واریز از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس

بازار سرمايه پس از سه ماه ريزش متوالي و افت نزديک به 30 درصدي شاخص کل، حدود ده روزي است که شرايط متعادل و رو به بالايي دارد و کارشناسان بر اين باورند همين ريزش قابل توجه، رشد قيمت در بازارهاي جهاني برخي محصولات و تعطيلي‌هاي نصف‌ونيمه کرونايي عامل مهمي در ارزندگي بازار سهام طي روزهاي آتي به شمار مي‌رود. همچنين لازم است تا در چنين شرايطي مسئولان از اتخاذ تصميمات يک شبه‌اي که پيش از اين عامل اصلي ريزش بازار بود پرهيز کنند و وعده‌هاي هم که براي حمايت از بازار مطرح مي‌شد هرچه سريع‌تر شکل واقعي‌تري به خود بگيرند.
واريز 1000 ميليار تومان از صندوق توسعه ملي به صندوق تثبيت بورس
لاز به ذکر است يکي از وعده‌هايي که پيش از اين براي حمايت از بازار سرمايه مطرح مي‌شد اختصاص يک در صد از صندوق توسعه ملي براي حمايت از بازار بود که البته با تاخير و اما و اگرهاي بسيار همراه شد. در همين خصوص محمدابراهيم آقا بابايي، رئيس هيات عامل صندوق تثبيت بازار سهام، روز گذشته اعلام کرد: قراردادي که از چند وقت گذشته با موضوع سپرده‌گذاري صندوق توسعه ملي در صندوق تثبيت بازار سرمايه مطرح شده بود با برخي از مشکلات و ابهامات از طرف صندوق توسعه ملي همراه بود که منجر به تاخير در زمان اجراي آن شد. بر اساس خبر ايرنا، او با بيان اينکه صندوق توسعه ملي قرار شد تا در چند بخش منابع را به صندوق تثبيت بازار سرمايه اختصاص دهد، گفت: منابع اختصاص داده شده به صندوق تثبيت بازار سرمايه به نوعي تسهيلات است که بازپرداخت آن به صورت سالانه و با نرخ بهره 12 درصد است. اين مقام مسئول خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملي در بخش نخست يک هزار ميليارد تومان نزد صندوق تثبيت بازار سرمايه با نرخ سود 12 درصد و به مدت پنج ساله سپرده‌گذاري کرده است که زمان تعيين شده قابل تمديد خواهد بود. رئيس هيات عامل صندوق تثبيت بازار سرمايه گفت: اين اتفاق مي‌تواند براي بازار سرمايه مثبت باشد و در شرايط ضروري، براي افزايش نقدشوندگي و بازارگرداني سهام استفاده شود، همچنين صندوق تثبيت بازار سرمايه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پايان سررسيد و سود حاصل از آن را دارد. همچنين اين منابع روز پنجشنبه ششم آذرماه به صندوق تثبيت بازار سرمايه واريز شد و هنوز نقشي در رشد بازار سرمايه نداشته است. او اضافه کرد: سازمان بورس با تصويب شوراي عالي بورس مقرر کرد مبلغ يک هزار و 500 ميليارد تومان را به صندوق تثبيت بازار سرمايه تخصيص دهد، اين موضوع که در هفته‌هاي قبل محقق شد، منجر به فعاليت صندوق در بازار و کمک به بازگشت روند صعودي به بازار شد.
اعلام زمان بازگشايي صندوق «پالايش‌يکم»


محسن غفوري، مدير روابط‌عمومي سازمان خصوصي‌سازي، نيز با صدور اطلاعيه‌اي در رابطه با دلايل تاخير بازگشايي صندوق «پالايش‌يکم»اعلام کرد: بازگشايي نماد صندوق مذکور، نيازمند برگزاري مجمع فوق‌العاده افزايش سرمايه شرکت‌هاي پالايش نفت تهران و اصفهان دارد که اين امر مستلزم تخصيص سهام جايزه به صندوق فوق پس از کسب مجوزهاي قانوني است . او افزود: در حال حاضر حسب اعلام شرکت سپرده‌گذاري مرکزي با توجه به انتقال سهام و سهام جايزه شرکت‌هاي پالايش نفت تهران، تبريز، اصفهان و بندرعباس به صندوق مذکور و همچنين تخصيص واحدهاي صندوق به سرمايه‌گذاران قابليت انجام معامله براي اين صندوق فراهم شده است.