واکسن کرونا بزودی به ایران می‌آید

دیروز مسئولان کشور اخبار امیدوار‌کننده‌ای از تأمین واکسن کرونا به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور در شرایط حاضر را اعلام کردند. آنها به مردم اطمینان دادند که اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن از شرکت‌های معتبر بین‌المللی انجام شده و در این زمینه اعتبارات مورد نیاز آن هم تأمین شده است. تا جایی که دیروز حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص تصمیمات گرفته شده درباره واکسن کرونا تأکید کرد که از وزیر بهداشت درباره واکسن یکی از کشورها که محل بحث بود سؤال کرده و نمکی اطمینان خاطر داده که این واکسن قابل قبول است و بنابراین دستور وارد کردن واکسن صادر شده است. حسن روحانی گفته است که واکسیناسیون را از گروه‌های پر ریسک شروع می‌کنیم درباره واکسن به شرکت‌های دانش‌بنیان هم کمک می‌کنیم تا هر وقت واکسنشان آماده شد از آن استفاده کنیم و البته از کشورهای دیگری هم سفارش دادیم که بانک مرکزی و سایر نهادها در این زمینه فعال هستند.
رئیس جمهوری گفت: هر اقدامی برای ورود دارو و واکسن انجام می‌دهیم باید صد لعن و نفرین به ترامپ بفرستیم چرا که برای یک کار ساده که با یک تلفن و سوئیفت حل می‌شد امروز کلی مشکلات برای ما ایجاد کرده است. این جماعت کاخ سفید که اینقدر خبیث بودند به بهداشت مردم هم رحم نکردند و فاسدترین و سبعانه‌ترین رفتار را نسبت به مردم منطقه و مردم بزرگ ایران انجام دادند.
روحانی افزود: درباره واکسن پول آن آماده است و اراده و تصمیم هم وجود دارد ولی امریکا مانع می‌شود اما این به این معنی نیست که مردم فکر کنند واکسن به دستشان نمی‌رسد تنها خواستم مردم بدانند با چه سختی و مشکلاتی این کار در حال انجام شدن است که ان‌شاءالله بزودی هم واکسن خارجی می‌خریم و هم در زمینه واکسن داخلی به نتیجه می‌رسیم.
در سریعترین زمان ممکن واکسن کرونای مورد نیاز کشور تأمین می‌شود


همچنین معاون اول رئیس جمهوری هم دیروز در جلسه تأمین واکسن کرونای مورد نیاز کشور با تأکید بر اینکه یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های کشور در مقطع کنونی تأمین واکسن کرونا از شرکت‌های معتبر بین‌المللی است، گفت: با وجود فشارها و تحریم‌های ظالمانه امریکا، دولت تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود را برای رفع نیازهای مردم به کار گرفته و از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.
اسحاق جهانگیری، اظهار امیدواری کرد تا در سریعترین زمان ممکن و با محوریت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی واکسن کرونای مورد نیاز کشور تأمین و در اختیار مردم قرار گیرد. او بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت امورخارجه را موظف کرد تا با محوریت وزارت بهداشت، برای تأمین منابع مالی و نیز رایزنی‌های لازم برای تأمین واکسن کرونا اقدامات مقتضی را انجام دهند. وی همچنین با اشاره به توان داخلی شرکت‌ها و دانشمندان کشور در تولید دارو و واکسن، گفت: صنعت دارو در ایران یکی از موفق‌ترین رشته‌های صنعتی است که می‌تواند علاوه بر رفع نیازهای داخلی، ارزآوری قابل توجهی نیز برای کشور داشته باشد.
جهانگیری با بیان اینکه توان شرکت‌های داروسازی کشور در منطقه بی‌نظیر و قابل رقابت با برخی از کشورهای پیشرفته است، بر حمایت از شرکت‌های دارویی و حفظ بازارهای صادراتی منطقه تأکید کرد.
با شرکت‌های معتبر تولید کننده واکسن مذاکره کرده‌ایم
سعید نمکی ، وزیر بهداشت هم در این جلسه با اشاره به مذاکرات انجام شده با شرکت‌های معتبر تولید کننده واکسن کرونا، گفت: در حال حاضر به دنبال تهیه واکسن برای جمعیت هدف در کشور هستیم. وی با ابراز تأسف از سیاست‌های دولت امریکا در جلوگیری از انتقال منابع مالی برای خرید واکسن، تصریح کرد: خوشبختانه شرکت‌های داروسازی داخلی توانسته‌اند گام‌های مؤثری که مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی نیز واقع شده در بخش تولید واکسن کرونا بردارند و بسیار امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم با واردات و تولید داخلی واکسن کرونا، نیازهای کشور را تأمین کنیم. در این جلسه که معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیز حضور داشت پس از بحث و تبادل نظر پیرامون راهکارهای تأمین واکسن کرونا، مقرر شد که سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و وزارت امور خارجه با محوریت وزارت بهداشت، اقدامات لازم را برای تأمین منابع ریالی و ارزی و عقد قرارداد با شرکت‌های معتبر بین‌المللی سازنده واکسن کرونا انجام داده و در سریعترین زمان ممکن نسبت به تأمین آن اقدام کنند.
او با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای خرید واکسن کرونا، گفت: تهیه واکسن کرونا تحت تأثیر فشارهای ناجوانمردانه امریکایی‌ها و مشکلات در نقل و انتقال پول قرار داشت که خوشبختانه گره‌های آن دارد گشوده می‌شود و به این ترتیب واکسن وارداتی کرونا برای تزریق در گروه‌های آسیب‌پذیر وارد کشور خواهد شد.
وی افزود: همچنین با کار گسترده انجام شده در داخل کشور، واکسن داخلی به عنوان افتخار ملی در خدمت مردم عزیز خواهد بود و در نشست آتی گزارش آن را به مردم ارائه خواهم داد.
تزریق واکسن کرونا به گروه‌های هدف؛ از دی یا بهمن ماه
وزیر کشور هم با اعلام اینکه از دی یا بهمن ماه تزریق واکسن با اولویت گروه‌های هدف آغاز می‌شود گفت: با اجرای طرح محدودیت‌ها، تعداد شهر‌های وضعیت قرمز از ۱۶۴ شهر به ۳۴ شهر کاهش یافته است. رحمانی فضلی افزود: در ساعات منع تردد خودرو‌ها بیش از نیم میلیون خودرو جریمه شدند.