حاكميت قانون نگذاشت ترامپ انتخاب شود

آرمـــان مـلـــي: انتخابــات آمــريکا با تمام فرازونشيب‌هايي کــه داشت به پايان خود رسيد، اما پشت پرده خيلي از مسائل در حال روشن شدن است. شايد براي خيلي از ما جاي سوال باشد که دونالد ترامپ چگونه در انتخابات 2020 شکست خورد و اشتباهاتش چه بود. دلايل شکست ترامپ در انتخاباتي که زير سايه کرونا بود به نظر مي‌آيد زيادتر از حد تصور ما باشد. قطعا دونالد ترامپ بايد در اين مدت باقي‌مانده در کاخ سفيد کمي به فکر فرورود و دلايل شکست خود را بررسي کند تا اينکه شايد در انتخابات 2024 دوباره شانسش را براي رفتن به کاخ سفيد پيدا کنند. در همين راستا، «آرمان ملي» با غلامرضا انصاري، فعال سياسي اصلاح‌طلب به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه مي‌خوانيد:
شکـسـت دونـالد تـرامـپ در انـتـخابات رياست‌جمهوري آمريکا چه پيامدهاي مهمي را براي جامعه جهاني داشت؟
انتخابات رياست‌جمهوري آمريکا چند پيام مهم را دربرداشت، اولين مورد شکست پوپوليسم بود که پوپوليسم بسيار خشن مقتدر که در دوره ترامپ سياست‌هاي يکجانبه‌گرايي را در عرصه بين‌المللي توسط آمريکا به نمايش گذاشت و بار بسيار سنگيني را براي اکثر کشورهاي منطقه و جهان به ارمغان آورد. بنابراين با فشارهاي حداکثري که در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس اعمال کرد، مشاهده کرديم که بخش قابل‌توجهي از منابع مردم منطقه را در قالب تسليحات از رده‌خارج‌شده و انبارهاي از رده خارج و پوسيده ارتش آمريکا را با قيمت‌هاي آنچناني به رژيم‌هاي عربي منطقه تحميل کرد و با سياست ايران‌هراسي روابط پنهان رژيم‌هاي مرتجع عربي منطقه را با رژيم اشغالگر قدس بهبود بخشيد. دومين پيام انتخابات آمريکا اين بود که به جهانيان نشان بدهد که چگونه حاکميت قانون مي‌تواند جلوي يک فرد خودمحور و ديکتاتور را سد کرده، و به فرد قدرتمندي مثل ترامپ اجازه عدول از قانون را ندهد. اين موضوع نگاه تازه‌اي بود که در عرصه سياسي و در عرصه انتخابات در سطح بين‌المللي قابل رصد و پيمايش است. سومين پيامي که انتخابات آمريکا داشت بحث تاثير راي مردم و حراست از آراي مردمي است
با توجه به اينکه آمريکا در دوره دونالد ترامپ به صورت يکجانبه‌گرايانه در حوزه سياسي و اقتصادي رفتار مي‌کرد، به نظر شما جو بايدن هم احتمال دارد اين رفتار را ادامه دهد؟


انتخاب آقاي بايدن در مقابل ترامپ يک پيام اساسي را براي کل جهان داشت و آن هم اين است که دوره يکجانبه‌گرايي به پايان رسيده و قطعا بازگشت به هژموني و همکاري‌هاي بين‌المللي از اولويت مواردي است که بايد در دوره جديد حاکميت آمريکا مدنظر همه سازمان‌هاي بين‌المللي و کشورهاي جهان قرار بگيرد. نظام يکجانبه‌گرايانه‌اي که آقاي ترامپ در دوران رياست‌جمهوري خود در دستورکار خود قرار داد و براي پيشگيري از مهاجرت ازطريق مکزيک، ديوار در مرزهاي خودش کشيد باعث شکست دونالد ترامپ شد. عملا در دوران ترامپ ديديم که کشيدن ديوار در بين ملت‌ها به هيچ عنوان قابل اجرا نيست و حتي هيچ فايده‌اي براي کشورها ندارد. امروز بايد تلاش بکنيم که به جاي کشيدن ديوارها پل‌هاي ارتباطي را براي همبستگي بيشتر ملت‌ها و استفاده از ظرفيت‌هاي بالقوه‌اي که در نقاط مختلف جهان وجود دارد ايجاد کنيم. همبستگي جهان است که مي‌تواند صلاح و رستگاري بشر را به دنبال داشته باشد.
کدام کشور است که در دهه‌هاي اخير به پيشرفت قابل‌ملاحظه‌اي در ارتباط با جهان رسيده است؟
کشور چين با اينکه در دهه‌هاي اخير جزو کشورهاي فقير به حساب مي‌آمد اما در حال حاضر با گذشتن سال‌ها از آن دوران به خاطر ارتباطات بين‌المللي و گفت‌وگو هايي که با جهان داشت به بهترين اقتصاد دنيا تبديل شده است.
با توجه به برنامه‌هايي که جو بايدن در مناظره‌هاي خود براي آينده آمريکا اعلام کرده است، فکر مي‌کنيد حاکميت جو بايدن در آمريکا چه تفاوت‌هايي با ترامپ دارد؟
در نظام سياسي حاکم بر آمريکا هر حزب و هر فردي سکاندار اجرايي اين کشور شود، قطعا منافع ملي و منافع اقتصادي کشور خودش را مدنظر قرار خواهد داد.
بـــازنــدگان اصلي انتخابــات آمريــکا چـــه کـساني بودند و تمام برنامه‌ريزي‌هايشان براي مقابله با ايران از بين رفت؟
انتخابات اخير آمريکا دو بازنده اساسي داشت؛ يکي مخالفان و ضدانقلاب خارج‌نشين بودند که متاسفانه به صورت جدي در جهت موفقيت و پيروزي ترامپ تلاش و سرمايه‌گذاري کردند، و اما دومين بازنده انتخابات آمريکا هم کاسبان تحريم در داخل کشور بودند که متاسفانه با اينکه دست کثيف آقاي ترامپ به خون سردار سليماني آغشته بود و هنوز آثار آن خشک نشده، مي‌ديديم که با تمام توان به دنبال اين بودند که ترامپ در اين انتخابات پيروز شود.