قصدی برای کاندیداتوری۱۴۰۰ ندارم

آرمان ملي: وزير امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات شخصي‌اش با جو بايدن و تاثير در بهبود تنش‌زدايي اظهار داشت: ضروري است به اين نکته توجه داشته باشم، روابط ميان يک کارگزار جمهوري اسلامي ايران با يک سناتور آمريکايي دوستانه نيست و بيشتر مي‌توان عنوان روابط کاري را بر آن اطلاق کرد. حتي اين روابط را نمي‌توان شخصي و حسنه نيز ناميد، بلکه مي‌توان آن را به عنوان روابط کاري بر اساس احترام متقابل ارزيابي کرد. محمدجواد ظريف گفت: زماني که در سازمان ملل متحد، نمايندگي ايران را برعهده داشتم در سطحي تخصصي، چندين جلسه با جو بايدن داشته‌ام. بايدن به‌طور حتم نسبت‌به دونالد ترامپ، تفاوت زيادي در نگاه به سياست خارجي دارد؛ او از دهه 1970 تاکنون در عرصه سياست خارجي آمريکا نقش‌آفريني داشته و بيشتر از ترامپ با حوزه سياست خارجي آشناست اما اين بدين معنا نيست که مواضع او قابل‌قبول است. بايد توجه داشته باشيم که در هر صورت مواضع او، نمايانگر رويکرد دولت آمريکاست. وي افزود: در دوران بايدن نيز به‌طور حتم دولت آمريکا با جمهوري اسلامي ايران مشکلاتي اساسي خواهد داشت. اما در دوران باراک اوباما نيز چنين بود. در دوران رياست‌جمهوري اوباما نيز روابط ميان تهران و واشنگتن دوستانه نبود و سطحي از اختلاف ميان طرفين وجود داشت؛ اما مقداري از تنش‌ و تشنج غيرضروري ميان دو طرف کم شده بود. وي ادامه داد: روابط شخصي در سطح مناسبات دو کشور همانند ايران و آمريکا چندان تاثيري ندارد. انتخاب نوشت، رئيس دستگاه ديپلماسي در مورد احتمال بازگشت دولت بايدن به برجام در دولت دوازدهم اظهار کرد: اصولا سياست خارجي را جناحي نمي‌بينم؛ يعني سياست خارجي بايد بر قاعده فراجناحي طرح‌ريزي شود. اما متاسفانه اين امر در کشور ما از سوي برخي جناح‌ها ناديده گرفته مي‌شود. ما بايد در پي منافع ملي باشيم؛ حال چه در دولت دوازدهم باشد چه در دولت سيزدهم. ظريف عنوان کرد: بر اين باور هستم که حملات جناحي به عرصه سياست خارجي، حملاتي بي‌جهت و نادرست هستند. سياست خارجي در چارچوب کل نظام اتخاذ و اجرا مي‌شود؛ لذا اينکه بخواهند از سياست خارجي دعوايي جناحي بسازند، حتما به ضرر منافع ملي کشورمان خواهد بود.
برجام زير سايه بي‌اعتمادي
ظريف در مورد تعابير مقام معظم رهبري در مورد برجام ابراز داشت: اگر فرمايشات مقام معظم رهبري را بادقت مورد تامل قرار دهيم متوجه خواهيم شد که ايشان مي‌فرمايند اگر اين چنين باشد، خسارت محض است. البته رهبري از ابتدا که مذاکرات «مسقط» را تاييد کردند، فرمودند: «ما به آمريکايي‌ها اعتمادي نداريم.» متن برجام را هم اگر نگاه کنيد کاملا نشان مي‌دهد که براساس اعتماد نوشته نشده؛ بلکه نوعي سايه بي‌اعتمادي بر تک‌تک بندهاي آن حاکم است؛ يعني نوعي بي‌اعتمادي دوطرفه. در نتيجه شاهد هستيم که در برجام جزييات و تمامي موارد به‌شکلي بسيار ريز درج شده است. اينکه برخي‌ها مي‌گويند که ما به امضاي جان کري يا قسم باراک اوباما اعتماد کرده‌ايم، اصلا اينطور نبوده. تمامي موارد و بندهاي برجام دقيقا از قبل پيش‌بيني شده بود. اما دولت ترامپ نه‌تنها برجام، بلکه همه توافقات بين‌المللي را زير پا گذاشته است. برجام آنقدر مستحکم بود که آمريکا سعي کرد از آن سوءاستفاده بکند، اما نتوانست... اتفاقا اگر برجام به نفع آمريکا بود که از آن خارج نمي‌شد. وي تصريح کرد: بايد توجه داشت که دولت آمريکا يک قدرتي در جهان خارج دارد و يک توافق بين‌المللي، قدرت اين کشور را جابه‌جا نمي‌کند. در زمان آقاي اوباما هم ما چند نامه براي خانم موگريني نوشتيم و عدم اجراي تعهدات توسط دولت آقاي اوباما را مستند کرديم. ما که ماهيت آمريکا را تغيير نداده‌ايم. اما خداوکيلي شما خودتان الان مقايسه کنيد؛ آيا دوران اوباما بهتر بود يا دوران ترامپ؟
سياست خارجي آينده کشور نيست


ظريف در ارتباط با نامزدي در انتخابات 1400 بيان کرد: من بارها گفته‌ام نه چنين قصدي دارم، و نه براي خودم چنين موقعيتي قائل بوده‌‌ام. وي افزود: آقاي روحاني در اين زمينه با من هيچ‌گونه صحبتي نداشته است؛ ولي خيلي‌ها با من در اين رابطه صحبت کرده‌اند. بنده عرضم به همه اينها يکي بوده است. من از ابتدا به امر تخصص باور داشته و هيچ‌گاه کاري خارج از زمينه تخصص خود انجام نداده‌ام. من همه زمينه درسي و تدريسم در همين رشته يعني رشته روابط بين‌الملل و حقوق بين‌الملل بوده است؛ در همين رشته هم در 40 سال گذشته کار کرده‌ام و در رشته ديگري هم تخصص ندارم. وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: اما بايد اين نکته را هم بگويم؛ براي پيشرفت کشور ضروري است که با جهان رابطه معقول داشته باشيم و تنش‌زدايي بکنيم. همزمان، ضروري است براي پيشرفت و توسعه کشور از تشنج‌آفريني پرهيز کنيم و روابطي متعادل و فراگير را در سراسر جهان داشته باشيم. اما نبايد آينده خود را براساس سياست خارجي طراحي بکنيم. بر اين باور هستم که متاسفانه خيلي از جناح‌ها آينده را براساس سياست خارجي تعيين مي‌کنند. سياست خارجي يک عنصر در آينده کشور است؛ سياست خارجي، آينده کشور نيست. وي اضافه کرد: اگر بخواهيم مشکلات‌مان را حل کنيم، سياست خارجي تنها بخشي از راه‌حل مشکلات ماست. مشکلات ما نيازمند راهکارهاي جامع در سياست داخلي همراه با تمرکز بر توان ملي و تمرکز بر تشنج‌آفريني است. ظريف در مورد ذهنيت معطوف به جهان خارج منتج از دولت روحاني گفت: بعيد مي‌دانم دولت يازدهم و دوازدهم چنين اقدامي را انجام داده باشد. ميزان پروژه‌هاي عمراني در داخل کشور در سطوح مختلف همانند راه‌ها، سدها و... نشان مي‌دهد که دولت بر حوزه داخل کشور متمرکز بوده است. در مقطع کنوني نيز، به دليل فشارهاي خارجي، تحريم‌ها، تروريسم موردحمايت خارج، فشارهاي ويژه دولت آمريکا و... نگاه مردم بيش از ساير کشورها، به جهان خارج است. اين يک واقعيت است، درصورتي‌که ما نياز داريم نگاهمان به داخل و توانمندي‌هايمان باشد. همزمان اگر نگاهمان به خارج نباشد، اين تشنجي هم که بعضا در روابط ما وجود دارد، حتما کاهش پيدا مي‌کند. من اميدوارم که در دور بعدي کساني در ايران سر کار بيايند که دوست داشته باشند رابطه همراه با تعامل با دنيا داشته باشند و به دنبال سربلندي مردم باشند.
آمادگي وزير شدن دردولت بعد
وي در خصوص مردم بيان کرد: اساسا مردم تمام داشته ما هستند و چيزي غير از اين مردم نداريم. اين را بعضي وقت‌ها يادمان مي‌رود و فراموش مي‌کنيم که اين مردم همه چيز ما هستند. اينکه امام بارها تاکيد کردند که مردم ولي‌نعمت ما هستند، بسيار دقيق است. واقعا اگر اين مردم نبودند، از ما هيچ‌‌چيز باقي نمانده بود، چه در زمان جنگ چه در زمان تحريم‌ها و فشارهاي ديگر. نيروهاي مسلح ما هم ازمردم هستند و توانشان را از مردم مي‌گيرند. ظريف درباره حضور در سمت وزير امور خارجه دولت بعدي اظهار داشت: با وجود تمامي دشواري‌ها اين آمادگي را دارم که وزير امور خارجه دولت بعدي باشم. اما اعتقاد دارم وزير امور خارجه بايد با اجماع ملي کار کند. رئيس دستگاه ديپلماسي در مورد نظر سردار سليماني درباره برجام و ديپلماسي عنوان کرد: واقعيت را مي‌گويم؛ من براي سردار سليماني درددل زياد مي‌کردم، از اينکه چرا اينقدر به من فشار مي‌آورند. من نمي‌گويم ايشان هيچ‌وقت برجام را تاييد کرد، اصلا بحث‌مان اين نبود. ايشان هميشه در مقابل درددل‌هاي من مي‌گفتند بايد تحمل کني و تو کار خيلي مهمي داري انجام مي‌دهي. ظريف خاطرنشان کرد: حاج قاسم براي من خيلي عزيز بود. يک دوست عزيز بود. قرارم اين نيست که از حاج قاسم استفاده کنم که ديدگاه خودم را پيش ببرم.