تحريم‌ها لغو نشود از پروتكل الحاقی خارج می‌شويم

آرمــان ملي - مطهره شفيعي: باز هم قدرت‌نمايي دلواپسان در بهارستان! به آنچه قبل از ورود به مجلس وعده داده بودند يعني ايجاد اخلال در توافقات هسته‌اي ابران به‌تدريج جامه عمل مي‌پوشند اما از وظايف اصلي خودشان به‌عنوان نماينده مجلس غافل هستند. ديروز در جلسه علني مجلس نمايندگان دوفوريت طرح اقدام راهبردي ايران براي لغو تحريم‌ها را تصويب کردند. در شرايطي دوفوريت طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها تصويب شد که موافقان آن بر لزوم توقف اجراي پروتکل الحاقي تاکيد داشته و مخالفان اين طرح را واکنش قاطعي براي مقابله با اقدامات آمريکا نمي‌دانستند.
لبخند رضايت مخالفان برجام
طراح اين طرح چهره آشناي مخالف با برجام يعني حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري بود که عملکردش در بهارستان يادآور حرکات و اقدامات حميد رسايي در مجالس گذشته است اما مدعي شده بود که برخلاف رسايي تاکيد مي‌کند که عضو جبهه پايداري نيست. نکته قابل تامل آنجاست که نمايندگان دلواپس هم مدت‌هاست که ادعاها و اقدامات ذوالنوري به زير سوال مي‌برند مانند «سيدحسين نقوي حسيني» رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس دهم که مي‌گويد: «ذوالنوري در چهار سال دوره مجلس دهم کانديداي رياست کميسيون امنيت بود، در اين چهار سال يکبار به او راي ندادم و صريح هم به خودش گفتم، براي راي ندادن به ذوالنور دلايلي داشتم که اکنون آنها با رفتارهاي او، نشان داده مي‌شود. توئيت ذوالنور در مورد روحاني مورد تاييد کيست؟ جمهوري اسلامي چنين چيزي را تاييد مي‌کند؟» اما ظاهرا مخالفت براي ذوالنوري داراي فايده است و حاضر نيست از مواضع خودش کوتاه بيايد. آتش زدن برجام را از افتخارات خودش مي‌دانست و از هر فرصتي براي زير سوال بردن اين توافقنامه بهره مي‌برد. حالا او سرمست از آتش زدن برجام درصدد است از فرصتي که براي حضور در پارلمان کسب کرده، مفاد تعهدي را به زير سوال برده و در مسير خروج ايران از برجام تلاش کند.
دلواپس بهارستاني چه گفت؟


ديروز هم مجتبي ذوالنوري به‌عنوان نماينده درخواست‌کننده دوفوريت براي طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها در اين باره گفت: پيش از اين ايران به تمام تعهدات برجامي خود عمل کرده و گزارش‌هاي مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز تاکيد بر اين ادعاست. اما آمريکا به‌عنوان يکي از طرفين برجام تحريم‌هاي بانکي را به‌صورت کاغذي لغو کرد، اما سايه سنگين تهديد و تحريم را به روي نظام بانک‌داري دنيا حفظ کرد و در ادامه از برجام خارج شد. نماينده مردم قم با يادآوري اينکه 8 طرحي که ساير نمايندگان در رابطه با خروج از NPT و اصلاحات برجام داشتند، در اين طرح ديده شده است، گفت: در جلسات تدوين طرح، نمايندگان، صاحب‌نظران مجلس، مرکز پژوهش‌ها، سازمان انرژي اتمي، وزارت امور خارجه، سپاه، ستاد کل نيروهاي مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌هاي مختلف حضور داشتند و اين طرح در 9 ماده تدوين شد. ذوالنوري به تفاوت اين طرح با طرح‌هاي ديگر اشاره کرد و گفت: اين طرح مسيري براي تعطيل کردن تعهداتي که تاکنون اجرا کرده‌ايم، پيش‌بيني کرده و در پايان نيز طبق ماده 9 جرم‌انگاري شده تا اين قانون ضمانت اجرائي داشته باشد. يک فوريت اين طرح پيش از اين و در جلسه 12 آبان‌ماه تصويب شده بود.
ماموران سيا در ايران
در جريان بررسي تقاضاي رسيدگي به طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، جواد کريمي‌قدوسي، نماينده مشهد اظهار کرد: در اين طرح موضوع جديدي نيامده و مي‌خواهند همان پنج گام دولت در کاهش تعهدات برجامي به قانون تبديل شود که اتفاق خوبي است اما بايد در صورت برداشته نشدن تحريم‌ها ظرف سه تا شش‌ماه آينده ازسوي اروپا خروج از NPT را در دستورکار قرار داد. وي مدعي شد: زماني که آقاي آمانو به تهران آمد دو خواسته بازديد از پارچين و گفت‌وگو با يکي از دانشمندان هسته‌اي را داشت که اين دو اتفاق رخ داد و او برگشت و آژانس هم پرونده PMD را بست بعد از اين برجام امضا شد و اينها زمينه‌ نفوذ و اطلاعات به دشمن و طراحي دشمن براي رخ دادن اين فجاياي بزرگ در کشور شد، ضربه از ناحيه نفوذ است. وي با اشاره به مسئوليت روحاني و ظريف در پرونده هسته‌اي در سال 1382 گفت: در پروتکل الحاقي دسترسي به اماکن نظامي هم داده شده است. طبق اظهارات آقاي روحاني در کتابش ماموران آژانس جاسوس هستند. نبويان ادامه داد: معاون ضدجاسوسي وزارت اطلاعات در سال 1394 گفت همراه آمانو در سال 1394 دو نفر آمده بودند که ماموران سيا و فرانسه بودند. در اين شرايط در سال 1382 تا 1384 دسترسي به مراکزي مانند پارچين، سايت شهيد کلاهدوز، سايت لويزان و شيان، مرکز شهيد کاظمي، سايت مالک اشتر، مرکز نوين و مراکز صنايع دفاع در اختيار آژانس قرار داده شد. در واقع ما با اين دسترسي‌ها متخصصان را در اختيار آژانس قرار داده‌ايم. سوال ما اين است آيا شهيد فخري‌زاده را نيز در اختيار آنها قرار داده‌ايد؟ تا قبل از سال 1382 هيچ‌کسي پروتکل الحاقي را نپذيرفت و بعد مجددا سال 1392 اين دسترسي‌ها را پذيرفتند که خطر جدي در ابعاد نظامي و هسته‌اي کشور است لذا بايد در اين طرح توقف اجراي پروتکل الحاقي لحاظ شود. محمدرضا صباغيان، نماينده بافق و مهريز در مجلس شوراي اسلامي به عنوان دومين مخالفت دو فوريت گفت: آمريکا و کشورهاي غربي نشان دادند به هيچ نوع تعهدي پايبند نيستند پس چرا بايد هر روز منتظر افزايش تحريم‌ها باشيم؟ بلکه بايد تصميم قاطعانه‌اي گرفته شود. علي خضريان نماينده تهران در مجلس در موافقت با دو فوريت اين طرح اظهار کرد: در جلسه نمايندگان تصميم به انجام اقدامي گرفتند که مردم از اين مجلس انقلابي انتظار دارند با شعار نمي‌توان کاري را از پيش برد بايد از ابزار نظارتي استفاده کرد.
شعار در بهارستان
نمايندگان پس از تصويب دو فوريت اين طرح شعار مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل سر دادند. رئيس مجلس هم با اشاره به تصويب دوفوريت طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها، گفت: ان‌شاءا... اين طرح در نشست آتي مجلس مورد بررسي قرار خواهد گرفت تا در حقيقت هم کشور در بُعد امکانات صنعت هسته‌اي تقويت شده و هم جلوي ياوه‌گويي‌ها و اقدامات تروريستي دشمنان گرفته شود.