ورود سازمان بازرسی برای پیگیری مقصران

اگر به آمارهاي سازمان امداد و نجات در روز گذشته نگاهي بيندازيم، آن زمان به عمق فاجعه چند ساعت بارندگي در جنوب کشور بيشتر پي‌خواهيم برد. فقط در دو روز و 41 شهر روستا و مناطق عشايرنشين و شش استان مذکور، به 1202 نفر امدادرساني شده است. همچنين اسکان اضطراري براي 42 نفر آماده شده است. 7 نفر شامل 2 زن در بوشهر و دو خودرو حامل 5 سرنشين در هرمزگان جان خود را از دست داده‌اند. تخليه آب از 120 واحد منزل مسکوني انجام شده که 70 واحد مسکوني آن در بوشهر بود و 10 دستگاه چادر، 236 تخته پتو، 84 تخته موکت، 1295 کيلوگرم نايلون، 576 قوطي کنسروجات، 255 کيلوگرم برنج، 77 کيلوگرم قند و شکر، 253 کيلوگرم حبوبات و 119 کيلوگرم روغن در اختيار سيل زدگان قرار گرفته است. پيش‌تر حسين درويشي، مدير عامل جمعيت هلال احمر استان فارس اعلام کرد: «از آغاز شروع بارش‌ها 110 امدادگر استان فارس به شهروندان گرفتار در سيل و آب‌گرفتگي خدمات امدادي ارائه کردند. 14 شهرستان فارس شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شيراز، ارسنجان، ممسني، ني‌ريز، خرم‌بيد، قير و کارزين، فراشبند، خرامه و لامرد به دليل شدت بارش‌ها تحت تأثير سيل و آب‌گرفتگي بود.» در اين بين بسياري بر اين باورند که باران روزهاي گذشته نبايد اينگونه خسارات به وجود مي‌آورد و اين موضوع به مشکلات و انباشت ضعف‌هاي زيرساختي مرتبط است.
اصلا بودجه‌اي اختصاص پيدا نکرده
در شرايطي که سال‌هاست فاضلاب خوزستان با چالش جدي مواجه است و مسئولين براي اصلاح آن امروز و فردا مي‌کنند، رئيس سازمان مديريت بحران کشور اعلام مي‌کند که اصلا بودجه‌اي در اختيار دستگاه‌ها قرار نگرفته!. اسماعيل نجار که در يک برنامه تلويزيوني حضور يافت گفته است: «براي مقابله با بلاياي طبيعي سال گذشته پنج هزار و 84 ميليارد تومان اعتبار پيشنهاد شد که حدود 300 ميليارد تومان در قانون بودجه منظور شده و تاکنون نيز هيچ مبلغي در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي استان خوزستان قرار نگرفته است.» اين درحالي است که اختصاص ميلياردها تومان بودجه به نهادهاي مختلف فرهنگي، طي چند روز گذشته با انتقادهايي مواجه شده است. او همچنين شهرداري و شوراي شهر اهواز را در زمينه پيشگيري از حوادث در اين شهر متهم کرد و گفت: «در مناطقي که سيل جاري شده ظرفيت خروجي پل‌ها با دبي آب رودخانه‌ها انطباق ندارد و اين مساله با جاري شدن سيل در برخي استان‌ها از جمله خوزستان و بوشهر بسيار تأثيرگذار بوده است.» به گفته رئيس سازمان مديريت بحران کشور: «بر اساس هشدارهاي سازمان هواشناسي آماده باش دستگاه‌هاي اجرايي در استان خوزستان انجام شده، اما با توجه به اينکه اهواز فاقد نهر آب است و شبکه فاضلاب آن نيز بسيار فرسوده شده، بايد آبگرفتگي‌ها در اين شهر با استفاده از پمپ تخليه شود.»
جمله تکراري: به ما ربطي ندارد!


در شبکه‌هاي اجتماعي طنزهاي بسياري ساخته و دست به دست شده است، مثلا اطلاعيه‌اي براي جست‌وجو در يافتن سه مسئول. آن سه مسئول کساني نيستند جز استاندار خوزستان! مديرعامل آب و فاضلاب اين استان و شهردار اهواز. چند روز پيش صادق حقيقي‌پور، مديرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خوزستان به ايسنا گفته بود که «اهواز باران مي‌آيد، تن و بدن‌مان مي‌لرزد. اما دفع آب بارندگي جزو وظايف قانوني ما نيست.» و اين در حاليست که غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان نيز گفته بود: «مشکل فاضلاب به او ربطي ندارد و مشخص نيست کدام نهاد بايد پيگير مساله جاري شدن فاضلاب در سطح شهرهاي خوزستان باشد.» در اين بين مجتبي يوسفي، نماينده اهواز در مجلس ايران نيز گفته است: «براي ساماندهي شبکه فاضلاب اهواز شش هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است و حوزه‌هاي آب و فاضلاب اهواز به علت نبود زيرساخت‌هاي مورد نياز دچار بحران شده‌اند. در حالي که خوزستان استان بزرگ تأمين کننده انرژي و درآمدهاي مورد نياز است در زمينه زيرساخت‌ها بسيار ضعيف است و با بارش باران کمتر از 50 ميلي متر اين شهر و يا بندر امام و ماهشهر دچار آبگرفتگي زيادي شدند.»
دستور براي پيگيري مقصران سيل
در اين همه دستگاه‌ها به دنبال مقصر اتفاقات اخير هستند، آيت ا... سيدابراهيم رئيسي، رئيس قوه قضائيه با صدور دستوري به رئيس سازمان بازرسي کل کشور، از وي خواست براي پيگيري دلايل بروز آبگرفتي در بخش‌هاي مختلف استان خوزستان، شخصا به اين استان سفر کند. به دستور رئيس قوه قضائيه تمام مقامات موظفند ضمن همکاري با هيات اعزامي در اجراي پيشنهادهاي فوريت‌دار سازمان بازرسي اقدام کنند. اين در حالي است که چند روز پيش حجت‌الاسلام و المسلمين صادق مرادي، رئيس ‌کل دادگستري استان خوزستان گفته است: «با مسببين آبگرفتگي خوزستان برخورد قاطع مي‌شود.» اما حجت‌الاسلام حسن درويشيان، رئيس سازمان بازرسي نيز درباره اين دستور رئيس دستگاه قضا گفت: «مردمي که 8 سال دفاع مقدس پيشگام خدمت و مقاومت بودند، شايسته بهترين خدمات هستند و انتظار مي‌رود کار اساسي براي مشکل جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و فاضلاب انجام شود. کار گذاشتن پمپ، علاج موقت است و بايد کار بصورت ريشه‌اي انجام شود، ما به دوستان گفته‌ايم کم‌کاري‌هايي که انجام شده از سوي هر نهادي که بوده مورد بررسي قرار بگيرد و اگر ترک فعلي انجام شده، سازمان بازرسي ورود کند.»
بسيج همه براي کمک‌رساني فوري
معاون اول رئيس‌جمهور نيز گفت: همه امکانات براي کمک‌رساني فوري به سيل‌زدگان بسيج شود، بررسي دقيق و کارشناسي علل اصلي آبگرفتگي براي پيشگيري از تکرار حوادث ضروري است. اسحاق جهانگيري در تماس‌هاي تلفني جداگانه با استانداران بوشهر و خوزستان، ضمن دريافت گزارشي از آخرين وضعيت وقوع سيل در اين دو استان، بر لزوم انجام اقدامات عاجل و فوري براي رفع آبگرفتگي معابر و جلوگيري از آسيب به منازل مسکوني و زيرساخت‌هاي استان تاکيد کرد. وي همچنين با تاکيد بر اينکه بايد گزارشي کارشناسي از علل وقوع آبگرفتگي معابر و منازل مسکوني مردم تهيه شود، افزود: «تکرار اين اتفاقات مردم را آزرده خاطر کرده که لازم است براي پيشگيري از تکرار اين آبگرفتگي‌ها، نسبت به بررسي دقيق و کارشناسي علل اصلي آبگرفتگي اقدام و براي رفع نواقص و کاستي ها با فوريت برنامه ريزي شود.» در همين راستا وزارت کشور در نامه‌اي به رئيس سازمان برنامه و بودجه خواستار جبران خسارت سيل چند روز اخير استان خوزستان شد.