و سکه هم تاثيرگذار هستند.
پيش‌بيني‌هايي درباره اونس جهاني
اونس جهاني طلا از زمان شيوع کرونا دستخوش تغييرات زيادي شد و روند افزايشي به خود گرفت. تغييرات قيمتي اونس طلا، دلار و بازار آشفته ايران باعث شد تا اثر نوسانات آن بر بازار طلاي ايران بيش از پيش احساس شود. برخي از کارشناسان اقتصادي معتقدند که روند قيمت جهاني طلا در هر صورت صعودي است و قيمت طلا از دو‌هزار دلار عبور خواهد کرد. تنها عامل کاهش‌دهنده قيمت طلا، کشف واکسن کروناست که براي مدتي روند افزايشي قيمت طلا را متوقف مي‌کند. در سه‌ماهه سوم سال ميلادي، مصرف جهاني طلا تا 3/892 تن کاهش يافته است که اين ميزان مصرف، پايين‌ترين عدد از سال 2009 است. بخشي از اين مصرف مربوط به استفاده طلا در زيورآلات است که مصرف زيورآلات به تنهايي 29‌درصد کاهش نسبت به سال پيش را تجربه کرده است. در مقابل در سه‌ماهه سوم، تقاضاي خريد سکه و شمش 49‌درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و به رقم 222 تن فروش رسيده است. در کنار آن در صندوق‌هاي جهاني طلا نيز ميل ذخيره افزايش يافته و به عدد 1003 تن در بازار جهاني رسيده است. ميزان توليد از معادن 12‌درصد کاهش يافته ولي توليد از پالايش به ميزان 15‌درصد افزايش يافته است. جمع اين آمار و برآورد سازمان جهاني طلا نشان از رفتار و نگاه سنتي به طلا دارد. يعني خريد طلا جهت مبارزه با آثار تورمي و محافظت در برابر شرايط پرابهام و ريسک‌هاي اقتصادي و سياسي موجود. مسلما پيدا شدن واکسن کرونا تاثير چشمگير در تغييرات قيمت خواهد داشت.
سکه و طلا و رفتار مردم


مردم همواره به سکه و طلا به‌عنوان يک پس‌انداز مطمئن نگاه مي‌کنند و همين نگاه باعث شده تا بسياري از مردم سرمايه‌گذاري در اين بازار را راهي براي حفظ دارايي‌هاي خود بدانند. در ماه‌هايي که قيمت سکه بدون توقف رو به افزايش بود تقاضا هم افزايش مي‌يافت و با سقوط شاخص در بازار سرمايه بسياري سرمايه‌هاي خورد خود را به اين بازار آوردند. با رشد تقاضاي کاذب و کاهش عرضه همچنين نوسانات ارزي رشد قيمت سکه و طلا روندي بود که حاصل شد و سکه را تا 16‌ميليون تومان هم برد. حالا با تغيير روند بازار ارز، بسياري از کارشناسان اقتصادي معتقدند که سکه و طلا هم به‌واسطه کاهش قيمت ارز، در مسير نزولي قرار خواهند گرفت. البته در اين ميان سياست‌هاي بانک مرکزي در ساماندهي بازار ارز و تزريق ارز به‌منظور کاهش فاصله عرضه و تقاضا مي‌تواند راهکاري براي کنترل هرچه بيشتر قيمت سکه و طلا باشد. با همه اينها سکه روز گذشته نشان داد که همچنان ميل به صعود دارد و با رشد تقريبا دو‌ميليون توماني باز هم در کانال 13‌ميليون تومان قرار گرفت. برهمين اساس سکه طرح قديم 13‌ميليون و 200‌هزار تومان، سکه طرح جديد 13‌ميليون و 600‌هزار تومان، نيم سکه هفت‌ميليون و 500‌هزار تومان، ربع سکه پنج‌ميليون تومان و سکه يک گرمي دو‌ميليون هفتصد‌هزار تومان و هر گرم طلاي 18 عيار يک‌ميليون 250‌هزار تومان قيمت‌گذاري شدند. در اين ميان البته نبايد از حضور دلالان و سوداگران هم غافل شد که سعي دارند با دامن زدن به کم و کاستي‌ها و سياه‌نمايي سرمايه‌هاي سرگردان يا همان نقدينگي‌هايي را که از بازار سرمايه خارج شده را به سمت خود بکشانند.