چه شد وعده‌های حمایتی؟!

آرمان‌ملي-محمدميلاد عبداللهي: مهم‌ترين اخباري که روز گذشته در کانال‌هاي بورسي دست به دست مي‌شد، تجمع سهامداراني است که با تحمل ضررهاي سنگين در چندماه اخير، براي چندمين بار مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار گرد هم آمدند تا از نزديک با مسئولان صحبت کنند. اين در حالي است که حدود دو هفته قبل هم برخي از سهامداران دست به دامان کرسي‌نشينان بهارستان شدند تا شايد آنها بتوانند از سرمايه مردم آن هم در شرايط اقتصادي کنوني حراست کنند. نکته ديگري که بايد اشاره کنيم مصوبات جديد سازمان بورس است که بر اساس آن نوسان‌گيري روزانه که پيش‌تر ممنوع اعلام شد از امروز مجاز مي‌شود و در ادامه زمان پيش‌گشايش هم از 30 دقيقه به 15 دقيقه کاهش يافت.
سومين روز معاملات هفتگي بازار سرمايه در حالي پايان يافت، که شاخص کل 25 هزار واحد ديگر افت کرد و حدود 85 درصد نمادهاي معاملاتي قرمزپوش و با صف فروش‌هاي ميليوني همراه بودند. گفتني است از آغاز هفته جاري تا کنون نماگر بورس تهران حدود 75 هزار واحد افت کرد و در آستانه سقوط به کانال يک ميليون و صد هزار واحدي قرار گرفته است. عده‌اي از تحليلگران بر اين باورند نتيجه انتخابات ايالات متحده را مي‌توان عامل هيجان در شرايط فعلي دانست، عده‌اي ديگر از فعالان نيز معتقدند دولت بازار سهام را به حال خود رها کرده است. در اين ميان سهامداران خرد و مردم بيش از همه متحمل ضررهاي سنگين شده‌اند و سرمايه برخي از آنها بعضا از نصف هم کمتر شده است.
از تجمع‌ اعتراضي سهامداران زخم‌خورده تا مصوبات جديد
روند بازار سرمايه در سه ماه اخير به شکل عجيبي ريزشي است و نمادهاي معاملاتي تا بيش از 70 درصد افت قيمت را پشت سرگذاشته‌اند. در عين حال سرمايه مردم عادي که با مبالغ کم و زياد و آن هم با وجود مشکلات عديده اقتصادي و کرونا، به تبع تبليغات گسترده دولت، روانه بورس شده، هر روز آب مي‌شود و جالب‌تر آن است که خبري از هيچ‌کدام از وعده‌هاي حمايتي که مسئولان مطرح مي‌کردند نيست و بازار سرمايه مالامال بي‌اعتمادي است. گفتني است روز گذشته تعدادي از سهامداراني که ديگر کارد به استخوان آنها رسيده است، براي چندمين بار در يک ماه اخير مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تجمع کردند تا شايد صداي اين عزيزان به جايي برسد. گرچه بسياري از کارشناسان اعتقاد دارند، دولت بايد پيش از اينکه کار به مرحله اعتراض و گله‌هاي از اين دست برسد، اقدام شايسته‌اي براي کنترل اوضاع صورت مي‌داد تا مبادا سهامداران خرد متحمل زيان‌هاي سنگين شوند. به هر جهت در گزارش‌هايي هم که پيش از اين منتشر شد، بارها نسبت به عوامل اصلي ريزش، بي‌توجهي مسئولان، تخلف حقوقي‌ها و وعده‌هاي حمايتي، صحبت کرديم. اضافه بر آن شرکت بورس اوراق بهادار روز گذشته در اطلاعيه‌اي اعلام کرد، از روز معاملاتي جاري امکان انجام معاملات روزانه فراهم خواهد شد و تمامي سرمايه‌گذاران مي‌توانند در هر روز به خريد و فروش سهم بپردازند. به عبارت دقيق‌تر امکان نوسان‌گيري روزانه که حدود يک ماه قبل ممنوع شد، بار ديگر مجاز مي‌شود. اين در حالي است که فعالان بازار سرمايه، پيش از اين تصميمات خلق‌الساعه مسئولان همچون ممنوعيت نوسان‌گيري در نمادهاي بورسي را يکي از عوامل اصلي افت و بي‌اعتمادي شکل گرفته در بازار مي‌دانستند. همچنين بر اساس اين اطلاعيه، از امروز تغييراتي هم در زمان پيش‌گشايش بازار انجام مي‌شود، به طوريکه، پيش از اين زمان پيش‌گشايش از ساعات 8:30 دقيقه تا 9 به مدت نيم ساعت انجام مي‌شد که زمان مذکور ازين پس به مدت 15 دقيقه کاهش يافت. نکته اصلي آن است در پنج دقيقه انتهايي زمان پيش‌گشايش جديد، امکان هيچ‌گونه ويرايش يا حذفي وجود نخواهد داشت. يکي از اخبار مهم ديگري که روز گذشته منتشر شد، احراز هويت چندعاملي براي ورود به سامانه‌هاي معاملات برخط است، که مي‌تواند مشکلات بسياري را براي برخي معامله‌گران به همراه داشته باشد، در همين خصوص روابط عمومي سازمان بورس اوراق بهادار در اطلاعيه‌اي اشاره کرد، موضوع فوق در حال بررسي است و مصوبات هيات مديره سازمان بورس، از طريق اعضا يا دبير هيات مديره اطلاع‌رساني مي‌شود.