سیاست ما تعهد در برابر تعهد است

آرمان ملي: رئيس‌‌جمهور گفت: اگر اراده‌اي در حاکمان آينده آمريکا وجود داشته باشد، حل مساله ايران و آمريکا آسان خواهد بود. حسن روحاني صبح ديروز اظهار کرد: اميدواريم دولت آينده آمريکا در اولين قدم‌ها سياست‌هاي ترامپ را نسبت به ايران با صراحت محکوم کند. وي بيان کرد: دولت آينده آمريکا مي‌تواند اقدامات ضد حقوق بشري و تروريستي و سياست‌هاي نادرست چهار سال گذشته دولت قبلي آمريکا را محکوم و جبران کند. رئيس‌جمهور افزود: اگر چنين اراده‌اي در دولت آينده آمريکا وجود داشته باشد ايران و آمريکا مي‌توانند اعلام کنند که به شرايط 20 ژانويه 2017 بازمي‌گردند. گره اصلي با يک اراده و تصميم مي‌تواند گشاده و باز شود. رئيس‌جمهور با بيان اينکه دولت جديد آمريکا بايد کارهاي بزرگي انجام بدهد، تاکيد کرد: در برابر آن همه اقداماتي که دولت گذشته آمريکا انجام داد و چهره آمريکا را تخريب کرد، دولت آينده آمريکا بايد با انجام دادن کارهاي بزرگ تا حدي بتواند اشتباهات گذشته را جبران کند. اميدواريم دولت آينده آمريکا در اولين قدم‌هاي خود سياست‌هاي دونالد ترامپ را نسبت به ايران با صراحت محکوم و جبران کند.
سياست ما تعهد در برابر تعهد است
روحاني ادامه داد: ما هميشه گفته‌ايم که سياست ما روشن است، سياست ما تعهد در برابر تعهد، اقدام در برابر اقدام، کاهش تنش در برابر کاهش تنش، احترام در برابر احترام و تعهدات بين‌المللي در برابر تعهدات بين‌المللي است و اگر همين اراده در حاکمان آينده آمريکا وجود داشته باشد، حل مساله آسان خواهد بود. وي همچنين يادآور شد: هم ما و هم آمريکايي‌ها مي‌توانيم اعلام کنيم که به شرايط 20 ژانويه 2017 برمي‌گرديم. اين مي‌تواند قدم بزرگي براي حل بسياري از مشکلات باشد و مسير را تغيير دهد و بعد از آن مي‌توان موارد ديگر را ادامه داد. رئيس‌جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: عوامل شکست اين آدم سياست‌هاي غلط خارجي، سياست‌هاي غلط بهداشتي، اقدامات نژادپرستانه‌اش و غيرقابل اعتماد بودن او براي همه چه در داخل کشورش و چه در خارج بود. او يک مسير عوام‌فريبانه و پوپوليستي را در پيش گرفته بود و خدا را شکر که اين شر از سر مردم آمريکا و منطقه و جهان کوتاه شد.
تشکر روحاني از مردم


رئيس‌جمهور همچنين عنوان کرد: من تشکر ديگري هم بايد از مردم بکنم به خاطر اين دو هفته‌اي که در آن هستيم و براي اجراي دستورالعمل‌هاي بهداشتي که کار بزرگي مردم ما انجام دادند و بايد از آنها تشکر کرد. ما در اين دو هفته‌اي که در بسياري از شهرها به عنوان شرايط قرمز و در بسياري از شهرها به عنوان شرايط نارنجي و در بعضي از شهرها به عنوان شرايط زرد اعلام کرديم، طبق آماري که ديشب از قرارگاه به دست من رسيد به‌طور متوسط مراعات دستورالعمل‌ها بالاي 90درصد است و در برخي موارد بالاي 98 و 99 درصد است که اين افتخارآميز است مردم ما کار بسيار بزرگي کردند و من مي‌دانم اين کار چقدر سخت است که آن مغازه‌دار کوچکي که کسب‌وکار خود را تعطيل کند يا آن کارگري که فعاليت مي‌کرده بيکار شده مي‌دانم که چقدر سخت بر آنها مي‌گذرد، اما مردم همه به صحنه آمدند و واقعا کار عظيمي ملت ايران انجام داد. وي خاطرنشان کرد: شما در صدا‌وسيما مي‌بينيد که خيابان‌ها و بازارها چگونه خلوت شده و مردم چه حماسه بزرگي را خلق کرده‌اند، شبيه همان چيزي است که در فروردين‌ماه آن حماسه را آفريدند و توانستند اين ويروس را کنترل کنند. ان‌شاء‌ا... اين‌بار هم خواهيم ديد که شرايط تغيير خواهد کرد. ديشب در جلسه روساي کميته‌ها وزير بهداشت بسيار خوش‌بين بود که در هفته‌هاي آينده ما شرايط بسيار بهتري داشته باشيم. هيچ راهي براي مقابله با اين ويروس جز همکاري، فاصله گرفتن و رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي وجود ندارد و هر کسي که هر راه ديگري را بگويد گزافه گفته حالا ممکن است در آينده بشر به دارو و واکسن هم برسد، اما امروز ما راهي جز اين نداريم. روحاني همچنين به جلسه شنبه گذشته ستاد ملي مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: ما در اين جلسه 14 دستورالعمل را براي کمک به مردم تثبيت کرديم و اين دستورالعمل‌ها همه اجرايي و عملي خواهد شد و برخي از آنها اجرايي شده و برخي به‌تدريج اجرايي خواهد شد. 100هزار توماني که براي 30ميليون نفر جمعيت ماهانه به مدت چهارماه در نظر گرفته‌ايم ان‌شاء‌ا... عملياتي و اعلام خواهد شد. وام يک‌ميليوني هم اعلام شده که مردم طبق برنامه‌اي که قبلا انجام داده‌اند مي‌توانند اين يک ميليون وام را هم دريافت کنند و بقيه اقداماتي که ما بايد انجام دهيم به مرور صورت خواهد گرفت. رئيس‌جمهور اضافه کرد: البته ممکن است اقدامات دولت همه سختي‌هاي مردم را جبران نکند اما اين چيزي بوده که در حد امکان و توان دولت بوده که انجام داده و انجام مي‌دهد. از طرفي بايد از شرکت‌هاي دانش‌بنيان که کار بزرگي در اين مدت انجام داده‌اند تشکر کنم. ما اگر قرار بود ونتيلاتور، دارو و ... را از خارج بخريم حتي اگر شرايط مهيا بود ممکن بود به ما ندهند، اما شرکت‌ها و کارگران ما با تمام توان خود فعاليت کردند و امروز در اين زمينه‌ها متکي به کسي نيستيم و روي پاي خودمان ايستاده‌ايم.
به حداقل حضور کارمندها اکتفا شود
وي با اشاره به جلسه شب گذشته ستاد روساي کميته‌هاي مقابله با ويروس کرونا يادآور شد: ما در اين جلسه با وجود همه کارهاي خوبي که صورت گرفته به يک نقطه ضعف رسيديم که آن هم تراکم در حمل‌ونقل در برخي ساعات روز است که حضور کارمندان در ادارات شرايط را در صبح و ظهر سخت مي‌کند. در اين جلسه تصميم گرفته شد که شنبه هم آن را مصوب مي‌کنيم و البته به تمام وزراي مربوطه دستور داده شده که حضور يک‌سومي کارمندان در نقاط قرمز از هفته آينده اگر ضرورتي نداشت به هر مقداري که مسئولان مربوطه مي‌خواهند کاهش پيدا کند. رئيس‌جمهور اضافه کرد: اين کاهش مي‌تواند تا يک‌چهارم، يک‌پنجم و بيشتر هم باشد و در جاهايي که ضرورت ندارد مسئولان مي‌توانند کارمندان را کمتر کنند تا مترو و اتوبوس‌ها در هفته آينده خلوت‌تر شود. پس مسئولان بايد در هفته آينده به حداقل حضور کارمندها اکتفا کنند، چراکه براي ما بسيار مهم است در پايان اين دو هفته به شرايط بهتري براي سلامت مردم برسيم. البته اين موضوع به غير از خدمات ضروري است که شرايطش متفاوت است و قبـلا اعــلام شـده اسـت.