پرسه‌زني مبتلايان كرونا در شهر

در اين شرايط هر چند که استاندار تهران معتقد است که او مخالف تعطيلي تهران است، اما روز گذشته سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا تاکيد کرد: مباحثي که مبني بر موافقت رئيس‌جمهور با تعطيلي دو هفته‌اي تهران و مخالفت استاندار با اجراي آن مطرح شده بود، به هيچ‌وجه صحت ندارد. عليرضا رئيسي افزود: «در شنبه‌اي که گذشت در ستاد ملي مقابله با کرونا، دو پيشنهاد مطرح شد؛ پيشنهاد اول در زمينه ايجاد محدوديت در مراکز استان‌ها و شهرهاي پرجمعيت از 20 آبان‌ماه بود که مصوب شد و از ساعت 18 به بعد، محدوديت‌هايي اعمال مي‌شود. پيشنهاد دوم هم بحث منع رفت و آمدهاي درون شهري توسط خودروهاي شخصي بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که بررسي بيشتري در اين زمينه انجام دهيم و به همين دليل امروز بعد از ظهر ساعت 15:00 جلسه قرارگاه برگزار مي‌شود و قرار است در اين جلسه اين پيشنهاد مجددا مطرح و بررسي شود. زيرا هر اقدام و محدوديتي که قرار باشد اعمال شود، بايد از جنبه‌هاي مختلفي مانند تاثيرش بر کنترل بيماري، قابليت اجرائي آن و... بررسي شده و بعد از جمع‌بندي نظرات، تصميم‌گيري شود. پيشنهادات مختلفي از استان‌هاي مختلف آمده و مورد بررسي و بحث کارشناسي قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصميم گيري مي‌شود. اينکه تصميم گيري در اين زمينه شده و کسي مخالفت کرده، به هيچ‌وجه صحت ندارد.»
محدوديت جديد براي صنوف درجه 2
با اين توصيفات، همه نوع محدوديت در تهران انجام مي‌شود، غير از تعطيلي کامل که در اين شرايط راهکاري مفيد و فرصتي براي تجديد قوا است. اما دولت زير بار زيان مالي هنگفت اين موضوع نمي‌رود و در آخرين تصميم قرار است اعمال محدوديت منع تردد از ساعت 21 به بعد در تهران در صورت تصويب در ستاد ملي کرونا اجرا شود. همزمان با اجراي سياست‌هاي جديد دولت براي مقابله با کرونا و اجراي سياست محدوديت ساعتي، اهرم‌هاي نظارتي و قانوني تازه‌اي براي برخورد با متخلفان پيش‌بيني شده است و در روزهاي گذشته هماهنگي‌هايي ميان نيروي انتظامي، سازمان تعزيرات حکومتي، بازرسي اصناف، نمايندگان وزارت بهداشت و دستگاه‌هاي ديگر انجام شده است. رئيس پليس اماکن فرماندهي انتظامي تهران بزرگ پيش‌تر از محدوديت براي صنوف درجه 3 و 4 خبر داده بود. اما صنوف درجه 2 نيز در روز گذشته شامل محدوديت‌ها قرار گرفتند و از 20 آبان تا 20 آذر، مراکز خريد، پاساژها، مال‌هاي فروش غيرمواد غذايي، مراکز تهيه و طبخ غذا با پذيرش مشتري، مراکز فروش لوازم خانگي، قنادي و شيريني‌فروشي‌ها، آب ميوه و بستني‌فروشي‌ها، آرايشگاه‌هاي مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت‌فروشي‌ها، خدمات چاپ ديجيتال، تزئينات داخلي ساختمان، کادويي‌فروشي‌ها، اسباب‌بازي فروشي‌ها، عمده فروشي و خرده فروشي پوشاک، پارچه فروشي‌ها، پرده سراها، مراکز فروش مبلمان، کيف و کفش، مراکز فروش لوازم‌التحرير، خياطي و خرازي، آتليه و عکاسي‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌هاي لوازم آرايشي و بهداشتي و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجيل حداکثر ساعت فعاليت آنها ساعت 18 اعلام شد.
همه تخت‌هاي آي‌سي‌يو پر شده


ظفرقندي، رئيس سازمان نظام پزشکي نيز هشدار داد 6200 تخت آي‌سي‌يو ما در کشور در اشغال بيماران مبتلا به کرونا است و متاسفانه 20‌درصد افرادي که مبتلا هستند آزاد در جامعه مي‌چرخند يعني مثل يک بمب ساعتي در جامعه آزاد هستند در حالي که توصيه اين است که براي شناسايي بيماران بايد تست را بالا ببريم و در کشور ما اين تعداد 25‌هزار تست روزانه بوده و قرار است به 40‌هزار برسد در حالي که بايد به 100‌هزار برسد، اين کف انتظار و استاندارد بين‌المللي است، قاعده جهاني در کشورهايي که موفق بودند اين است.
تعطيلي تهران مُسکن است
در اين رابطه و در جهت پي بردن به دلايل عدم موافقت دولت با تعطيلي تهران، ولي اسماعيلي، نايب رئيس کميسيون اجتماعي به «آرمان ملي» مي‌گويد: با توجه به اينکه تمام وزارتخانه‌ها و بسياري از ارگان‌هاي دولتي در کلانشهر تهران قرار دارند، به‌نظر مي‌رسد پايتخت‌نشينان قرباني زندگي در اين کلانشهر هستند و اين شهر آمار قابل توجهي را از نظر ابتلا و مرگ حاصل از کرونا به خود اختصاص داده است. تعطيلي‌هاي دوهفته‌اي در شهرها تنها به‌عنوان مُسکن عمل مي‌کند، اينکه گفته مي‌شود برخي شهرها را همچون تهران به مدت دوهفته تعطيل کنيم، فقط به‌عنوان مُسکن اثر مي‌گذارد، بايد توجه داشت تا چه زمان مي‌توان کارها را تعطيل کرد؟ قطعا تعطيلي‌ها هزينه‌هاي اقتصادي زيادي براي کشور به‌دنبال خواهد داشت، بنابراين به‌رغم موافق‌بودن با تعطيلي‌ها براي عبور کردن از موج سوم کرونا، بايد بدانيم تعطيلي شهرها تنها راه ممکن براي مبارزه با اين بحران نيست. اسماعيلي با انتقاد از اينکه برخي هموطنان به محض تعطيلي تهران و شهرهاي ديگر به شمال کشور هجوم مي‌برند، گفت: وقتي برخي مراکز تعطيل مي‌شوند بايد به‌طور همزمان از ورود خودروها به شهرهاي ديگر نيز جلوگيري شود. نماينده مردم گرمي در مجلس در پايان با ابراز نگراني از سرايت کرونا به برخي روستاهاي کشور تاکيد کرد: اگر اپيدمي کرونا به سمت روستاها کشيده شود، با بحران خطرناک ديگري روبه‌رو خواهيم شد، چراکه در روستاهاي کشور معمولا سن افراد زيادتر و بيماري‌هاي زمينه‌اي نيز بيشتر است. اميدواريم ستادهاي استاني و ستاد ملي مبارزه با کرونا در زمينه انجام و نظارت در اجراي پروتکل‌هاي بهداشتي در روستاهاي کشور نيز اقدامات موثري انجام دهد.