جزييات تعطيلي بزرگ

طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان، استان‌هاي تهران، اصفهان، قم، آذربايجان شرقي، خراسان جنوبي، سمنان، قزوين، لرستان، اردبيل، خوزستان، کرمانشاه، کهگيلويه و بويراحمد، گيلان، بوشهر، زنجان، ايلام، خراسان رضوي، مازندران، چهارمحال و بختياري، البرز، آذربايجان غربي، مرکزي، کرمان، خراسان شمالي، همدان، يزد و کردستان در وضعيت قرمز قرار دارند. وضعيت استان‌هاي هرمزگان، فارس، گلستان و سيستان و بلوچستان نارنجي و زرد است. اين در حالي است که بنا بر آمار سخنگوي ستاد ملي مقابله با کرونا، «124 شهر در کشور در وضعيت قرمز، حدودا 150شهر نارنجي و 98 شهر هم وضعيت زرد دارند. قريب به 25 مرکز استان نيز در سطح هشدار سه يعني قرمز قرار گرفته‌اند.» همه کلانشهرها جزء اين 25 شهر هستند و همه مشاغل بجز مشاغل سطح يک که تامين‌کننده مايحتاج مردم است مانند سوپرمارکت‌ها، امداد و نجات و بخش‌هاي درماني، بيمارستان‌ها، مراکز درماني مانند مطب‌ها و امثالهم. در حوزه اداري هم حداکثر يک سوم کارکنان حق حضور دارند.
مدارس و دانشگاه‌ها، غيرحضوري
در اين شرايط عليرضا رئيسي، سخنگوي ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: «تردد‌هايي که ايجاد مي‌شود در سطح هشدار قرمز و نارنجي است و پلاک‌هاي بومي حق حضور در ديگر شهرها را ندارند و اگر وارد شهر ديگري شوند با جريمه سنگيني روبه‌رو خواهند شد.اکثر جرائم توسط دوربين‌ها اعمال مي‌شود. همه مدارس و دانشگاه‌ها غيرحضوري است. مراکز مذهبي و فرهنگي هم به مدت دو هفته تعطيل مي‌شوند و در اين مناطق بحث برگزاري نماز جماعات و جمعه هم تعطيل خواهد شد. در مناطق قرمز جلسات اداري که مي‌خواهد برگزار شود حداکثر 15 نفر است و معني آن اين است که جلسه هيات دولت هم اگر قرار است برگزار شود بيش از 15 نفر نبايد برگزار شود و بقيه به‌صورت وبيناري حضور داشته باشند و حتي جلسات مجلس هم قطعا نمي‌تواند در تهران با بيش از 15 نفر تشکيل شود. اين به معناي تعطيلي نيست بلکه به‌صورت ويدئو کنفرانس با هم ارتباط داشته باشند. در شهرهاي نارنجي يا سطح هشدار دو، حداکثر افراد مي‌تـ‌وانند 20 نفر و در شهرهاي زرد 30 نفر در جلسات فيزيکي حضور يابند. جرائمي هم براي ضمانت اجرايي اين تصميات در نظر گرفته شده است.»
تعطيلات به معناي شرايط سفيد نيست


رئيسي تاکيد کرد: اين محدوديت‌ها به هيچ‌وجه راه‌حل اصلي نيست و تنها راهي که مي‌تواند ما را نجات دهد اين است که همه پروتکل‌ها را رعايت کنند. تعداد مبتلايان کارمندان بانک‌ها زياد است و طبق اين دستورالعمل بايد حداقل تعداد حضور يابند. تجمع در بانک‌ها خيلي خطرناک است و از بانک‌ها هم خواسته‌ايم تسهيلاتي فراهم کنند که مردم راحت تر اقدامات بانکي خود را انجام دهند.